Alternativ till satellittelefon

Hör med telekombolaget som just nu håller på att bygga ett s.k. CDMA2000 450 MHz nät i Sverige - då fungerar förutom tal även SMS, MMS, paketdata-överföring. Det kommer dock att kräva ny lur, tyvärr.

Hej,

Jag undrar vilka alternativ det finns till satellittelefoner?

Jag har en Ericsson R290 men satellit-abonemanget till den fungerar inte så bra på rätt sida av Polcirkeln (=Norra).
Ett alternativ till den är en Iridium-telefon, men den är just nu för dyr för mig.

Jag önskar minst följande funktioner:
*) Kunna ringa från Sarek/Padjelanta

<clip>

Några tips?

Mvh
Anders
Luleå
 
Konstigt, när man försöker dela med sig av sina erfarenheter så kommer nån och ska försöka ge exempel på sin tarvliga humor.

Angående teknikaliteterna så är det ju ingen omöjlighet, då iridium har 66 cirkumpolära satelliter.


Du behöver inte dela med dig mer, jag lovar. Så mycket trevlig, saklig och bra information som du gav i ditt första svar, ja det är alldeles nog:

Kul. Har du aldrig hört att teknikaliteter kan användas i andra sammanhang? Är du helt illiterat? Har du aldrig läst något annat än produktblad? En teknisk fotbollsspelare= en robot?

Att du sedan som svar på det Mezzner skrev lyckas klämma ur dig hur många satelliter företaget använder sig av, är ju alldeles utmärkt, även om just det är lätt att hitta på iridiums hemsida. Dessutom är det ju knappast ett svarpå frågan hur det rent tekniskt går till när dom blockerar vissa länder. Men som sagt, bry dig inte om att svara mer., jag iorkar iaf inte läsa dina "svar."...
 
Ja, nu vad det ju så att jag berättade om att jag hade använt iridium, på ganska hög latitud, och att 112 inte fungerade då. Men det klart, det är ju inte mycket värt om man istället fokuserar sig på att märka något man trodde var en felformulering.

Vad beträffar trevlighet så behöver man inte vara trevlig (faktiskt, helt sant!), speciellt inte om någon börjar vara dryg mot en.
 
Nu är jag otroligt nyfiken, om telefonen inte fungerar i desa länderna, hur går det i t ex Sydkorea? Hur nära gränsen kommer man innan det bryts. Eller i Egypten eller Kuwait.

Beträffande CDMA2000, finns det några preliminära prisuppgifter för inköp, abonemang, samtal osv?
 
Faktum är att det finns ett alternativt mobilnät baserat på digital nmt450, Det ägs av en lokal aktör här i jämtland/härjedalen. Lite osäker på vad det heter. Jag skulle kontakta fjällräddningen, de borde veta. Så vitt jag vet är det lite kostsamt, men har man behovet kanske det är värt kostnaden.
 
Nu har jag kollat upp det här närmare, det är en teknik/tjänst som heter MRG. Tekniken bygger på analog komradio med möjlighet att ringa och ta emot vanliga telefonsamtal. Med andra ord kan man inte tala "i munnen" på varandra. Den här firman täcker hela Jämtland och härjedalen.
http://www.westel.se/index.php

Det kostar inte en förmögenhet heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
petersson Alternativ till vandringsstav som tältstång Utrustning allmänt 12
Dan B Alternativ till morakniven. Utrustning allmänt 2
Micro553 Alternativ till Makke och Antjah pants Utrustning allmänt 1
odiah Alternativ till skaljacka: Fristads Kansas GXB-487 Utrustning allmänt 0
Daddy longlegs Alternativ till garmins friluftskarta Utrustning allmänt 2
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Stadsmulle Fleecetröja grid polartec lättvikt mellanlager - alternativ t Patagonia R1 Hoody? Utrustning allmänt 2
johan.l REI Flash 18 Pack alternativ Utrustning allmänt 11
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
Åström sixmoon designs lunar duo alternativ? Utrustning allmänt 10
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.