Att åka till Nissedal

Hej!

En undring:
Vilket är det bästa/närmaste sättet att åka till Nissedal om man bor i Göteborg? Visst finns det väl en färjeförbindelse? (Och hur långt är det dit egentligen?)

Vet någon hur mycket folk det brukar vara där?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Färja och tunnel

För ett par år sedan gick det färja mellan Moss och Borre (vid Horten), en bit norr om Fredrikstad. Den går nog fortfarande.

Sedan finns det en tunnel vid Dröbak, strax söder om där E6 och E18 går ihop. Det är nog snabbaste vägen, för då hamnar du i Drammen och sedan är det raka spåret mot Nissedal. Fast det kostar 50 NOK att köra genom tunneln med bil, men du sparar 7-8 mils körning och avgiften för att köra genom Oslo.

OBS att det även är vägavgift på en del av E6 mellan Sarpsborg och Dröbak. Jag kommer inte ihåg exakt var, men det kostade 15 NOK i vintras.

Nissedal

Ska du till Hægefjell? Det ligger NV om den jätteavlånga sjön Nisser, och därför lönar det sig att komma söderifrån om man inte vill vara beroende av en kvällsfärja över Nisser. Så snabbast från Göteborg tror jag är färja Moss-Horten, och så ta E18 till Skien och så via Drangedal till sydänden av Nisser, eller också ta E18 helt till avkörseln till Kragerø och ta norrut härifrån.

Vägarna i Norge är generellt dåligare än vad man som svensk är van vid så det lönar sig ofta att köra runt på vägar med E framför namnet (även om det inte alltid heller är en kvalitetsstämpel).

God klättring! fast jag tror säsongen inte helt har startat på allvar där än...

Britta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips