Återfyllbar gasbehållare.

Fick syn på att campingmoon säljer återfyllbara gasbehållare. Nu brukar jag återanvända mina 100g flaskor några gånger, och dessa är betydligt tyngre. Men det som fångade min uppmärksamhet var att de påstår att de ska tåla att fyllas med propan.

Det skulle vara toppen för kortare turer på vintern. Vad tror ni? Vågar man lita på det, och hur går man ens tillväga? I staterna kan man köpa propan på engångsflaskor men har inte sett nåt sånt här i Sverige.

_Jag_ är spontant tveksam... Ännu ett exempel på att ostasiaterna tillverkar
vadsomhelst - som de tror/hoppas de kan kränga på västerlänningarna...
Lyckas du få hem en till Sverige vill vi/jag se mer detaljerade bilder på manicken.

Vad kan vara tanken med att borra in/sätta en kameragäng i bottenytan?
Ingen ställer väl sin brännare uppe på ett kamerastativ!? Hur ser den för-
svagningen ut när en propanfylld behållare blir 50C varm?

Hävdar nog fortfarande att vanlig campinggasol (med 25-30% propan i) är fullt
tillräcklig vintertid - om man kör vätskematat från första start av användningen...
/Odd

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: hsp

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Finns ju Mapgas ev bygga om någon brännare och sätta i kök.
Vi som inte har nio liv som en katt Ska inte leka uppfinarjockar med livet som insats.
Prova hellre då fotogenkök eller T -sprit om du ej är så hungrig och kan vänta på mat eller dryck.
Finns ju även gasolkök med pulka och några dagars tur kan det vara ok jfr vikt med fotogen en gång och var ju tyngre men utan backar och i övrigt lätt packning ett alternativ på 5-7 d var fotogen valet.

Vet inget om behållaren, men hela deras sortiment verkar finnas på amazon.se .

Jag har köpt mojen som fördelar gasen från en tub till flera pryttlar och den lilla lyktan. Allt hittills otestat, men fördelaren, som jag köpte först, känns väldigt välgjord. Gängorna till ett lock går mjukt och fint. Lyktan däremot är mycket söt och ser fin ut (köpt för picknick och trädgård snarare än camping) känns sådär. Det jag surar över är att ställskruven är kärv, så pass att det känns som den kan fastna i tillskruvat läge. Ska prova med en klick fett, kanske bara det som behövs.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips