Alternativ till satellittelefon

Hör med telekombolaget som just nu håller på att bygga ett s.k. CDMA2000 450 MHz nät i Sverige - då fungerar förutom tal även SMS, MMS, paketdata-överföring. Det kommer dock att kräva ny lur, tyvärr.

Hej,

Jag undrar vilka alternativ det finns till satellittelefoner?

Jag har en Ericsson R290 men satellit-abonemanget till den fungerar inte så bra på rätt sida av Polcirkeln (=Norra).
Ett alternativ till den är en Iridium-telefon, men den är just nu för dyr för mig.

Jag önskar minst följande funktioner:
*) Kunna ringa från Sarek/Padjelanta

<clip>

Några tips?

Mvh
Anders
Luleå

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Konstigt, när man försöker dela med sig av sina erfarenheter så kommer nån och ska försöka ge exempel på sin tarvliga humor.

Angående teknikaliteterna så är det ju ingen omöjlighet, då iridium har 66 cirkumpolära satelliter.

Du behöver inte dela med dig mer, jag lovar. Så mycket trevlig, saklig och bra information som du gav i ditt första svar, ja det är alldeles nog:

Kul. Har du aldrig hört att teknikaliteter kan användas i andra sammanhang? Är du helt illiterat? Har du aldrig läst något annat än produktblad? En teknisk fotbollsspelare= en robot?

Att du sedan som svar på det Mezzner skrev lyckas klämma ur dig hur många satelliter företaget använder sig av, är ju alldeles utmärkt, även om just det är lätt att hitta på iridiums hemsida. Dessutom är det ju knappast ett svarpå frågan hur det rent tekniskt går till när dom blockerar vissa länder. Men som sagt, bry dig inte om att svara mer., jag iorkar iaf inte läsa dina "svar."...

Ja, nu vad det ju så att jag berättade om att jag hade använt iridium, på ganska hög latitud, och att 112 inte fungerade då. Men det klart, det är ju inte mycket värt om man istället fokuserar sig på att märka något man trodde var en felformulering.

Vad beträffar trevlighet så behöver man inte vara trevlig (faktiskt, helt sant!), speciellt inte om någon börjar vara dryg mot en.

Nu är jag otroligt nyfiken, om telefonen inte fungerar i desa länderna, hur går det i t ex Sydkorea? Hur nära gränsen kommer man innan det bryts. Eller i Egypten eller Kuwait.

Beträffande CDMA2000, finns det några preliminära prisuppgifter för inköp, abonemang, samtal osv?

Faktum är att det finns ett alternativt mobilnät baserat på digital nmt450, Det ägs av en lokal aktör här i jämtland/härjedalen. Lite osäker på vad det heter. Jag skulle kontakta fjällräddningen, de borde veta. Så vitt jag vet är det lite kostsamt, men har man behovet kanske det är värt kostnaden.

Nu har jag kollat upp det här närmare, det är en teknik/tjänst som heter MRG. Tekniken bygger på analog komradio med möjlighet att ringa och ta emot vanliga telefonsamtal. Med andra ord kan man inte tala "i munnen" på varandra. Den här firman täcker hela Jämtland och härjedalen.
http://www.westel.se/index.php

Det kostar inte en förmögenhet heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips