Återfyllbar gasbehållare.

Glöm inte att aldrig utsätta donatortuben för högre temperatur än 50 C (se även till att ha marginal) -- finns lite rapporter på engelskspråkiga sajter när folk har förstört sina kök.

Fram till jag läste om dels den ovan länkande incidenten, men även om en bortblåst yttervägg på en lägenhet här i stan för några år sedan, så insåg jag inte vilken sprängkraft det kan bli av bara trycket -- av att gas i en sluten behållare expanderar. Det behöver alltså inte att det blir ett eldklot och att den kemiska energin lagrad i bränslet förbränns/sprängs -- det kan orsaka nog med skada bara av att gas får ett högre tryck än behållaren de förvaras i tål.

Senast ändrad:
Man köper en adapter på tex Amazon, kyler den tub som skall fyllas. Ansluter mottagande och fyllande tub till adaptern. Öppnar kranen på adaptern. Stänger kranen och tar loss tuberna. Väger den fyllda tuben för att kontrollera att den inte fått för mycket gas.
Lite omständigt men ganska enkelt.
Frågan är dock om din kompis kan något om riskerna eftersom han inte vet detta?
/John
Jag har själv en sådan adapter, köpte från Amazon, och det fungerar mycket bra, jag brukar köpa 450g tuber, och när jag är ute, så har jag med mig 230g, och när jag kommer hem från turen, så fyller jag på mina 230g från 450g tuben, mycket smidigt.

Utan att ha kollat länkarna i trådens inlägg så brukar i alla fall jag flytta över gas från delvis fulla behållare till den som jag vill full.
Småskvättar har jag fört över till en 450 g eller en 230 g tub.
Innan man gör detta är det viktigt att man har koll på hur detta ska gå till för att vara säkert. Det finns en risk att överfylla en gastub, och därför behöver man väga tuberna innan man börjar flytta gas från en tub till en annan. Man behöver ha koll på vikterna, så man vet hur mycket gas de innehåller.
1764134885139.png

Glöm inte att aldrig utsätta donatortuben för högre temperatur än 50 C (se även till att ha marginal) -- finns lite rapporter på engelskspråkiga sajter när folk har förstört sina kök.

Fram till jag läste om dels den ovan länkande incidenten, men även om en bortblåst yttervägg på en lägenhet här i stan för några år sedan, så insåg jag inte vilken sprängkraft det kan bli av bara trycket -- av att gas i en sluten behållare expanderar. Det behöver alltså inte att det blir ett eldklot och att den kemiska energin lagrad i bränslet förbränns/sprängs -- det kan orsaka nog med skada bara av att gas får ett högre tryck än behållaren de förvaras i tål.
Jag arbetar som besiktningsingenjör inom energibranschen, och genomför kontroller av trycksatta anordningar. Det kan vara en tryckluftbehållare i all sin enkelhet eller en 400 MW ångpanna med tryck över 200 bar. Säkerheten är superviktig, och jag kontrollerar att de är säkra att använda.
Det är ett spännande arbete.

Höga tryck och temperaturer ska man ha respekt för, och grunden i allt är en riskbedömning.

Jag har själv en sådan adapter, köpte från Amazon, och det fungerar mycket bra, jag brukar köpa 450g tuber, och när jag är ute, så har jag med mig 230g, och när jag kommer hem från turen, så fyller jag på mina 230g från 450g tuben, mycket smidigt.
Jag köper CP250 gasolbehållare och för över gasolen till Lindalgängade behållare. Detta eftersom gasolen i CP250-behållare är billigare.

Jag köper CP250 gasolbehållare och för över gasolen till Lindalgängade behållare.
Detta eftersom gasolen i CP250-behållare är billigare.
Du är medveten om att du i princip då endast får n-butan i dina Lindalgängade?
Butan är alltid billigare än iso-butan och propan som råmaterial - så prisskillnaden
är logisk. Funkar nog bra - inomhus och i högsommarfjäll...

I de allra flesta CP250 jag har med i min sammanställning är innehållet angivet som,
i princip, ren butan. De enda uppgivna undantagen (för Koreatillverkade CP250 - upp-
gifter som _jag_ tillåter mig att starkt ifrågasätta!) är CP250 från Pinguin, Campingaz
och Kayoba/Jula - som allihop anger ungefär samma gasolfördelning som de gör för
sina vanliga Lindalgängade EN417 från samma fabrik. _Jag_ tror det är tryckfel i deras
dokumentation, dvs för mycket av klipp-och-klistra från redaktionen... Alla de övriga
leverantörerna är rörande överens om att det, i princip, endast är n-butan i CP250-
behållare.
/Odd

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Du är medveten om att du i princip då endast får n-butan i dina Lindalgängade?
Butan är alltid billigare än iso-butan och propan som råmaterial - så prisskillnaden
är logisk. Funkar nog bra - inomhus och i högsommarfjäll...

I de allra flesta CP250 jag har med i min sammanställning är innehållet angivet som,
i princip, ren butan. De enda uppgivna undantagen (för Koreatillverkade CP250 - upp-
gifter som _jag_ tillåter mig att starkt ifrågasätta!) är CP250 från Pinguin, Campingaz
och Kayoba/Jula - som allihop anger ungefär samma gasolfördelning som de gör för
sina vanliga Lindalgängade EN417 från samma fabrik. _Jag_ tror det är tryckfel i deras
dokumentation, dvs för mycket av klipp-och-klistra från redaktionen... Alla de övriga
leverantörerna är rörande överens om att det, i princip, endast är n-butan i CP250-
behållare.
/Odd
Ja, jag är medveten om det - men sommartid fungerar det bra.

Hur högt tryck är det i en liten gastub?
Trycket i en campinggasolbehållare, oavsett storlek 100/230/300/450g, är avhängigt temperaturen inne i behållaren samt blandningsförhållandet mellan ingredienserna propan/isobutan/n-butan. Och kurvan för tryck relaterat temperatur är väldigt brant, speciellt så för propan. Man måste alltså vara försiktig beroende på att för en gas med låg kokpunkt, som propan, är tryckökningen nästan exponentiell per grad ju närmare den kritiska temperaturen man kommet (90,6° Celsius/40 Bar för propan). Enligt den internationella standarden EN417 får absoluttrycket i behållaren inte överskrida 20,5 bar(ö) vid 50° Celsius. Över det kan behållaren brista.

Trycket i flaskorna bestäms alltså av vilken gasblandning det är i dessa, och det är ingen skillnad i tryck om det så bara finns en milliliter av gasen i flytande form i behållaren, eller om den är fylld upp till originalvikt vid 50° Celsius av samma gasblandning - detta så länge det finns skvalputrymme kvar i flaskan.

Vår vän xxargs sammanfattade det en gång så här:
"Tekniskt sett skall en behållare med EN417-klass designas för att hålla för 20,5 Bar övertryck (men också att den _skall_ gå sönder vid 24-25 Bar övertryck), men exemplaren man köper i affären är inte trycktestade för mer än det tryck som innehållet ger vid +55° Celsius (varenda behållare som tillverkas värms alltså till +55° Celsius, [Hm, - det gäller även för flaskan med spray-grädden...] och man skannar profilen efteråt så att behållaren inte börjat likna en handboll eller nått, innan de levereras vidare ut till grossisterna och senare slutligen konsumenterna).

- Så har man högre tryck än vad behållarens originalinnehåll hade vid +55° Celsius så är man ute på djupt och okänt vatten huruvida om det smäller eller inte, även om det rent tekniskt sett skall hålla för ren propan även vid 55° Celsius men man har då exakt 0 i säkerhetsmarginal.

I EUropa så ingår det i EN417 att gastrycket på gasblandningen inte får överstiga 13,2 Bar vid 50° Celsius och det ger då ca 1,5 ggr i tryckmarginal för max arbetstryck vid 50° Celsius gentemot när flaskan beräknas spricka upp i sina falsar. [Håller man ren propangas väl under 38° Celsius så håller man sig under 13,2 Bar...] Observera att tryckkraven för EUropa är högre än för behållare som är tillverkade för den Amerikanska marknaden - som kan smälla redan vid 16-18 Bar medan EUropa bara tillåter att flaskan blir permanent deformerad (dvs mer rund) vid de trycken. Riskbilden är alltså klart högre om man kör på USA-importerade tryckförpackningar vid samma temperaturstress..."

Eller är det inte relaterbart när det är flytande?
Det finns alltid en kudde av gasformigt kolväte ovan vätskan, oavsett temperatur, så det är alltid ett visst absoluttryck inne i behållaren. Därmed inte sagt att det är något övertryck inne i behållaren - jämfört med omgivningstrycket - eftersom det är temperaturberoende.

/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips