Ammarnäs-Hemavan

Re: hepp.

Tovetjarn; sa:
ammarnäs-hemavan är verkligen en fin tur att göra. men personligen så tycker jag att en vecka känns som lång tid. jag gick den nyligen på två dygn, ensam, inkl topptur på N Sytertoppen. ändå stannade jag upp och badade, kikade på fåglar, växter och ett gäng intressanta insekter. sträckan är alltså mycket lättvandrad, med bra spänger, broar och stigar. går man med lätt packning så rör man sig bekvämt och snabbt.
...men fakta kvarstår; sträckan är kuperad och 78 km lång (exkl topptur). Jag tror inte alla klarar det på 2 dar. Nånstans mellan 2 och 6 dagar är en rimlig gissning.
toppturen är odramatisk och riktigt enkel om det är torrt. den är välrösad och inte så brant. regnar det så bli såklart alla stenar och lerstigar hala, vilket inte är nån höjdare. vid sånt väder är syterskalet en trevligare väg, och den är väl värd att vandra även i spöregn.
För den som går 8 mil på 2 dygn så är toppturen säkert enkel, men för en vanlig vandrare som bär all sin utrustning och går lagom fort så är det ingen söndagspromenad att bestiga toppen. Det var mycket brant (vissa bitar fick jag klättra på alla fyra) och det var i princip bara stenskravel. På vägen ner hade jag svårt att se markeringarna eftersom det var dimma och långt mellan markeringarna.
Var och en får väl göra sin egen bedömning...

finare väg från N Sytertoppen

Om man avser att bestiga sytertoppen så finns det en betydligt finare väg ner än efter leden. Gå ner några hundra meter norr om N Syterglaciären och följ den norra sidan av vattnet som rinner från Glaciären, vik sedan av mot södra delen av Måskojaure där det ska vara enklast att vada bäcken. Sedan är det bara nerför fram till Viterskalsstugan. Turen blir lite längre men den är oerhört finare än att gå efter leden. Det är heller inga problem alls att gå ner norr om glaciären, det är inte särskilt brant.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips