Árvesjåhkå, V om Udtja

Hej!
Kan inte låta bli att planera olika alternativ till min väns vandring genom Sverige. Ett alternativ går från Rävudden vid Vuolvojávrre / Vuolvojaure väster om Udtja naturreservat / raketskjutfält över till Pärlälvsdalen, t.ex. via Buollemoajvve. Det här alternativet kräver dock att det finns en funktionsduglig bro över Árvesjåhkå / Arvesjåkkå och jag tror mig se en sådan öster om Rävudden ( 66°26'47.56"N, 18°29'30.33"E). Den är dock inte utsatt på kartan. Någon som vet skicket på denna bro?

Var kollar man om FMV får för sig att spärra av området även väster om raketskjutfältet igen och hur stor risk är det att detta händer under sommar eller tidig höst? (Det var ju uppmärksammat för något år sedan att de ville spärra av detta område med ganska kort varsel vilket skulle ställa till det för turismföretagare, m.fl.)

Tacksam för alla svar!
Tobbe
 
Senast ändrad:
Kan höra mej för om ev bro........Fmv.....dom är som dom är......men talar väl om när området är avlyst.....sen tror jag int dom lyckas pricka en vandrare 😂

Anders
 
Tack, det vore snällt :) Ang. FMV kan man ju fundera på hur de bevakar detta jätteområde de gånger det är avlyst... Ordinarie område är väl väl avstängslat så dit in bör man väl inte förirra sig av misstag?
 
Jag håller många olika alternativ öppna beroende på tidsplan, myggläge, m.m. Två huvudalternativ efter passage av Udtja:

  1. Väg till Bierddinjávrre och sedan norrut över Parki kraftverksdamm. Gå en bit på vägen mot Nautijaur och därefter gena genom skogen till Porjus.
  2. Vid tids- och/eller proviantbrist, stora vägarna via Jokkmokk till Porjus.
Efter Porjus Rallarleden antingen via Gällivare eller vika av förbi Niehtsagistjåhkkå och mindre vägar till Harrå. Därefter ungefär längs med malmbanan till Kiruna. Filar också på alternativ betydligt längre upp i fjällen, här går ett alternativ genom Sarek och sedan genom Sjávnja till Fjällåsen (se här) därefter samma som ovan till Kiruna.

Efter Kiruna över bron vid Laxforsen, norrut till vägs ände och därefter följa norrpilen på kompassen till treriksröset (i grova drag)...
 
Senast ändrad:
Han jag pratat med säger att det färdas över jokken ....och att det Troligtvis finns en bro.
Mao det går att ta sej över....
 
Stort tack! Får tro på att bron går att ta sig över då. Tror dock bara att jag chansar på att det går att vada vid väldigt lågt vattenstånd, vattendraget ser ju ut som en hel älv både på flygfoto och i SMHI:s flödesberäkningar...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.