Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax

Hej!
Jag är i farten med att köpa turskidor och kommit fram till att jag vill ha antingen Åsnes Amundsen eller Åsnes Nansen.

När jag tittar på Amundsen på outnorths hemsida finns två varianter
BC med skinlock - http://www.outnorth.se/asnes/amundsen-bc-with-skinlock-55360#BlackRed
eller
FL wax - http://www.outnorth.se/asnes/amundsen-fl-wax#

Jag har försökt leta information om vad som skiljer de två åt men har inte riktigt lyckats, är det någon som vet?

Förutom det får man gärna komma med förslag om jag ska köpa Amundsen eller Nansen - skidorna kommer förmodligen till att börja med användas längs skoterspår i fjällmiljö, och med ryggsäck. Planerar att inhandla pulka med tiden och har som målsättning att om någon vinter kunna användas i ospårad fjällterräng (sarek). Förslag?

I pjäxväg duger då Alpina bc 1600 eller bör man gå upp ytterligare till de dyrare modellerna ifall man planerar besök i sarek om några år?

Den första ser ut att vara varianten man kan montera kortfällar på, den andra ser inte ut att ha fästen för kortfällar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det ser för mig ut att det är samma skida.
FL betyder Fellelås = Skinlock.
Känns som att Outnorth glömde att uppdatera sidan.
Det finns också vallningsfria Amundsen, men de heter "QS".

Nansen är lite bredare än Amundsen, men Amundsen har lite styvare spann.
Jag kan inte uttala mig om Nansen, har själv Amundsen och trivs bra med dem, även med pulka.

Lite OT men vill bara påminna om något jag missade med mina turskidor: välj spann efter din vikt PLUS uppskattad ryggsäck.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har lånat Amundsen en tur men köpte själv Nansen. Inte så erfaren turåkare men har haft dom på en fjälltur vardera med tält och pulka. Vad jag läst mig till och mina egna erfarenheter verkar det som att A är bäst på plattare mark och om man ska dra tungt, medan N är lite mer allround och funkar bättre i kuperad terräng. Beror på vad man tänkt sig. A var inte så roliga nedför. Som nybörjare kändes det bra med allround och är nöjd med N. Kör med Lundhags BC guide. Tror Alexander Gamme hade A på sin tur till sydpoolen. Btw en riktigt underhållande dokumentär som fanns på svtplay och säkert nu på Youtube

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips