Använda Trangia X2 utan köket

Med erfarenhet av proveldandet så här långt har jag beslutat ändra mätningen av brännarens ljudtryck:
Den mätningen kommer att ske på diskbänken i köket, med brännaren monterad 'naken' och ensam i nedre vindskyddet. (Med ventilationen avstängd kommer ljudet i köket ENBART att vara brännarens.) Sedan flyttar vi det datat in i Excel-arket som om det varit mätt ute på altan i skarp testkokning. Då kommer inte vindljud, björklövsprassel etc. att störa ljudmätningen av just brännare på fullgas. Och vi vet allihop att ljudtrycket en meter bort blir avsevärt lägre när brännaren befinner sig inne i ett Trangia vindskydd, med en vattenfylld kastrull över sig OCH med stekpannelocket på plats - jämfört med 'naken' utan ens övre vinskyddshalvan...
/Odd

Finns det risk för underburn vid gasolförbränning?

Thure
Detta fenomen hänger ihop med typen av brännare, inte med bränslet som sådant.

Hattbrännare, och även vissa andra brännare, har ett munstycke som sprutar ut gas och ett luftintag för att blanda gasen med syre. Sedan fördelas mixen mellan många hål. Förbränningen är avsedd att ske utanför dessa hål. Om förbränning sker innanför hålen kallas detta underburn.

Brusbrännare och koppbrännare kan inte få underburn eftersom dom mixar bränsle o luft utanför brännaren, direkt efter munstycket.

Gasolbrännare är ofta av en typ som kan få underburn.

/John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
För de som är intresserade: Jag provade min vätskematade Storm-Vega med
skarpt vattenkokande idag. På ett väldigt litet* delpådrag fick jag ändå ut mer
än 3,2kW - vilket är ungefär 0,6 kW högre än vad jag fick gasmatat på fullgas
häromdagen! Coolt! :cool:
/Odd

*Det fanns ytterligare sådär två varv kvar på vredet att öppna... o_O

För de som är intresserade: Jag provade min vätskematade Storm-Vega med
skarpt vattenkokande idag. På ett väldigt litet* delpådrag fick jag ändå ut mer
än 3,2kW - vilket är ungefär 0,6 kW högre än vad jag fick gasmatat på fullgas
häromdagen! Coolt! :cool:
/Odd

*Det fanns ytterligare sådär två varv kvar på vredet att öppna... o_O