Anorak tips

Hej,

Har ett tag sökt en prisvärd anorak för enklare dagsturer i skogen och lite kortare skidturer. ITAB verkar ha slutat med sin Moen
vilket annars varit en topp kandidat. Av en slump hittade jag dessa från Everest på Stadium och köpte en på vinstock förlust men måste nog säga att jag ändå blev rätt nöjd. Har varit ute en dag i blåst och -8 med den och och tycker den känns helt ok. (Naturligtvis för kort tid för något djupare intryck)
Yttertyg av bomull och tunt polyesterfoder på insidan. Hade en tunn täckjacka / förstärkningsjacka, en tunn fleece tröja och ett fukttransporterande underställ under och frös inte trots stillasittande en bra stund vid matlagning.

Jag är 174cm / 70kg och valde en Large för att just kunna ha en tunn fodrad jacka under och tycker det blev bra.
Priset i butik är 799kr

Ett par nackdelar / bra att veta
Huvan är ok men kunde varit aningens längre framåt och gärna haft en förstärkt skärm.
Låsen på snörningen runt midjan och på huvan är av metall, hade gärna sett att de var av plast.
Fickan på magen är egentligen tre fickor, en i centrum med en på varje sida, försedda med dragkedjor. Personligen gillar jag det.


Länk till jackan (Rea på nätet just nu)

Direkt från catwalken

A53BEED3-7FBA-4B3A-BFC3-D6DEC56D6B46.jpeg
 
Senast ändrad:
Kollade in den snabbt igår och såg att den inte verkade ha så bra ventilationsmöjligheter, typ under armarna, vid färd. Hur upplevde du det?
 
Helt riktigt, den saknar ventilation under armarna, är mer som anorakarna var förr i tiden. Jag har inte testat den vid någon direkt fysiskt krävande aktivitet ännu så jag kan inte säga riktigt hur den ventilerar, men den går att öppna upp bra vid halsen så den vägen går det iaf att släppa ut en del värme.
 
Kul att de har en anorak i sortimentet igen! Jag har en "gammal" anorak från Everest, inhandlad för drygt 10-12 år sedan. Den och den nya ser ut att vara av liknande snitt, även om ett par detaljer skiljer sig. Jag är grymt nöjd med min, den ser ut fortfarande ut som ny men har varit med om ett antal äventyr. Hoppas att du fortsätter att vara nöjd.
 
Kan instämma med föregående. Jag köpte min första Everest-anorak för drygt 20 år sedan tror jag. När jag sedan träffade min fru gillade hon den så mycket att hon tog över den. Jag köpte en ny och passade på att gå upp en storlek till large. den tyckte min fru passade ännu bättre, så jag fick köpa en large till henne också.
Jag använder den till det mesta på höst/vinter/vår-aktiviteter. Kajak och utförsåkning passar den alldeles förträffligt till. Längdåkning också om det är kallt, eller att jag mer "går på tur". I princip ser den ut som när jag köpte den förutom att dragkedjan till magfickan gick sönder. Istället satte jag in två tryckknappar.
Det hade ju varit bra om det varit bättre möjligheter till ventilation under armarna. Men det är inget jag har haft något större behov av, men sett nyttan av när jag använt min tunnare anorak, i varmare väder, från Itab.
 
Svårt att slå Everest på pris-prestanda, om man hittar det man söker hos Stadium! Bra tips.

Jag har en enkel och slimmad anorak från Lundhags (den är nästan mer som en grov skjorta), som brukar vara väldigt mycket billigare än listpriset om man hittar den hos XXL, tror jag gav 700 för den:
Lundhags Gliis
Och en lite mer rejäl och rymlig från Norröna, hade tur och hittade på rea i en tysk webshop:
Norröna Svalbard
 
Det låter ju som jag inte gjort bort mig helt i mitt köp iaf, skoj!
Jag testade den igår på en 6km längdskidtur och tyckte den höll måttet, blev inte svettig (var iofs -8 grader) och trots några vurpor så fastnade inte snön i tyget.
 
Bra tips, jag ska kolla in denna. Har haft siktet inställt på modellen Woodsman från Helikon-Tex men den verkar inte vara så lätt att få tag på.

Jag själv har två anorakar - varav den ena är just woodsman från Helikon tex. Det jag gillar bäst med den är dels den fantastiska möjligheten till ventilation då den har längsgående dragkedjor på bägge sidorna, som börjar under armarna och går hela vägen ned till midjan (något jag uppskattat när jag åkt längd/turskidor), större luva (där jag fått plats med klätterhjälmen under luvan) och den ganska vettiga fickan, med små "fack" i för att hålla koll på smågrejor man kan tänkas stoppa där.

Jag köpte min woodsman på Röda Stjärnan för något år sedan (möjligen två?) men har sedan sett att de funnits på bl.a. amazon. Jag själv är 188 cm lång och väger runt 95 kg och en xl funkar bra på mig, även med en ylletröja på under.
 
Helikon har flera anorakmodeller som är bland mina favoriter,
Windrunner windshirt, tunn, lätt och måttligt vindavvisande vilket jag uppskattar, perfekt sommaranorak.
Pilgrim Anorak jacket, väldigt genomtänkt anorak med mycket finesser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.