Android GPS killer?!?

Så himla fel om priset på HTC Droid Eris

Under tiden ska jag öva på Droiden http://reviews.cnet.com/smartphones/htc-droid-eris-verizon/4505-6452_7-33799594.html?tag=mncol;lst och http://blogs.zdnet.com/cell-phones/?p=2539 Beställer en nu för ca 800 SEK (!) + tull och frakt och mensskydd, finns ej på inhemska prisletare.

Ursäkta, priset stämmer inte alls. 100 dollaros gäller på Verizon Wireless, men med abonnemang vilket man som vanligt smusslar undan i det finstilta. Ett andra nyårslöfte för mig blir nog att kolla källorna innan jag slår på stora trumman.
 
Rättelse: Friluftskartan Pro v 2 från Lantmäteriet är i fyra (4) delar.
Kartan är gjord av Garmin. Underlaget kommer från Lantmäteriverket.
Soltek skrev om att iPhonare skulle kunna ladda ned dessa kartor (fast version 1) till sina lurar. Kanske det, men de kostar fortfarande en dryg tusenlapp styck.
Jag vet inte var du läste det men jag tror att du ska läsa Solteks postning igen. Det kommer en iPhone-applikation som kan ladda ner Lantmäterikartor. Fyra delar för 500 kr/st och en heltäckande för 1500 kr.
 
Lantmäteriets kartor för iPhone inom någon vecka på Applestore

Har idag fått information att om ca en vecka kan du som har iPhone ladda hem Lantmäteriets kartor och använda i din iPhone i medföljande gratisprogramvaran iFugawi.
Priset blir för hela Sverige ca 50 USD d.v.s ca 1000 Skr. Du kommer också att kunna köpa en fjärdedel av Sverige (Götaland, Svealand, Södra Norrland eller Norra Norrland) för 50USD ca 350 Skr.

Kartorna laddas ner och sparas på din enhet och kan användas oberoende av internettuppkoppling via 3G surf :)

Ingående kartskalor är Sverigekartan, Översiktskartan, Terrängkartan, Fjällkartan och på de ställen varken Terrängkartan eller Fjällkartan täcker ingår Vägkartan (f.d. Blå kartan).

Alla kartorna är Lantmäteriets original rasterkartor med höjdkurvor m.m.

Grattis alla iPhone ägare
 
Varför vill man ta med sin iPhone ut i skogen och använda den som navigator där?
Dålig batteritid och känslig för fukt och förmodligen inte särskilt slagtålig
Hade det i all fall funnits ett utbytbart batteri så.
Men det är väl bra att Fugawi är med i matchen.

Njaee, jag är skeptisk :)
 
Rättelse kartpriser för iphone

Tyvärr blev det lite fel i priset på hela kartan över Sverige det skall vara 150USD och det motsvarar ju ca 1000 Svenska kronor, ber om ursäkt för detta.
 
Hur är möjligheten att "mappa in" valfri karta i såna här appar? Ursäkta en GPS-analfabet, men brukar man kunna ladda in vilken bild som helst och sen skala in den i koordinatsystemet?
 
Varför vill man ta med sin iPhone ut i skogen och använda den som navigator där?
Dålig batteritid och känslig för fukt och förmodligen inte särskilt slagtålig
Hade det i all fall funnits ett utbytbart batteri så.

Nu har jag använt mobiltelefon utomhus sedan 1991. Dvs i 18 år. Inte har jag funnit att regn skulle vara ett jättestort problem. Försöker nog skydda mig när det regnar. Inte heller brukar jag slå isönder mobilen så fort jag kommer ut i skogen!

Varför vill jag använda min Nokia N97 som handhållen GPS? Jo mest p g a den helt överlägsna skärmupplösningen jämfört med t ex eTrex och 60Cx. Detaljrikedom och översikt gör att den kan ersätta papperskartan. Dessutom väger den noll komma noll gram. Man måste ju ändå ha telefon med sig. Ett batteri håller utan vidare GPS:en igång en hel dag. Med ett extrabatteri så klarar jag allt utom rena vildmarksexpeditioner med flera strömlösa övernattningar. Dvs en mobil-GPS är idag funktionellt sett överlägsen en traditionell GPS.

Visst finns det lägen där jag oxå skulle ta med en eTrex eller 60/76 Cx. Vid kajakpaddling runt kusten med tältning på kobbar eller långtur på skidor med övernattning i fjällhytt. Men hur många skogsmullar gör sådant? För de flesta handlar det nog mest om en svamptur eller att hitta till jaktpasset.

På ett fordon, t ex snöskoter, finns bättre grejer. T ex Garmin 278. Men dom är för klumpiga och strömslukande för att vara bra till fots.

Visste inte att iPhone hade fast inbyggt batteri. Märkligt! Innebär att jag aldrig köper en sådan. Oduglig utanför kontoret & hemmet. Oanvändbar på resor. Mest en modepryl för stockholmare.

Upprepar en gång till: Enligt min åsikt är en mobiltelefon med högupplöst skärm och Garmin Mobile XT funktionellt sett överlägsen alla andra Garmins handhållna GPS:er i de flesta situationer. Stadspromenad i Rom, svampplockning, älgjakt, mm.
 
Visste inte att iPhone hade fast inbyggt batteri. Märkligt! Innebär att jag aldrig köper en sådan. Oduglig utanför kontoret & hemmet. Oanvändbar på resor. Mest en modepryl för stockholmare.
Den tar laddning och matning via USB-kontakten så det finns massor med sätt att ha med sig extrabatterier den vägen.
 
Den tar laddning och matning via USB-kontakten så det finns massor med sätt att ha med sig extrabatterier den vägen.

Om jag är ute och går och batteriet dör p g a för mycket pratande. Skall jag då koppla in en batteridriven USB-laddare? Ryms den i bröstfickan tillsammans med mobilen? Är det en sladd imellan? Skall sladden dingla & dangla när jag läser av GPS:en?

Trams!

Enligt min åsikt är en mobiltelefon oanvändbar även som telefon utanför kontoret om man inte kan byta batteriet. Nä - iPhone är uppenbart mest till för stockholmare som bara snackar om att vara ute på äventyr men aldrig kommer någon vart....

:(
 
Om jag är ute och går och batteriet dör p g a för mycket pratande. Skall jag då koppla in en batteridriven USB-laddare? Ryms den i bröstfickan tillsammans med mobilen? Är det en sladd imellan? Skall sladden dingla & dangla när jag läser av GPS:en?

Trams!

Enligt min åsikt är en mobiltelefon oanvändbar även som telefon utanför kontoret om man inte kan byta batteriet. Nä - iPhone är uppenbart mest till för stockholmare som bara snackar om att vara ute på äventyr men aldrig kommer någon vart....

:(

Det finns ju "batterifodral" till den också som ökar på batteritiden ytterligare. Men visst, ska man snacka mycket i mobilen när man är ute så är det nog inte rätt val. Undrar om jag inte tycker det är mer "stockholmare" att snacka slut batteriet på mobilen när man är ute dock.. ;)

För min egen del använder jag GPS´en mest i urbana trakter. Det är då jag främst behöver den t ex för att hitta en adress när man är i en ny stad eller snabbt vill kolla upp någon adress från nätet eller liknande. Och vid de tillfällena så har jag sällan eller aldrig min dedikerade GPS med mig så den funktionen har jag använt mig en hel del av. Och jag har inte behövt göra några egna folieantenner till den heller. I praktiken hittar den positionen snabbt, men är ju inte lika nogrann som min Garmin 60CSX. Det är dessutom smidigt att alltid ha tillgång till hyfsat uppdaterade kartor gratis. En fördel mot GPS´en är att den kan positionera även om man befinner sig inomhus; dock med halvdan precision men ofta räcker det, t ex för yr.no-appen.

Ute i naturen använder jag Garmin GPS´en men behovet av den är nog främst konstruerat; det är lite kul att titta på den ibland, men jag har ändå alltid karta och kompass med mig och har aldrig känt att min orientering har hängt på GPS´en..

iPhone är ingen äventyrsmobil, vilket väl är rätt uppenbart. Det är dock en sjuhelsikes användbar mobil som för mig har övertagit en stor roll från min laptop eftersom jag på ett smidigt sätt kan göra väldigt mycket i den. Jag kommer även åt min hemmadator och kan vid behov köra program över 3G och komma åt dokument. Därtill funkar den utmärkt som 3G-modem de gånger jag behöver ha laptopen med mig för t ex fotojobb. För mig har den iaf inneburit en smärre revolution, jag använder mobilen betydligt mer nu än tidigare ffa på nätet.

Skulle jag köpa en ny telefon idag skulle det förmodligen bli iPhone igen. Androidlurarna verkar trevliga, men stödet för Mac OS X verkar inte vara så bra. Framtiden ligger nog dock hos dessa två system, windows mobile verkar kallare än glass på antarktis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
tango Vägnavi-app android med extra allt? Navigering 23
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
fson Fria LM-data offline i Android? Navigering 38
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer för Android Navigering 6
Jorden runt Gratis kartor till Android? Navigering 35
olhe OziExplorer för Android Navigering 2
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
AndersSupertramp Android/iPhone: rekommenderar SportyPal Navigering 5
Plotter Topografisk terrängkarta till Android? Navigering 21
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.