Alu-skummatta bra eller skräp?

Hej hej.

Funderar på att beställa en sån här, för att ha som sommarmatta och för att förstärka vanlig skummatta eller thermarest under höst & vinter:

http://www.outdoorgear.co.uk/eshop.asp?wci=product&wce=52100801&desc=BACKPACKERS+ALU+CAMPING+MAT

Alltså en kombination av skummatta med ett folielager, 145 gram för full längd. Men gör alu-folien någon nytta tror ni, eller är det bara ploj? Har ju sett en del skeptiska kommentarer om nödfiltar i aluminium.

Iofs är den billig, och om den är oduglig skulle den nog bli bra att göra pot-cozy's av, men vill höra vad ni tror/vet/tycker. :)

/Jarl

Tjaa, alufolien reflekterar nog värme bättre än om det inte finns någon alufolie. Om det är praktiskt märkbart vet jag inte. Den kostar ju dock bara £4 så köp den, testa den och recensera den.

Mvh Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Reflektion över Reflektion av strålning

Jag är skeptisk, Det här med alufolie i nödfiltar och liggunderlag. Man brukar hävda att alufolien skall reflektera all värmestrålning som den mänskliga kroppen sänder ut.

Värme (energi) transporteras genom:
- Ledning
- Konvektion
- Strålning

Där ledning och konvektion är absolut viktigast om man inte råkar befinna sig i rymden...
Den lilla värmestrålning som sänds ut när jag är i en sovsäck är nog ganska minimal...

Jag tror inte på att linda in mig i aluminiumfolie då ledningen är så stor i alu skicktet så att du förlorar all fördel från den lilla reflektion du skulle få av värmestrålningen...

Om man inte skulle vara i beröring med alufolien skulle det vara större nytta men i det här fallet så är man ju det...

Den som har värmelära/energi kurserna i färskt minne kan ju räkna på det, men ibland blir man lite praktisk.

Prova att lägga dig naken inlindad i alufolie i snön eller en gosig filt så får du se vad som händer...

mmm, fafner har förmodligen rätt.. om aluminum var värt att ha i liggunderlag skulle troligen karrimor, thermarest mfl inte vara dummare än att de skulle inkludera det i sina mattor, billigt & lätt ju. eller?

Re: Reflektion över Reflektion av strålning

fafner; sa:
Den lilla värmestrålning som sänds ut när jag är i en sovsäck är nog ganska minimal...
Det beror på din sovsäck det, samt hur väl du har stängt den. Jag hade med mig en radiometer på en vinterhajk en gång och gick runt och mätte på de små scouterna där de låg i sina sovsäckar. Det var stora skillnader.

Jag tror inte på att linda in mig i aluminiumfolie då ledningen är så stor i alu skicktet så att du förlorar all fördel från den lilla reflektion du skulle få av värmestrålningen...

Om man inte skulle vara i beröring med alufolien skulle det vara större nytta men i det här fallet så är man ju det...
Du har helt rätt i att man förlorar mycket värme genom folien vid kontakt, men får man bara en liten luftspalt emellan så funkar det faktist rätt bra. Framförallt så är kombinationen värme+vindskydd sfa packvolym och vikt svårslagbar när det gäller en räddningsfilt.

Re: Re: Reflektion över Reflektion av strålning

dabac; sa:
Jag hade med mig en radiometer på en vinterhajk en gång och gick runt och mätte på de små scouterna där de låg i sina sovsäckar. Det var stora skillnader.

Härligt, nu börjar det likna nått... Fan jag som har så mycket prylar men ännu ej detta!
En radiometer eller en värmekamera borde man ha med sig i elektronikkittet på hajk;-)

http://x26.com/ExploreIR.htm

Re: Re: Reflektion över Reflektion av strålning

dabac; sa:
Framförallt så är kombinationen värme+vindskydd sfa packvolym och vikt svårslagbar när det gäller en räddningsfilt.

Men hur stor skillnad är det egentligen i värmande förmåga mellan en räddningsfilt och en vanlig svart sopsäck? Den sistnämnda kan ju vikas ihop lika kompakt som räddningsfilten.

Det slog mig precis: Det är antagligen inte den spegelblanka INSIDAN på en räddningsfilt som är det väsentliga, utan den spegelblanka UTSIDAN.

Värmen leds från kroppen till insidan av filten, sen strålar en blank filt bort mindre värme än en svart. Det är ju precis som det klassiska skolexperimentet med en blank och en svart burk med lika varmt vatten i. Den svarta burken svalnar snabbare.

Men det innebär ju att i ett liggunderlag så fyller det ingen större funktion eftersom där är det ledning för hela slanten. Både från kroppen (via sovsäcken) till liggunderlaget och från liggunderlaget till marken.

nermander; sa:
Värmen leds från kroppen till insidan av filten, sen strålar en blank filt bort mindre värme än en svart. Det är ju precis som det klassiska skolexperimentet med en blank och en svart burk med lika varmt vatten i. Den svarta burken svalnar snabbare.

Att den blanka ytan strålar ut mer än den färgade vid samma temperatur stämmer, men att en svartmålad yta strålar mer än en vitmålad (för en kropp med samma teperatur) är bara en myt. Detta för att emmisionen av IR-strålning beror av temperatur samt ytans egenskaper, undantaget färg. Färg (i vår dagliga menining)är en egenskap som ligger i det visuella spektrat.

/Jesper

Ojvoj... Jag kan föreställa mig scoutledare Frasse (i Johan Ulvessons skepnad), smyga omkring bland de små scouterna med en kamera/radiometer på natten!
Huga!!

reflektion

Det verkar som om de som sover i hängmattor ibland brukar ha reflektorer av alu som de hänger under mattan. På följande länk finns lite information. Titta under tip#4 The Heat Reflector.

http://hikinghq.net/hammock/hammock2.html#Tip 4

För de som inte orkar klicka på länken kan jag sammanfatta det som står där med att alu troligtvis inte gör stor verkan. Det är viktigare med ett hyfsat tjockt liggunderlag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips