Återigen vilken gps?

Jag är nog den mest stenåldersmänniska som finns i Sverige. Fram till idag var begreppet gps något som jag trodde fanns i lata bilförares bilar, på jakthundar och, av någon anledning jag inte förstått, i dyra mobiltelefoner. Idag råkade jag läsa Naturkompaniets broschyr och upptäckte att gps kunde faktiskt göra att man hittade tillbaka när man gått vilse i skogen, något som lät helt fantastiskt. Jag tycker mycket om att ge mig iväg rakt in i skogar och sedan navigerar jag efter bästa förmåga efter karta, kompass och sol, men detta lät som ett underverk som jag gärna vill ha och där kommer ni experter in. Vilken passar mig? Jag skulle alltså använda den i skog i Sverige och behöver ingen lyx men eftersom jag ser lite dåligt bör displayen vara tydlig. Dessutom bör den naturligtvis vara tillförlitlig och tålig. Ett lågt pris är heller inte att förakta.

Jag har sökt på Forumet men många av de modeller som rekommenderas verkar vara utgångna och nya har dykt upp som ej nämnts, så jag hoppas ni tar er tid att ge en novis lite råd.
 
Tack för ditt svar. Förmodligen räcker en sådan men karta vore kul att ha, åtminstone har jag fått för mig det.
 
Om du vill ha en enkel GPS som även kan användas i bilen så kanske en Garmin Nüvi 500 kan vara något för dig? Dustin Home rear ut denna modell för 1695 kr och då ingår bilkarta samt en bakgrundskarta som är betydligt bättre än i många andra GPS:er. Fast någon riktig terrängkarta är det inte, det måste du i så fall köpa till separat. Den är inte så smidig att hålla i handen när man är i skogen och batteriet räcker endast ett par timmar.

Om du vill ha en mer renodlad terräng-GPS där det går att ladda in kartor och som går på vanliga batterier i så kan du titta på följande modeller:
Garmin eTrex Legend HCx
Garmin eTrex Vista HCx
Garmin Dakota 10
Dessa GPS:er kostar samtliga runt 2000 kr. Grundkartan som följer med är dock totalt värdelös. En vettig karta som t.ex. Friluftskartan Pro kostar ca 1500 kr extra.

Om du skall använda GPS:en mycket och till olika saker som t.ex. Geocaching finns det dyrare modeller som har fler funktioner. Men de ovanstående fungerar bra med karta. Dakota som har pekskärm kan nog upplevas som lite mer lättanvänd än de övriga.

Örjan
 
Det är en terrängkarta jag behöver, så jag har tittat på de tre Garminvarianterna och försökt hitta recensioner. Dakotan var tydligen så ny att det var svårt men jag hittade en recension där de verkade positiva. Legend är billigast, har svartvit display , är äldst och vissa recensenter var inte odelat positiva. Vista, till slut, har också något år på nacken men de recensioner jag hittade var mycket positiva. Dakota och Vista kostar ungefär lika mycket, finns det något som talar till den enes fördel?
 
Nja... Garmin eTrex Legend HCx och Garmin eTrex Vista HCx är väldigt lika. Båda har färgskärm och de största skillnaderna är, såvitt jag minns det, att Vista har "barometerhöjdmätare" och elektronisk kompass, vilket inte Legend har.

Jämför här!

Edit: Tydligen de enda skillnaderna
 
Jag har en Garmin GPSMAP 60 CS, en utgången modell som var ett Blocketfynd för 700 spänn. Den har färgskärm, en hel del finesser bla. kompass och har fått både sjökort, vägkarta och friluftskartan pro. En helt okej maskin som dessutom är vattentät. Jag trivs bra med den iallafall.
 
graylingman, du har helt rätt, modellerna verkar identiska förutom barometer och kompassen. Så går det när man läser en massa olika recensioner. Legend blir alltså ett mer prisvärt alternativ.

Jag vill också hitta ett fynd för 700 kronor!

Usch, det här var besvärligt. Troligen skulle jag bli nöjd med närapå vad som helst, så det gäller bara att bestämma mig, men för vad. GPS verkar vara det jag inte haft och skulle behöva för att kunna släppa tanken på stigar och liknande när jag vandrar i skogarna. Jag gissar att min familj håller med.
 
Ja, Legend HCx och Vista HCx är nästan samma modell. De recensioner du läst om Legend och Vista kan nog vara för tidigare modeller som är helt andra modeller än de nya HCx-modellerna. Om du skall köpa nytt skall du inte köpa någon annan variant av dessa GPS:er än de som har beteckningen "HCx" på slutet. Kompassen i Vista HCx kan vara trevlig i en del situationer (speciellt vid geocaching) men den är absolut inte nödvändig.

Jag tycker att det verkar vara svårt att göra bra begagnatfynd när det gäller terräng-GPS. Priserna på dessa har sjunkit rejält senaste åren och de som för bara några år sedan köpte en GPS för 5000-6000 kr som idag kostar 3000 kr ny är kanske inte beredd att sälja den för 1000 kr utan behåller den hellre som reserv-GPS.

Örjan
 
Gamla

okänsliga mottagare kan du köpa billigt men de är underlägsna i skog. I öppen terräng däremot funkar de ua.

Min gamla svartvita Legend skulle du få med kartor för några hundralappar. Fast det finns som sagt mycket lämpligare modeller i skog.

Thure
 
En äldre Legend, tja varför inte. Jag behöver inte senaste modellen. Hur dålig är den i skog? Merparten av mina vandringar är trots allt mer eller mindre tät skog. Vilka kartor följer med?

Kanske borde jag annonsera här. Det borde finnas ett stort antal gamla ej använda GPS bland medlemmarna.
 
köp inte en gammal Legend för skogsbruk

Jag har också en sådan i lådan. Fungerar på sjön eller i fjällen men i skogen är den helt enkelt för kass. När jag vandrade i Tiveden fick jag inte position alls på många ställen trots att den var på typ 20min. Jag är då rutinerad på att använ da GPS i dom flesta situationer.

Dom moderna sakerna är mkt bättre om man är i skogen eller för den delen, städer.

Skulle jag fjällvandra är den lite smidigare och lättare än min GPSMAP60CSX och inte helt fel om man inte behöver det senaste.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Roni Vilken batteriladdare ? Navigering 15
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
gullegubben Vilken karta till Meridian? Navigering 7
esping vilken är lämplig? Navigering 13
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.