Årets vandring.

Sitter och planerar årets vandring.
Har knallat de flesta lederna i Lappland och vill se litet "nytt". Bekvämt stugboende vill jag ha, lätt packning. Ensamvandrar vilket är vanligast för min del.
Vandrat tämligen regelbundet de senaste 15 åren men endast deltagit i en organiserad utflykt en gång tidigare. Tänkte ändra på det i år........
Dag 1 Ankomst Abisko, övernattning.
Dag 2 Utflykt till Rombaken, arr av Abisko station. Nytt för mig.
Dag 3 Vandring till Björkliden, troligen över Njulla, vid regn kanske man skall välja "Rallarvägen"? Gått förut.
Dag 4 Björkliden-Låktatjåkka. Nytt för mig.
Dag 5 Låktatjåkka-Kårsavagge. Nytt för mig.
Dag 6 Kårsavagge- Abisko. Gått förut.
Dag 7 Utflykt över Torneträsk till Snurrijokk, arr av Abisko stationen. Nytt för mig.
Dag 8 Hemresa
Tacksam för synpunkter och tips.Är inte så väldigt låst av tid eller platser. Jag har hittat en del på forumet men om någon har något att tillägga blir jag glad och tacksam.
Yvonne
 
Välj Latjnjavagge

Hej!

Bestig gärna Låktatjåkkos topp. Det görs enkelt från fjällstationen. I fint väder ser man allt från fjällen ute i norska Lofoten, till Kebnekaise i söder.

En annan trevlig tur från Låktatjåkko fjällstation är upp och förbi de två topparna 1391 och 1419, som hänger ihop med Guoblacorru/Geargecorru och fram till utsikten ner mot Geargevaggi och Rissajaure/Trollsjön. Sevärt!

Låktatjåkko - Kårsavagge: Ta gärna vägen genom Latjnjavagge och titta förbi i den lilla vetenskapliga station som finns där. Kanske får du höra saxofonspel! Någon forskare pysslade nämligen med det en gång när jag passerade där.

Men egentligen tycker jag att den dalen är mer spännande än att gå "raka vägen" via Guoblavagge. Dessutom är nedfärden i Gorsavaggi enklare, ej så brant.

Insteget till Latjnjavagge kan man lätt gå förbi, eftersom dalen ligger bakom en tröskel mot Guoblavaggi. Cirka 1,5 km från Låktatjåkka fjällstation tar man av åt vänster och upp i en rätt stenig sluttning.


Går man Guoblavaggi, så ser man s.a.s. slutmålet, nästan med en gång efter start. Det känns bara som transport fram till kanten av Gorsavaggi. Där är nergången också brantare. Å andra sidan hamnar man rätt långt i västra Gorsavaggi, som ju också är sevärt. Men det kan man ta som sidoutflykt från Kårsavaggestugan också, om man vill.

Trevlig tur!
//Bert
 
Re: Välj Latjnjavagge

Hej Bert!
Efter att ha läst många av dina inlägg har jag konstaterat att du har riktigt bra koll!
Har du eller någon annan något bra tips till mig också...
Har lite beslutångest över vilken tur som skall tas under sommarens vandring som ska ske i keb området med min flickvän. Hon är nybörjare när det gäller fjällvandring och tältboende. Vi har 5 nätter i tält till godo och vi ska även hinna med en tur upp på keb, jag vill visa henne så mycket fint som möjligt så att hon får mersmak på fjällvandring! Jag har själv ganska stor erfarenhet av vandring och friluftsliv...
Tips tack!
Mvh Magnus


[Ändrat av magkar80 2006-06-21 kl 09:08]
 
Re: Re: Välj Latjnjavagge

magkar80; sa:
Hej Bert!
Efter att ha läst många av dina inlägg har jag konstaterat att du har riktigt bra koll!

Har lite beslutångest över vilken tur som skall tas under sommarens vandring som ska ske i keb området med min flickvän. Hon är nybörjare när det gäller fjällvandring och tältboende. Vi har 5 nätter i tält till godo och vi ska även hinna med en tur upp på keb,

Hej!

Tack och bock för berömmet.

Fem nätter i tält och en bestigning av Kebne.

Start i Vakkotavare, längs vägen till Ritsem.

Dag 1. Vakkotavare - Teusajaure.
Dag 2. Teusajaure - Kaitum.
Dag 3. Kaitum - Ladtjuvaggi, någonstans i närheten av Kebne fjällstation.
Dag 4. Bestigning Kebnekaise. Gå med guide från stationen, när du har nybörjare med dig.
Dag 5. Dagstur Tarfala.
Dag 6. Vandring till Nikkaluokta och civilisationen.

Rätt späckat, och ingen tid för vila, alltså, även om de första etapperna är av enklare karaktär.

Jag tycker väl att du skall satsa lite försiktigt, när du har en fjällnovis med dig, så att du inte avskräcker.

Alternativt startar man i Nikkaluokta och går motsatt väg.

En annan modell är att gå från Nikkaluokta och lägga ett "basläger" i Ladtjuvaggi och sedan göra dagsetapper därifrån. Då kan man ta till bekvämligheten på fjällstationen om vädret är styggt. Man kan ha flera alternativa dagar för bestigningen. Dagturer till Tarfala, eller mot Singistugorna.

5 nätter är inte så rackarns mycket, när man dessutom har transportsträcka från t.ex. Nikkaluokta att börja och avsluta med.

Visst kan man dra Kungsleden från Abisko till Kebne/Nikkaluokta med 5 nätter, men det är inget att rekommendera, om ni vill hinna uppleva något under vägen också. Och dessutom utesluter det en bestigning. Det hinns inte med.

Annars kan jag rekommendera trakterna kring Abisko - Björkliden - Låktatjåkko - Gorsavaggi. Där finns massor att göra. Det är lättillgängligt och nybörjarvänligt. Dessutom mindre folk än i Kebne.

Mvh
Bert
 
nidob49; sa:
Låktatjåkko - Kårsavagge: Ta gärna vägen genom Latjnjavagge och titta förbi i den lilla vetenskapliga station som finns där. Kanske får du höra saxofonspel! Någon forskare pysslade nämligen med det en gång när jag passerade där.


Kunde inte låta bli:

cpic44998d90a35dd.jpg


Den "saxonfonspelande forskaren" är professor Ulf Molau från Göteborgs universitet; tillika president i Den Fria Republiken Latnjajaure.
Själv slavade jag i dalen några sommrar i slutet av 90-talet.

Trevlig midsommar! (lägg märke till stången på bilden)

/Per
 
Re: Re: Re: Välj Latjnjavagge

Hej, bra svar återigen! Har funderat lite på de alternativ du föreslagit och att gå söder ifrån känns ganska lockande. Vakkotavare - Teusajaure räcker ju att gå första dagen efter den långa tågresan. Teusajaure - Kaitum känns kanske som en ganska kort dagsetapp. Där borde man kunna fortsätta och gå lite längre norrut för att hamna närmre Ladtjuvaggi för att på så vis få en kortare tur till Keb. Borde ju finnas gott om tältplatser längs kungsleden efter kaitum. Vad tror du om det? Annars så tänkte jag att vi kanske kunde gå upp genom vistasvaggi nästan fram till vistasstugan och därifrån gå söder ut upp på platån vid Tjeuralako och sedan den i Tarfala och sedan till keb. Är det en bra väg att gå?
nidob49; sa:
magkar80; sa:
Hej Bert!
Efter att ha läst många av dina inlägg har jag konstaterat att du har riktigt bra koll!

Har lite beslutångest över vilken tur som skall tas under sommarens vandring som ska ske i keb området med min flickvän. Hon är nybörjare när det gäller fjällvandring och tältboende. Vi har 5 nätter i tält till godo och vi ska även hinna med en tur upp på keb,

Hej!

Tack och bock för berömmet.

Fem nätter i tält och en bestigning av Kebne.

Start i Vakkotavare, längs vägen till Ritsem.

Dag 1. Vakkotavare - Teusajaure.
Dag 2. Teusajaure - Kaitum.
Dag 3. Kaitum - Ladtjuvaggi, någonstans i närheten av Kebne fjällstation.
Dag 4. Bestigning Kebnekaise. Gå med guide från stationen, när du har nybörjare med dig.
Dag 5. Dagstur Tarfala.
Dag 6. Vandring till Nikkaluokta och civilisationen.

Rätt späckat, och ingen tid för vila, alltså, även om de första etapperna är av enklare karaktär.

Jag tycker väl att du skall satsa lite försiktigt, när du har en fjällnovis med dig, så att du inte avskräcker.

Alternativt startar man i Nikkaluokta och går motsatt väg.

En annan modell är att gå från Nikkaluokta och lägga ett "basläger" i Ladtjuvaggi och sedan göra dagsetapper därifrån. Då kan man ta till bekvämligheten på fjällstationen om vädret är styggt. Man kan ha flera alternativa dagar för bestigningen. Dagturer till Tarfala, eller mot Singistugorna.

5 nätter är inte så rackarns mycket, när man dessutom har transportsträcka från t.ex. Nikkaluokta att börja och avsluta med.

Visst kan man dra Kungsleden från Abisko till Kebne/Nikkaluokta med 5 nätter, men det är inget att rekommendera, om ni vill hinna uppleva något under vägen också. Och dessutom utesluter det en bestigning. Det hinns inte med.

Annars kan jag rekommendera trakterna kring Abisko - Björkliden - Låktatjåkko - Gorsavaggi. Där finns massor att göra. Det är lättillgängligt och nybörjarvänligt. Dessutom mindre folk än i Kebne.

Mvh
Bert
 
Re: Re: Re: Re: Välj Latjnjavagge

magkar80; sa:
Hej, bra svar återigen! Har funderat lite på de alternativ du föreslagit och att gå söder ifrån känns ganska lockande. Vakkotavare - Teusajaure räcker ju att gå första dagen efter den långa tågresan. Teusajaure - Kaitum känns kanske som en ganska kort dagsetapp. Där borde man kunna fortsätta och gå lite längre norrut för att hamna närmre Ladtjuvaggi för att på så vis få en kortare tur till Keb. Borde ju finnas gott om tältplatser längs kungsleden efter kaitum. Vad tror du om det? Annars så tänkte jag att vi kanske kunde gå upp genom vistasvaggi nästan fram till vistasstugan och därifrån gå söder ut upp på platån vid Tjeuralako och sedan den i Tarfala och sedan till keb. Är det en bra väg att gå?

Hej igen!

Visst kan man gå längre upp efter Kaitum. Men kom ihåg att trakten kring Kaitumstugorna är bland det vackraste man kan se. Väl värt ett stopp.

Annars har du rätt i att det finns många bra tältplatser uppefter leden mot Laddtjuvaggi.

Hoppas att den där Vistas-svängen är menad som ett helt nytt grundkoncept. Att lägga det ovanpå vandringen från Vakkotavare, kommer definitivt att spräcka ditt förhållande om ni skall hinna allt det på 5 övernattingar. :)

Visst är det en fin tur att gå från Nikkaluokta till Vistas. Blir förstås en hel del skogsvandring. Sedan en rätt tuff etapp upp mot Gaskasavaggi och Tjeuralako. Den etappen har jag inte själv gått. Det lär vara rätt stenigt och urtrist i dåligt väder. Samtidigt är utsikten från Darfalcorru obetalbar, om vädret är fint.

Vidare ner mot Kebne fjällstation och Nikka är lätt vandring.

Mvh Bert
 
Tack snälla!

Tack alla!
Bert som verkar ha koll på det mesta, jag uppskattar allt och tar det till mig.
Kort på stiliga pojkar, jo jag tackar!! Törs kanske inte visa maken? Nåväl snabbt har jag nu bokat hela resan och känner mig nöjd och förväntansfull.
Per, av Dig har jag tidigare fått värdefulla tips, kul att höra av Dig igen. Korten får man väl printa ut och ta med sig. Kanske blir det "kö" till forskningsstationen!
Hälsningar
Yvonne
 
Hemma igen!

Ja nu är jag tillbaka. Vandringen blev mycket lyckad.
Utflykten till Rombaksfjorden var trevlig och lättgången. Kunnig guide gjorde det till en härlig upplevelse. Jag har tidigare inte varit speciellt intresserad av grupputflykter i fjällen men fann det alldeles utmärkt att varva just sådana med egna turer. Strålande väder hela tiden! Hann med en topptur upp på Slåttatjåkka innan jag anlände till Björkliden. På kvällen erbjöds alla boende att gratis se ett fint bildspel av Åsa Kullin. Vackert och trevligt, jag har hennes bok så det blev extra intressant att träffa henne personligen.Följde Berts råd ang bestigning av Låktatjåkko. Makalös utsikt och enkelt att göra innan frukosten serverades. Låktatjåkkas fjällstation var en pärla, kalasgod mat och skönt boende. Insteget i Latjnjavagge klarade jag bra tack vare "varningen" jag fick av Bert. Det kan säkert vara lätt att missa om man inte tänker sig för. Den saxofonspelande mannen vid forskningsstationen mötte jag på leden, dock utan sitt instrument. Passerade bara förbi stationen, ville inte störa. Den nedre delen av Latnjavagge var rätt brant. Försiktighet vid regn! jag klarade mig dock bra, mycket tack vare stavarna. Kårsavaggestugan ser ut som då den byggdes antar jag. Väl inbodd och mysig. Litet vatten i jokkarna gjorde det enkelt att passera överallt. Utflykten på andra sidan Torne träsk var mycket trevlig. Den kan jag rekommendera!
Häftig båttur med splitterny RIB båt. Glada och kunniga guider, jag lärde mig mycket om växter på denna tur.Sista dagen såg jag många av Fjällräven Classic deltagare gå i mål. Ja alla har vi olika sätt att njuta av fjällen!! Jag njöt verkligen av min resa detta år.
Yvonne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vonsan Årets vandring Fjällvandring 12
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Charlotte_LL Årets tur i Sarek: Inspiration + tack! Fjällvandring 9
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.