Ange position vid 112 etc

Ett gammalt klipp från Sjöräddningsällskapets webbsida. Visserligen snart 10 år gammal men ändå.

02-07-09 - Kl: 11:10 Larm från MRCC angående grundstött tom båt vid Ridön. Avgick kl: 11:20 med full styrka mot platsen. Väl framme Kl: 11:25 sammanstrålar Rescue Västerås med polisbåten och föreslår till MRCC att kolla med larmaren om det inte kunde vara Ridön vid Mariefredsinfarten. Detta stämde och vi kunde återvända, medans polisen fick fortsätta, då det förmodligen rörde sig om en stulen båt. Åter station Kl: 12:15.

Orsak (min kommentar)
Det finns 2 st Ridön i Mälaren och för att göra det ännu mer struligt finns det en ö öster om Ridön (Södertälje kommun) som heter Kurön och så finns det en del av Ridön (Västerås kommun) som heter Kurön.

Per

Om denna kommentar var till mej så ber jag dig att läsa mina inlägg igen - intervallhalvera dig fram - t ex är det inte bra att säga Ljungskär i Karlskrona skärgård för den finns det flera av.
Men om jag börjar med något stort som Karlskrona, sedan östra skärgården och sedan väljer relativt någon stor ö som det bara finns en av, t ex Norr om Sturkö, söder om Knösö udde, väster om Tveölja - ingen av dessa tre öar finns i dublett i Karlskrona Ö Skärgård.

Det gäller att veta var man är och kankse till och med tänkt igenom en bra positionsangivelse före något händer.

/Patrik
 
Re intervallhalvera yadayada

I ovan citerade case på Mälaren kopplades den som ringde direkt till Sjöräddningen --> för att om jag förstår rätt ha personer som känner till området. Tyvärr blev det fel trots det verkar som man letade några km fel.

Lyssnade på en bergsguide från Abisko som poängterade problemet att ringer man fjällräddningen så har man en i andra sidan av luren som känner till fjällvärlden medans om jag förstår rätt ringer man 112 kan man hamna i Sundsvall och prata med en person som knappt vet var Kebnekaise ligger.

Min bild av det hela är att det är viktigt att känna in vem som är på andra sidan luren.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oj vad många gissningar i denna tråden.

Såhär är det: Helikoptern har en GPS, men den hanterar inte alla format. SOS alarm däremot kan ta de flesta format och transformera så att det passar helikopterns GPS.

Tänk på att X-Y inte är ett system, inte heller lat long. vanligaste formaten i sverige är:
SWEREF99 lat long är nästan exakt det samma som wgs 84 lat long.
RT90 (egentligen RT90 2,5 gon V). Ett XY-system.
SWEREF99 TM som är det nya rikstäckande XY-systemet som på sikt ersätter RT90

WGS84 lat long är det vanligaste formamtet i mobiler.
 
Problemet med WGS84 är att det finns flera sätt att ange delar av grader. Det finns ju
Grader och decimaler av det.
Grader, minuter och decimaler av det.
Grader, minuter, sekunder.
Kanske även någon fjärde variant osv.
Problemet är att det inte är självklart vilken inställning man har.
Klart bäst vore ett system som INTE går att ställa in fel.

Hur svårt vore det att "staten" gick ut och bestämde ett sätt att ange koordinater. Det är ju inte ens samma system på land, till sjöss eller i luften.
 
Det är ju därför som RT90 fortfarande används till viss del. Klart att det skulle vara önskvärt att man bestämde sig för t.ex Sweref 99 tm.

Här finns ett kul verktyg för att jämföra koordinatsystem: http://latlong.mellifica.se

hitta.se har ju också ett kartverktyg där man kan få sin position utskriven i RT90 och wgs84 lat-long eller decimal. Sen har man kanske inte dator med bredband med sig i vaken eller så, men ändå. Appar nån?
 
Nödbloss är färskvara

Ett mindre nödbloss åker nog med vid nästa skridskotur

Tack för iden

Vid köp kolla att det är ett par år kvar till sista förbrukningsdag gått. Det finns båttillbehörsaffärer precis som livsmedelsaffärer som säljer saker till fullpris trots att sista förbrukningsdag gått passerat.

Mitt senaste(och enda) handbloss Ikaros köpte jag i nog i mars 2008 och har bäst före datum 2012-12.

Per
 
Om vi håller oss till skridskoåkning inom klubb

En standardrekommendation för hur en position skall förmedlas kanske borde tas fram.

Ett ställe att börja kunde kanske vara SSSK, i egenskap av tongivande långfärdsskridskoförening? Om SSSK-ledare under utbildningen får lära sig hur dom snabbt och enkelt ska ange position på ett sätt som SOS Alarm vill ha den så undviks kanske en del felflygningar.

Har SSSK (eller någon annan skridskoklubb) någon rekommendation om nödbloss i ledarnas utrustning? Skulle det vara en bra idé eller blir det bara ännu en onödig pryl att släpa på? (minns diskussionerna om VHF-radio här på Utsidan för ett par år sedan)
 
SWEREF 99 är det som gäller på land
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5386
http://sv.m.wikipedia.org/w/index.php?title=SWEREF_99&mobileaction=view_normal_site


Kul vore att se hur många som läser detta kan snabbt ange sin position i SWEREF 99

Enklast vore nog om man kunde "bygga bort" detta att en stressad människa i en nödsituation skall uppge sin position och veta vilket koordinatsystem han/hon befinner sig i och istället ha modell en facebook här är jag funktion....

Hlsn från en plats med lite olika

RT90 X = 6586334 Y = 1621126
SWEREF 99 (TM) N = 6586074 E = 666802
WGS84 decimalt (grader) Latitud : 59,380252° N Longitud: 17,936366° Ö
WGS84 grader och minuter Latitud : 59° 22,815120′ N
Longitud: 17° 56,181960′ Ö
WGS84 grader, minuter och sekunder Latitud : 59° 22′ 48,91″ N
Longitud: 17° 56′ 10,92″ Ö
Närmsta plats Sundbyberg, Stockholms län

Ps. För den vetgirige så har Lantmäteriverket mycket nyttigt
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11011
och Högskolan i Skövde har bra distanskurser i GIS som jag har gått
http://www.hh.se/download/18.17f2f35f13364152c4d8000231/F1-2011.pdf
 
Senast ändrad:
Verkar som Skövde lagt ned GIS

Hittade i Lund ung samma på distans
http://www.nateko.lu.se/education_details.asp?category=5&id=36&lang=1
http://www.nateko.lu.se/education_details.asp?category=5&id=36&lang=1
http://www.nateko.lu.se/files/GISA01.pdf

http://www.nateko.lu.se/education_details.asp?category=5&id=52&lang=1

Uppsala
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=1GE128&lasar=12/13&typ=1
Geografiska informationssystem
MN2 7,5 hp
Kursen skall ge fördjupade teoretiska och til�‑
lämpade kunskaper inom olika delar av området
geografiska informationssystem (GIS).
Behörighet: Geografiska informationssystem
MN1, 7,5 hp.
Urval: Om kursen ges kan samtliga behöriga
sökande antas.
*Vt 13 v 04–23 25 % Veckoslut IT-distans
Anm kod: UU-68117
 
Jag upplever

alla dessa olika koordinatsystem som en djungel.

Finns förklaringar t ex på http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4219 med Northing och Easting för de olika tillämpningarna av SWEREF 99 där TM betecknar den nationella kartprojektionen.

Vettigt att man frångått X och Y beteckningarna i RT 90 som kunde skapa förvirring.

Att RT 90 med X och Y lever kvar beror helt enkelt på att många har kvar äldre kartor t ex SSSKs tyvekkartor från 2000 http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=20452

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips