Aprilturer 2011

Premiärpaddling påskdagskvällen i Hjälmaren

Hjälmaren låg spegelblank när jag tog årets första efterlängtade kajaktur från Tunäs udde. Jag fick några helt underbara timmar i min gamla "pansarkryssare", en Trapper/Salomon Arkö K1.
Jag har upplevelsepaddlat ensam i två säsonger och fullkomligt älskar det.
Rördrommen tutade från Segersjö. Ett fiskgjusepar lättade från ett boträd, från varje liten ö kunde jag njuta av taltrast-, koltrast- och rödhakesång och vitsippemattor. Jag fikade på Hästholmen i bara linne och tights. Tranor och grågäss flög över i solnedgången.

Bilagor

• kajak påskkväll.jpg
    kajak påskkväll.jpg
    31.4 KB · Visningar: 938
Spenderade påsken solo i kajak mellan Singö och Norrtälje via Arholma, Idö och Lidön. Hade i princip skärgården för mig själv. Turrapport kommer.

/Anders

Bilagor

• påsktur 1.jpg
    påsktur 1.jpg
    39.4 KB · Visningar: 835
  • påsktur 2.jpg
    påsktur 2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 796
Vi gjorde årets första isfria paddling under påsken. Härligt väder och trevligt sällskap...kan man ha det bättre?

Bilagor

• IMG_0984.jpg
    IMG_0984.jpg
    39.2 KB · Visningar: 815
  • IMG_1001.jpg
    IMG_1001.jpg
    23.1 KB · Visningar: 1,044

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Påskapaddling

attachment.php

attachment.php

Det blev en riktigt lyckad påskpaddling med 2 tältnätter och massor av paddlande. Vi slog upp ett basläger utanför Skutskär och gjorde turer därifrån. Det blev årets första rollar i havsvatten och lite lek kring några stenar som stack upp i dalävens mynning.

Bilagor

• kvarnkrossen2011 029.jpg
    kvarnkrossen2011 029.jpg
    46.9 KB · Visningar: 806
  • kvarnkrossen2011 004.jpg
    kvarnkrossen2011 004.jpg
    88.6 KB · Visningar: 765

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg