Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni?

Hej

Ar det ngn som strackan Villazon till Uyuni? Jag skulle garna vilja veta om vagarnas tillstand, vatten mojligheter, tidatgang och annat gott.

Tack pa forhand
Emil

Tjena,

jag antar att du menar Villazón vid gränsen till Argentina. Jag cyklade där för två år sedan, i september/oktober, på väg mot Potosi och sedan Chile. Vi korsade gränsen sent på eftermiddagen och fyllde på med vatten i Villazón, cyklade sedan någon mil till en bra tältplats. Vägen var omväxlande mjuk grusväg och tvättbräda. Nästa dag rullade det på fint på stundtals riktigt bra grusvägar. Suveränt vacker natur ju närmare Tupiza vi kom.

I Tupiza fick vi höra av andra cyklister att vägen till Uyuni var i dåligt skick och med dåliga möjligheter att fylla på vatten. Det och en begynnande tidsnöd gjorde att vi fyllda av skam tog bussen till Uyuni. Svårt att säga hur underlaget var men flodfårorna var uttorkade och det såg generellt väldigt torrt ut.

Jag gissar på att det är hyfsat tuff cykling från Tupiza till Uyuni, kanske två eller tre dagars jobb. Från gränsen till Tupiza är det en dag utan större problem.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips