Anapurna circuit -frågor

Vi är två tjejer som ska resa till Nepal och vandra Anapurna Circuit i slutet av september och oktober och har lite funderingar... Vi har inte bokat med någon trekkingarrangör/firma, men har kollat runt lite och undrar om det finns någon som vet om någon bra pålitlig firma och även vilken rutt som är den bästa? Vi vill gärna vandra med andra i grupp för det känns lite tryggare och även kul att träffa andra med liknande intressen. Vi har fått ett förslag på rutt av en firma som föreslår att gå från Besishar - Jomsom och boka flyg därifrån till Pokhara. Missar vi mycket om vi inte går den andra "halvan"? Är det någon som gjort en liknande resa och hur stor reskassa behövdes? Vi kommer befinna oss i Nepal drygt fyra veckor för att sedan resa vidare till Indien ytterligare två veckor. Sist men inte minst undrar vi hur leden ser ut, är det några särskilt svåra passager el till och med stup? :)

Med vänliga hälsningar/ Sanna och Kristina
 
Det är länge jag sen jag gick Annapurna circuit så jag kan tyvärr inte tipsa om några agenturer. Det ni missar om ni flyger från Jomsom är bl a Poon Hill med fantastisk utsikt mot Dhaulagiri och Annapurna-massiven samt några trevliga byar som Marpha, Kalopani och Tatopani. Utsikten mot Dhaulagiri och Annapurna från Poon Hill var nog en av höjdpunkterna på turen tycker jag. Vi startade f ö i Besisahar. Det är inga svåra passager men mycket upp och ner och sen måste man ta hänsyn till höjden också iom att man går över Thorong La på 5416 möh.

Jag råkar ha några bilder från vandringen uppe.
http://annapurna.jazzfoto.se/

/David
 
Verkligen fina bilder! Vi ser fram emot resan nu, det ska bli riktigt intressant. Som du skriver måste man ju ta hänsyn till höjden och det är nog det jag funderar mest över, tycker nog det verkar som att många trekkingarrangörer snålar lite med dagarna... Vi har ingen brådska och är det något jag oroar mig över så är det höjdsjuka. Vandrade du på egen hand el i grupp? Upplevde du några problem med höjden?
/Sanna
 
Du kan ju till exempel läsa lite i den hår diskussionstråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62184

och här (men ni kan ju ignorera det som har med monsunvädret att göra):
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59162

Ni kommer, även utan att gå på organiserad tur, att träffa många likasinnade längs vägen och i lodgerna där man bor.
Fördelen med att gå på egen hand är att man inte är bunden till trekkingfirmans tidplan om man skulle behöva lite mer tid för acklimatisering eller skulle vilja ha någon extra vilodag för att man fått skavsår eller magsjuka. Eller tvärtom, att man kan gå på lite snabbare om man tycker att tempot som de andra håller är för lusigt.
 
Verkligen fina bilder! Vi ser fram emot resan nu, det ska bli riktigt intressant. Som du skriver måste man ju ta hänsyn till höjden och det är nog det jag funderar mest över, tycker nog det verkar som att många trekkingarrangörer snålar lite med dagarna... Vi har ingen brådska och är det något jag oroar mig över så är det höjdsjuka. Vandrade du på egen hand el i grupp? Upplevde du några problem med höjden?
/Sanna

Vi vandrade i en egenorganiserad grupp, som en svensk med mycket kontakter och lång rese-erfarenhet i Nepal satte samman. Vi hade iaf en vilodag i Manang på en bit över 3000 meters höjd. Personligen prickade jag in en rejäl matförgiftning natten innan så vilodagen kom väl tillpass. :) Vi besökte även Himalaya Rescue Associations station i Manang och lyssnade på ett föredrag om höjdsjuka. Själv hade jag inga problem men behövde springa ut och kissa ett par gånger om nätterna. Min kompis hade dock en del huvudvärk som gick över när vi kom ner till Muktinath på andra sidan passet.
 
Annapurna Circuit...

Hej Sanna & Kristina,

Jag jobbar i Nepal och kan lederna utan och innan. Tveka inte att höra av er om ni har frågor! Jag kan nog ha en del tips och råd - oss tjejer emellan ;)

Hoppas att ni får en härlig tur!
/Christina
 
Låter kul! Gick själv Annapurna-trekken i våras utan guide och det gick hur bra som helst, men jag kan förstå om man vill ha en arrangerad tur för att vandra med andra och allt.

Angående firmans förslagna vandringsrutt, tycker jag att det låter perfekt. Vi gick precis så, eller det var tanken men sen fick vi gå hela vägen tillbaka från Jomsom till Pokhara också på grund av en generalstrejk i hela landet. Den biten var fin också, men kunde inte mäta sig med den första delen av trekken och efter att ha vandrat så långt var man ganska mätt på det. Så jag tycker det optimalt att gå till Jomsom och ta flyget därifrån.

Hör gärna med firman om ni har möjlighet att besöka Tilichio Lake (världens högsta) när ni har acklimatiseringsdagar i Manang. Vi vandrade aldrig upp dit, men vi hörde att det ska ha varit riktigt häftigt, och dessutom är ni bättre förberedda för den höga höjden vid Thorung La om ni gör det.

Njut av utsikterna!

Inga svåra hinder på leden, rätt höga hängbroar man ska gå över och det är brant på vissa ställen, men inget oöverkomligt på något sätt.

Vad gäller reskassan, se till att ta ut rejält med kontanter innan ni börjar vandringen! Det finns inga bankomater längs med trekken och det hela kan dra ut lite på tiden, så ta med mer än vad ni tror ni gör av med (gjorde inte vi och vi fick snåla som satan på extravandringen tillbaka till Pokhara), Jag tror vi gjorde av med ca 20 000 NPR var under trekken (18 dagar) men då bekostade vi alla boenden och all mat, vilket kanske ingår i er arrangerade trekk.

Indien är riktigt billigt, men helt beroende på vad man gör och hur man bor. Generellt kan jag säga att vi gjorde av med ca 13 000 SEK under 6,5 veckor i Indien och det täckte allt vi gjorde. Men då levde vi relativt enkelt också.
 
Hej Sanna & Kristina,

Jag jobbar i Nepal och kan lederna utan och innan. Tveka inte att höra av er om ni har frågor! Jag kan nog ha en del tips och råd - oss tjejer emellan ;)

Hoppas att ni får en härlig tur!
/Christina

Det allra bästa vore väl om du kunde dela med dig av dina tips här så kan fler ta del av dem. Forumet blir ju med tiden som en uppslagsbok. Och svar som man mejlar direkt till någon som frågat går ju förlorat för den större krets som skulle kunna ha glädje av råden.
 
Det allra bästa vore väl om du kunde dela med dig av dina tips här så kan fler ta del av dem. Forumet blir ju med tiden som en uppslagsbok. Och svar som man mejlar direkt till någon som frågat går ju förlorat för den större krets som skulle kunna ha glädje av råden.

Om du kollar igenom forumet när det gäller Nepal (både vandring och klättring) så kommer du se att jag har svarat mycket utförligt på väldigt många frågor :) Jag älskar Nepal och vill gärna dela med mig av mina erfarenheter. När det gäller tjejerna här i tråden så tänkte jag på detaljer som ni killar säkert inte vill ta del av! Jag vet att många inte tycker att något ska vara tabu i forum och tidningar - räcker att öppna Aftonbladet - men jag väljer helst själv vad jag vill dela med mig av - Om det är något som kan intressera samtliga här så lovar jag att skriva det direkt ;)
 
Låter kul! Gick själv Annapurna-trekken i våras utan guide och det gick hur bra som helst, men jag kan förstå om man vill ha en arrangerad tur för att vandra med andra och allt.

Angående firmans förslagna vandringsrutt, tycker jag att det låter perfekt. Vi gick precis så, eller det var tanken men sen fick vi gå hela vägen tillbaka från Jomsom till Pokhara också på grund av en generalstrejk i hela landet. Den biten var fin också, men kunde inte mäta sig med den första delen av trekken och efter att ha vandrat så långt var man ganska mätt på det. Så jag tycker det optimalt att gå till Jomsom och ta flyget därifrån.

Hör gärna med firman om ni har möjlighet att besöka Tilichio Lake (världens högsta) när ni har acklimatiseringsdagar i Manang. Vi vandrade aldrig upp dit, men vi hörde att det ska ha varit riktigt häftigt, och dessutom är ni bättre förberedda för den höga höjden vid Thorung La om ni gör det.

Njut av utsikterna!

Inga svåra hinder på leden, rätt höga hängbroar man ska gå över och det är brant på vissa ställen, men inget oöverkomligt på något sätt.

Vad gäller reskassan, se till att ta ut rejält med kontanter innan ni börjar vandringen! Det finns inga bankomater längs med trekken och det hela kan dra ut lite på tiden, så ta med mer än vad ni tror ni gör av med (gjorde inte vi och vi fick snåla som satan på extravandringen tillbaka till Pokhara), Jag tror vi gjorde av med ca 20 000 NPR var under trekken (18 dagar) men då bekostade vi alla boenden och all mat, vilket kanske ingår i er arrangerade trekk.

Indien är riktigt billigt, men helt beroende på vad man gör och hur man bor. Generellt kan jag säga att vi gjorde av med ca 13 000 SEK under 6,5 veckor i Indien och det täckte allt vi gjorde. Men då levde vi relativt enkelt också.

Tack för detta svar! Det får sägas vara delaktigt i vårt val av rutt. Så efter funderingar har vi bestämt oss för flyg från Jomsom. Vi tror det blir bra och ett alldeles lagom äventyr för oss. Det ska bli så kul! Nu när rutten är bestämd ligger fokus på packningen. Alla tips för att minimera packning och onödig vikt är välkomna! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...