Alternativa skalbyxor før vinterbruk

Jag søker ett alternativ till skalbyxor (och øvriga plagg) i Gore-tex.
Under en tid har jag anvænt just Gore-tex-skal under ganska hårda førhållanden och de håller helt enkelt inte vad de lovar. Byxorna ær dyra, fina toppmodeller och jag har reklamerat och fått dem utbytta ett par gånger, bara før att uppdaga samma problem om och om igen.
Nu kommer vintersæsongen nærmare och jag har bestæmt mig før att kræva pengarna tillbaka før mina fina byxor och investera i något helt annat, som då inte består av svindyrt Gore-Tex.
Att tala med førsæljare i friluftsbutiker kænns meningsløst då de flesta (eller åtminstone många) i førstahand vill sælja så dyra produkter.
Min fråga ær alltså; Finns det någon byxa som ær tillfredstællande vind- och vattentæta och som duger før vinterbruk på långturer och utfør?
Eller; Vad hade man innan Gore-tex? Jag ær relativt ung och førstørd av materialhysterin.

Tack på førhand!
 
Taiga

Klättermusen faller väl kapitalt på punkten "som då inte består av svindyrt Gore-Tex". Bor du i närheten av Varberg kan det vara värt att ta en titt på Taigas grejor, ruggigt bra kvalitet och anständiga priser.
http://www.taiga.se
 
Re: Taiga

Kratim; sa:
Klättermusen faller väl kapitalt på punkten "som då inte består av svindyrt Gore-Tex".
Vad menar du egentligen? Klättermusen[1] har inte använt Goretex det senaste decenniet.

Till den ursprunglige frågeställaren så kan jag rekommendera plagg i något vindtätt material utan membran. Exempel på detta är t.ex. Etaproof (bomull). De tyger som har marknadens f.n. bästa impregnering - Epic[2] - är ofta lämpliga för vinterbruk.

1. Klättermusen har en del lämpliga vinterplagg på sin utförsäljningslista. Kolla t.ex. Gleipner i Etaproof.
2. Patagonia nyttjar också sådana vävar men kallar, i vanlig ordning :), samma fiberimpregnering (från Nextec) för någonting annat.
 
Om jag skulle köpa ett par nya byxor skulle det bli Klättermusen Megin (Hmm... snarare när mina GT byxor faller ihop, redan massor med hål.).

De verkar hålla bra. Bra med förstärkning runt hela benet, och kelvar på insidan benet mot stårkanter och stegjärn. Dock dyra 3700.

/G
 
Ix; sa:
Om jag skulle köpa ett par nya byxor skulle det bli Klättermusen Megin (Hmm... snarare när mina GT byxor faller ihop, redan massor med hål.).

De verkar hålla bra. Bra med förstärkning runt hela benet, och kelvar på insidan benet mot stårkanter och stegjärn. Dock dyra 3700.

/G

Problemet är att dom har oduglig passform!
Köp Fimbul istället!
 
"som då inte består av svindyrt Gore-Tex"

Med detta menar jag egentligen alla slags membran som påstås andas samtidigt som de ær vind- och vattentæta.

Visst, jag har en Bifrost från Klættermusen och den funkar klart bættre æn mina byxor i Gore-tex... men Klættermusens prislapp anser jag inte vara førsvarbar.

Vad jag ær ute efter ær alltså byxor i något "gammalt och hederligt" material som verkligen fungerar eller har en bættre balans vad gæller pris kontra prestation æn membranklæder.
 
Passform

Tack för påpekandet ,mina var mycket högre mellan gren o midja om man jämför med mina gleipner byxor ,fick rulla midjan ett varv för den inte skulle hänga ner i grenen, visserligen helt utanför frågan men ändå Hans
 
det folk har använt förut är väl mest impregnerad bomull, galonställ, oljerock, läder/skinn och djurhudar från björn, varg, säl, mammutar och så vidare. Sedan såg man väl till att man inte i onödan utsatte sig för vädrets makter, d.v.s. man gick kanske inte upp på ett jättehögt berg bara för att kolla på utsikten mitt i vintern...
 
Macaco; sa:
Jag søker ett alternativ till skalbyxor (och øvriga plagg) i Gore-tex.
Under en tid har jag anvænt just Gore-tex-skal under ganska hårda førhållanden och de håller helt enkelt inte vad de lovar. Byxorna ær dyra, fina toppmodeller och jag har reklamerat och fått dem utbytta ett par gånger, bara før att uppdaga samma problem om och om igen.
Nu kommer vintersæsongen nærmare och jag har bestæmt mig før att kræva pengarna tillbaka før mina fina byxor och investera i något helt annat, som då inte består av svindyrt Gore-Tex.
Att tala med førsæljare i friluftsbutiker kænns meningsløst då de flesta (eller åtminstone många) i førstahand vill sælja så dyra produkter.
Min fråga ær alltså; Finns det någon byxa som ær tillfredstællande vind- och vattentæta och som duger før vinterbruk på långturer och utfør?
Eller; Vad hade man innan Gore-tex? Jag ær relativt ung och førstørd av materialhysterin.

Tack på førhand!

Det kanske kunde vara lättare om du också talade om vad du haft för problem med de byxor du provat.
Är det membranet som läcker in vatten?

Läcker sömmarna in vatten?

"andas" de inte tillräckligt bra?

Är det sömmarna som inte håller?

Eller helt enkelt tyget som inte är tillräcligt slitstarkt?
 
Tolkar jag dig rätt om grundfrågan är att du tycker att slitstyrkan hos de dyra plaggen inte lever upp till priset?

Det har ju diskuterats förut och nån föreslog väl att kvalitetsökningen inte följer priset linjärt utan logaritmiskt (eller exponentiellt?), d.v.s. dubbelt så högt pris ger inte dubbelt så hög kvalitet utan bara 50% högre kvalitet.

Det finns ju inget som slår de olika membrantyperna om man ser på på kombinationen ånggenomsläpp/vattentäthet, så frågan är ju vad det är för plagg du behöver?

Ska det vara för "snöslask" eller ska det vara för -15 och nedåt? I det senare fallet har du inget som helst behov av membran eftersom det inte kommer att komma nån väta utifrån (om du nu inte står framför en varme eld och låter snön på kläderna smälta).
 
Macaco; sa:
Min fråga ær alltså; Finns det någon byxa som ær tillfredstællande vind- och vattentæta och som duger før vinterbruk på långturer och utfør?
Eller; Vad hade man innan Gore-tex? Jag ær relativt ung och førstørd av materialhysterin.

Tack på førhand!

Förr skidade folk omkring i vindtät bomull, kallades för vindbyxor eller rent av vindknickers. På överkroppen hade man anorak, också i vindtät bomull. Detta funkar utmärkt också idag, åtminstone om du inte ska kräla på marken / snön och så länge det inte regnar. Förr hette märkena Tenson, Fjällräven och Helly Hansen, men idag har de nog gått över till plastmaterial. Norska Norröna håller däremot fortfarande på traditionen och kvaliteten. Kolla in http://www.norrona.com/web/web.nsf/web/svensk.html

1201_stor.jpg


1232_stor.jpg


/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.