Ange position vid 112 etc

Att från luften hitta någon i rätt ruta är vida enklare än oklara beskrivningar med olika system ner till sekunder. RT och XY är KISS och fungerar utmärkt. Gör rätt!

Nu förutsatte ju ursprungsinlägget mobiltelefon med GPS och då är det oftast ont om SWEREF99 eller RT90 . alla har kanske inte Ktrans.
Har man sin lilla Garmin med så är det ju en annan sak, eller om man läser ut sin pos från kartan direkt.
 
Det är hyfsat svårt att knappa in "lilla ön väster om Storön".

Men...visst har de väl kartor med i helikoptern och någon som kan läsa dem?! Vid dålig sikt förstår jag att det blir svårare men man har ju kunnat navigera rätt långt innan alla fick GPS.

För mig som alltid har med karta när jag ger mig ut på äventyr (och inte ens äger en GPS...ja, jag vet - kanske dax att skaffa en...) så är positionsangivelse utifrån kartan (XY eller utifrån ortsnamn/terrängföremål) det självklara valet. Det måste ju vara bra mycket bättre att efter sifferkombinationen kunna lägga till ex "dvs 500m sydväst om Storön"....
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Detta har ju varit uppe i tidigare trådar.
Enl utsago kan SOS-alarm hantera de vanligast förekommande positionsformaten och vidarebeforda dessa till räddningsinsatsen.

Enklast måste ju vara att läsa upp sin position så noga man kan och meddela hur man om möjligt har märkt ut platsen. Kan man sedan ange tydliga kännetecken i närheten så underlättar det.
Lägga ut saker i kryss, tre i rad eller ett H brukar väl vara de vedertagna markeringssätten förutom en brasa med blöt ved.
Så måste det ju vara.

Den som ringer ett nödsamtal skall givetvis använda den metod som han eller hon behärskar bäst, vare sig det handlar om RT38 med sju siffrors noggrannhet eller angivelser av typen "På vägen mellan yby och xstad, vid den stora röda ladan". Sedan är det larmoperatörens uppgift att, eventuellt, översätta detta till den typ av positionsangivelse som bäst passar räddningsstyrkan.
 
Jag ringde 112 då jag hittade en tant i skogen, blodig och låg i ett stenröse och jämrade sig. Jag hade då en SonyEricsson smartphone och trodde mig ha fått fix så jag angav fel position. Lite frustrerande att höra ambulansen köra fel pga mig. Bra att veta att det är RT90 som föredras tills nästa gång. Visade sig att hon var full som ett vårdike. Ganska obehagligt att hon ropade "hjälp, hjälp, hjälp" oavbrutet ända tills jag kom och blev sen helt tyst och "okontaktbar", misstänker att hon var medveten men lugnade sig såpass att jag trodde att hon vikit in årorna för gott.
 
  • Ta med karta och kompass
  • Lär dig ta ut din position på kartan (min Calazo-karta är markerad enligt Sweref 99 TM vilket du talar om för SOS vet du inte i vilken ordning du skall säga sakerna säger du det och kommer högst troligen få instruktioner av operatören)
  • Sluta lita på GPS etc, batterierna kan ta slut m.m.
  • Ta med karta och kompass

Om du är med i HV etc be kvartermästaren fixa fram soldaten och kartan till dig. Jag har den är dock osäker på hur jag får sprida den (copyrightmässigt inte sekretessmässigt)
 
Det förefaller

vara relativt vanligt att helikoptrar far runt utan att förstå vilken skridskogrupp som har en skadad.

SPOT och liknande system där man direkt skickar en GPS-position från en enhet borde minska risken för felflygning.

Det är sannolikt många felkällor när man knappar in en i flera led telefonförmedlad position i en GPS för att få en waypoint att flyga mot. Jag föredrar att ge en position relativt kända platser t ex sydväst om Adelsö 1 km NV om lilla ön Midsommar.

Men om helikoptern inte har likadana kartor som jag och därmed kanske annan namnsättning kan det bli problem. När jag deltog i en övning så hade helikoptern både tillgång till sjökort och grönsaksbladet.

En standardrekommendation för hur en position skall förmedlas kanske borde tas fram.

Hur har det gått med posionsbestämningen av mobiltelefonen via basstationer som det skrevs så mycket om för ett par år sedan? Är det "implementerat".

Thure
 
Jag tror nog (naivt?) att alla som mestadels kör med GPS självklart har med sig karta och kompass också. Känns ju väldigt riskabelt att lita på något som går på batterier. Det är ju väldigt lätt att gå fel. Var nyligen uppe i Jämtland ca 25 km från vägen och bilen. Om man inte hittar hem till kåtan med bara dagspackning kan det bli "lite" jobbigt. Landskapet såg väldigt likadant ut åt vilket håll man än tittade.
 
Enligt samtal med SOS Alarm så sent som i höstas vill de ha in koordinater i RT90 XY.
När de t.ex. skickar helikoptern flyger de direkt mot XY. Det är hyfsat svårt att knappa in "lilla ön väster om Storön".

Att ha nödbloss med sig är smart, inte bara för skridskoåkare. Om du är vilse i skogen kan nödblossen snabbt tända eld på en hög färskt granris och då syns du.

Jag säger inte att helikopterpiloten ska få min angivelse som jag lämnar till den som svarar hos SOS alarm. Om helikopterpiloter önskar RT90 så kan väl SOS alarm översätta.
Jag ser större risk för misstag med siffor från en stressad nödställd jämfört med att SOS som sitter inomhus på jobbet. Om inte de som jobbar på SOS alarm kan översätta en punkt på en karta till rätt koordinater åt en helikopterpilot så har de inte rätt utbildning för sitt jobb. Klarar man att läsa till sjuksköterska (eller vad de har för kompetens på SOS operatörer) så klarar man att lära sig att ta upp koordinater på en karta. Sannolikt räcker det att hålla muspekaren över rätt punkt så står det på skärmen.

/Patrik
 
vara relativt vanligt att helikoptrar far runt utan att förstå vilken skridskogrupp som har en skadad.

SPOT och liknande system där man direkt skickar en GPS-position från en enhet borde minska risken för felflygning.

Det är sannolikt många felkällor när man knappar in en i flera led telefonförmedlad position i en GPS för att få en waypoint att flyga mot. Jag föredrar att ge en position relativt kända platser t ex sydväst om Adelsö 1 km NV om lilla ön Midsommar.

Men om helikoptern inte har likadana kartor som jag och därmed kanske annan namnsättning kan det bli problem. När jag deltog i en övning så hade helikoptern både tillgång till sjökort och grönsaksbladet.

En standardrekommendation för hur en position skall förmedlas kanske borde tas fram.

Hur har det gått med posionsbestämningen av mobiltelefonen via basstationer som det skrevs så mycket om för ett par år sedan? Är det "implementerat".

Thure

Positionsbestämning via basstationer används så vitt jag vet men det bygger väl på en triangulering (Osäker på stavningen) alltså att man har kontakt med minst tre basstationer?
Det är väl tämligen sällan man i fjällen och liknande har kontakt med tre stationer.
 
Jag tror nog (naivt?) att alla som mestadels kör med GPS självklart har med sig karta och kompass också. Känns ju väldigt riskabelt att lita på något som går på batterier. Det är ju väldigt lätt att gå fel. Var nyligen uppe i Jämtland ca 25 km från vägen och bilen. Om man inte hittar hem till kåtan med bara dagspackning kan det bli "lite" jobbigt. Landskapet såg väldigt likadant ut åt vilket håll man än tittade.

Man skall inte ha för höga tankar om folk ;-)

Tror att fler och fler ger sig ut med GPS endast.
Alternativt ger dom sig ut med GPS som huvud instrument och karta/kompass som backup men saknar kompetens att läsa karta.
Kartans funktion bygger ju till stor del på att man med jämna mellanrum läser in sig på sin position. om du knallar 20 km och sedan GPS'en lägger av och du behöver få reda på din position kan det vara svårt att veta var du är, speciellt i fjällvärlden där allt kan ha en tendens att se "likadant" ut.
 
vara relativt vanligt att helikoptrar far runt utan att förstå vilken skridskogrupp som har en skadad.

SPOT och liknande system där man direkt skickar en GPS-position från en enhet borde minska risken för felflygning.

Det är sannolikt många felkällor när man knappar in en i flera led telefonförmedlad position i en GPS för att få en waypoint att flyga mot. Jag föredrar att ge en position relativt kända platser t ex sydväst om Adelsö 1 km NV om lilla ön Midsommar.

Men om helikoptern inte har likadana kartor som jag och därmed kanske annan namnsättning kan det bli problem. När jag deltog i en övning så hade helikoptern både tillgång till sjökort och grönsaksbladet.

En standardrekommendation för hur en position skall förmedlas kanske borde tas fram.

Hur har det gått med posionsbestämningen av mobiltelefonen via basstationer som det skrevs så mycket om för ett par år sedan? Är det "implementerat".

Thure

Är du i obygden kan en mobilcell ("en mobilmasts täckningsområde") vara flera kilometer i diameter och har du inte koppling till flera master så får du låg precision i positionen. Om nätet stödjer så kan du som teleoperatör mäta avstånd mellan telefon och antenn (via tid) och snäva in området till en cirkel med inre och yttre diameter för en rundstrålande mast. Är det en riktad cell (som ofta täcker 120 grader = 1/3 varv) så får du med avståndsmetoden en form som närmast kan beskrivas som en ostbåge (två cirkelbågar med samma vinkel men olika radie).

Det kravställs
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2011/Fler-ska-kunna-bli-positionerade-vid-nodsamtal/
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Nummerfragor/Nodnummer-och-SOS/

/Patrik, på ett stort svenskt telekom-företag
 
oljud som oljud

Problem med lägesangivelser var det ju bland annat vid Ridöolyckan. SOS Alarm fick en positionsangivelse i koordinatform som Sjöräddningscentralen också överhörde, och som var helt korrekt. När sedan fler lägesangivelser och samtal kom in blev det många olika beskrivningar av olycksplatsen vilket resulterade i att räddningsinsatserna först hamnade fel.

Man ska nog inte underskatta risken för att vind eller dålig täckning riskerar att ge dålig hörbarhet och att det blir svårt att uppfatta långa lägesangivelser av typen "västan om sol och östan om måne". Fördelen med en koordinatsifferserie är att den är enkel för mottagaren SOS Alarm att skriva ner och repetera tillbaka till sändaren för att kontrollera att den blivit rätt.

Sen så är det nog ganska vanligt att folk i gemen vinkar till flygetyyg, utan att man är i nöd... svårt för helikopterbesättningen att veta vilken vinkare som är rätt.

Edit: förtydligande.

Varför skulle siffror och koordinater vara lättare att uppfatta och repetera i blåst och oljud än lägesangivelser baserat på ortnamn i kommunikationen mellan nödställd och SOSAB operatör?

Om en siffra försvinner ur nummerserien så är man någon helt annan stans.

Apropå skridskoräddning så gjordes en samövning med , skirnnare, helikopter och svävare som återberättas här
http://www.skridsko.net/skridskonet/artikel/?artikelID=13977#13977
http://www.skridsko.net/dokument/dokument/sakerhet/artiklar-etc/RapportGreger2011.pdf

/Patrik, som hoppas slippa massevakuering på is
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips