Använda Petzl Microcender som firningsbackup?

Skulle tro att det blir problem att få microcendern att släppa greppet när den väl låst fast repet. Petzl Shunt är ju gjord speciellt för att fungera som en backup vid tex firning, varför inte använda den?

Har testat Shunt men tycker att den är för stor, tung och klumpig för sitt syfte. Fram för klassiska prussikar!!
 
Tibloc omöjlig att rucka

Det är nästan omöjligt att rucka på tiblocken när den greppat tag om repet om du inte kan slacka repet. Hängande i detsamma är det lite svårt att slacka, så även jag röstar för vanliga hederliga prusikknutar, billiga, enkla, lätta och därigenom fullständigt överlägsna.

/Micke - äger bla en tibloc men använder den aldrig
 
Jag har provat och det är precis som sägs bökigt att lossa den när den låst eftersom belastningen måste lossas. Så på lite flackare klippor funkar det fint, men hängandes fritt i luften tror jag att det kan blir riktigt jobbigt. Men det har jag inte testat:)

Jag har använt den då jag hänger bredvid elever på klätterkurser och vid behov, med en långslinga, säkrat eleverna i mig själv och då är det den pryl som funkar bäst. Fast då är det ju som sagt lite flackare leder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.