Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Amerikanska kängor

Hejsan!
Jag är i stånd att köpa nya kängor och är egentligen helt inriktad på att köpa ett par ofodrade höga Lundhagskängor. Har aldrig tidigare ägt riktiga vandringskängor men av det jag har provat sitter de som tillverkade för mina fötter. Jag breda och platta fötter vilket medför att jag måste få plats med egna inlägg.

Dock tycker min ekonomiska rådgivare (min kära mor) att jag egentligen bör sänka mig en aning i prisklass. Dessutom ska vi tillsammans inom en snar framtid besöka New York och hon tycker att vi kika efter amerikanska märken. Har försökt hitta info på nätet men tycker det är svårt. Är det någon som har erfarenhet av amerikanska kängor? Finns det modeller som liknar Lundhags?

Jag svarar ju egentligen inte på tråden, men framför min åsikt i ämnet...

Visst kostar Lundhagskängor - men man måste se det som en investering. Lundhags kostar 2000-3000 kr och du kan räkna med att de håller minst 10 år vid normal användning, innan du behöver skicka in dem på renovering. Slå ut kostnaden på åren så skiljer det sig inte mycket mot ett par kängor som kostar 1000-1500. De senare har du nog inte samma möjlighet att få en helrenovering av för en billig penning heller.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det amerikanska märket Danner får anses som ett av de mest kända som finns. De tillverkar en vid variation av militära- och utekängor med hög kvalité. Vet dock inte om de har några modeller som är ofodrade, du får undersöka det.

http://www.danner.com/boots/

~Paul~

Jag svarar ju inte heller på tråden, mera en kommentar till det där med prisklass...

Jag anser att priset är det sista man ska titta på när det gäller val av skor, att skorna passar till fötterna och är lämpade för den aktivitet de ska användas till är mycket viktigare.

Passar Lundhags så bra som du beskriver så köp dem, att spara några kronor på ett biligare alternativ blir oftast en dyr erfarenhet. Du får bara ett par oanvändbara skor stående i garderoben...

Ciao!

Uffe

Tusen tack! Jättebra svar! Jag är nog egentligen av samma åsikt vad det gäller priser, men det vore ju dumt att inte kolla upp. Jag kollade upp Danner och visst gjorde de fina kängor men jag kunde inte hitta några ofodrade, alla hade Gore-Tex-membran. Detta forum har gjort mig lite negativt inställd till membran i allmänhet när det handlar om skor och Lundhags "eviga" hållbarhet lockar...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips