Årets Stinger..??

  • Trådstartare tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)
  • Start datum

tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)

Gäst
Några kommentarer out there kring årets (styvare) modell av Elan Stinger...??
Tobbe Holmgren, Vasa FINLAND
 
stinger

Körde ett par nya stinger denna helg. De var något korta och eftersom jag kör ganska fort kändes de något instabila.


Tror dock att den med rätt längd är en superkul skida och tillräckligt stabil. Har dock inte provat förra årets modell och kan därför inte jämföra.


Tänker nog köpa mig ett par...


/david
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

lasse@fukt.hk-r.se (lasse)

Gäst
Längd?

Intressant, jag prövade ett par Fisher Thunder under nyårsveckan och fick precis samma uppfattning om dem. Det var en polare (175cm, 72 kg) som hade hyrt de 168 cm KORTA skidorna. De hade dock ett otroligt "bett" när det var isigt och såklart, lätta och snabbsvängda.


Själv kör jag på ett par Rossignol Sommet som bara klår Thunder på en punkt, just fartstabilitet i typ storslalomsvängar.


Min (kanske något personliga?!?!) fråga så, hur långa var skidorna du testade och hur lång är du och vad väger du? Har nämligen funderingar på att införskaffa ett par Stinger under vårkanten...


/lasse
 
Längd i korthet

Skidorna var 178. I och för sig inte kortast men jag är van vid 190-195. Jag är 181 och väger runt 80.


Med tanke på att jag normalt kör på ett par Völkl friåkningsskidor är det inte konstigt att jag upplevde Stinger som lättsvängda. De hade dessutom bra grepp. Körde som sagt en del vanlig carving med dem - fort och kul.


Jag tänkte pröva 188 innan jag köper skidor. Jag tror dock att idealet ligger någonstans mittemellan 178 och 188 och där finns ingen skida...


Har du (lasse) några förslag på andra bra nya skidor?


/david
 

lasse@fukt.hk-r.se (lasse)

Gäst
Dåligt med det...

Låter som 178 cm är något för mig! Sommetskidorna jag har är 191 men de känns för långa och tunga precis som någon nämnt i ett tidigare inlägg. Själv har jag inte prövat på några andra skidor av modernare snitt men jag har tänkt att hyra telisar under säsongen så jag återkommer med rapporter...


/lasse
 

Stingerspekulant

Gäst
Svårmättade belag??

Enligt Åka Skidors telistest var belagen på Stinger´n svåra att mätta vilket ständigt ger dåligt glid.
Är det någon därute som har någon erfarenhet av årets Stinger?
Åker ni sakta runt på vita belag? Eller glänser de mättade belagen härligt?


Bra glid är viktigt om man skall kunna ha kul i pister som inte är svarta!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

olle_frykfeldt@hotmail.com (Olle)

Gäst
Untitled

Jag har ett par Stinger av årets modell. Det enda negativa jag hittills upplevt är just att dom inte håller parafinet särskilt bra. Detta trots att jag jobbade ovanligt mycket med att försöka mätta belagen då dom var nya.


Det måste vara så att det är just på belaget man sparat in slantar för att kunna göra en så billig skida som är så bra i övrigt.


mvh
Olle
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.