Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni?

Hej

Ar det ngn som strackan Villazon till Uyuni? Jag skulle garna vilja veta om vagarnas tillstand, vatten mojligheter, tidatgang och annat gott.

Tack pa forhand
Emil

Tjena,

jag antar att du menar Villazón vid gränsen till Argentina. Jag cyklade där för två år sedan, i september/oktober, på väg mot Potosi och sedan Chile. Vi korsade gränsen sent på eftermiddagen och fyllde på med vatten i Villazón, cyklade sedan någon mil till en bra tältplats. Vägen var omväxlande mjuk grusväg och tvättbräda. Nästa dag rullade det på fint på stundtals riktigt bra grusvägar. Suveränt vacker natur ju närmare Tupiza vi kom.

I Tupiza fick vi höra av andra cyklister att vägen till Uyuni var i dåligt skick och med dåliga möjligheter att fylla på vatten. Det och en begynnande tidsnöd gjorde att vi fyllda av skam tog bussen till Uyuni. Svårt att säga hur underlaget var men flodfårorna var uttorkade och det såg generellt väldigt torrt ut.

Jag gissar på att det är hyfsat tuff cykling från Tupiza till Uyuni, kanske två eller tre dagars jobb. Från gränsen till Tupiza är det en dag utan större problem.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips