Återigen vilken gps?

Jag stjäl tråden lite :)
Vilken av de nyaste GPS:erna ska man ha?
Jag vill kunna planera och se rutterna på PC
Den ska vara handburen och tåla lite tuffare tag.
Är det bara Garmin som gäller?

Vilka funktioner vill du ha då? karta? kamera? pekskärm?
Garmin och Magellan har ju lite olika och det kan ju vara så att plånboken vill vara med och bestämma.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nädå, det finns även Magellan Explorist serien också, som har bra svenska detaljkartor. till de flesta modellerna (400, 500, 1500 och 2000). Övriga märken som Eagle, Lowrange m.fl. tror jag saknar svenska detaljkartor, även om det i övrigt inte lär vara något större fel på deras modeller.
/Niklas

Vilka funktioner vill du ha då? karta? kamera? pekskärm?
Garmin och Magellan har ju lite olika och det kan ju vara så att plånboken vill vara med och bestämma.

Karta vill jag ha så att jag kan se omgivningen. Men pekskärm är inte nödvändigt. Och kamera har jag alltid med mig så det vill jag inte ha.
Priset är inte det viktigaste om jag hittar rätt instrument.

Karta vill jag ha så att jag kan se omgivningen. Men pekskärm är inte nödvändigt. Och kamera har jag alltid med mig så det vill jag inte ha.
Priset är inte det viktigaste om jag hittar rätt instrument.

Så du vill ha en GPS som tåler lite regn och stötar och har en karta motsvarande Frliuftskartan?

Så du vill ha en GPS som tåler lite regn och stötar och har en karta motsvarande Frliuftskartan?

Japp.....
Men jag gissar att ju nyare den är så är det väl förbättringar som motagning och display.
Men som jag skrev tidigare så vill jag kunna lägga rutter i PC och sedan föra över till GPS.
Spara en del leder som man gått, och liknande.
Men kamera behövs inte eller telefon eller va de nu har i dessa.

Eftersom jag inte är nämnvärt insatt i Magellans produkter så kan man ju börja med att fundera på Garmin 60CSx eTrex-serien som nu är några år gamla men har bra kvalitet samt ett sjunkande pris. På de nyare enheterna så är det ju snålt med knappar och mer skärm. Det finns ju den nya Dakota att fundera på..

Senast ändrad:
Hur är snabbheten i de äldre modellerna?
Jag vill ha så snabb uppdatering av kartan, när man ska zooma vissa ställen eller liknande.
Jag har tittat på Magellans variationer och det verkar som att man måste ha med kamera och inspelningsbara saker för att kunna få den stora displayen.
Jag ska kolla lite på Garmins grejor också.

Snabbheten i vad? skillnaden mellan Hotfix och SiRF? eller vid uppritningen av kartan?

Ja, jag utryckte mig väl inte så bra....... kan ju inte alla rätta orden.
Men snabb uppdatering av kartan så menade jag då uppritning.
Jag vill inte stå och vänta när jag flyttar till ett nytt område.
Detta kanske inte går att påverka?

Nä det som kan ta tid är ju mottagaren inte har varit igång på länge eller att det är dåligt med satelitter ovanför dej, då kan det ta någon minut att komma igång men annars får du springa ganska snabbt i skogen för att den inte ska hinna med..

Nja.......nu menade jag att om det tar tid att uppdatera när man zoomar eller flyttar till område utanför kartan så att den får uppdatera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips