Årets första (sommar)kantareller!

eloserik; sa:
Hur anger du dina svampställen i GPS:en?
Jag gör så här.
K (som i kantarell)-veckonummer-2 sista siffror i årtalet-2 siffror som ordningsnummer.
Ex: K260701

Jag funderar på att ha med ett prefix för vått eller tort också. Ex: KV270701 eller KT270701

Om man anger veckonummer i början så är det lätt att söka på aktuellt veckonummer och förhoppningsvis hitta drömställena igen.

Jag blir stum, detta måste jag komma ihåg tills det att jag införskaffar en GPS :)

Mvh /Joel
 
Jag har alltid varit lite avundsjuk på alla man möter med bärkassar fyllda med svamp (=kantareller). Själv har jag bara hittat några stycken lite här och där men nu har jag kommit på en ny taktik.

Jag kombinerar löpning i skogen, trailrunning som det kallas med ett modernare ord fast det är ju samma sak, eller?, med svampletande. Då kan man enkelt och snabbt söka upp och förflytta sig mellan potentiella svampställen. Med en vätskeryggsäck med plats för fika och kanske en fleecetröja och en lätt regnjacka kan man vara ute i flera timmar. Svampen man hittar lägger jag i meshpåsar, bra ventilation, som man kan spänna fast på ryggsäcken när de är fulla.

GPS:en är ett måste för att spara ställena man hittar. Då är det bara och ge sig ut efter någon vecka igen när det har regnat lite och skörda sina ställen...

Sen kör jag också helst med långa tights för att inte samla på mig massa fästingar längs vägen...

Öringen: X-et på kartan behåller jag för mig själv denna gången ;)

/J-E

Smart som fan, ska testa!
 
rätt plats

Fast den allra bästa svampterrängen kan man sällan springa speciellt effektivt i. Branta sluttningar är ofta bra, även mycket tät snårskog kan ibland vara bra svampmark. Dessutom gallrad granskog.

Jag jobbar med att promenera runt i skogen, (ja en del planering blir det ju också), de klart vanligaste ställena för kantarell är brukad granskog 20-50 år gärna tät och på lite bördigare mark, alltså sådana platser man helst undviker när man är ute och motionerar.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aardwolf Första kantarellerna Bär och svamp 3
salgo60 Botanikkurser i sommar Bär och svamp 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.