Alternativ till satellittelefon

avslutat080903

Avstängd
Hej,

Jag undrar vilka alternativ det finns till satellittelefoner?

Jag har en Ericsson R290 men satellit-abonemanget till den fungerar inte så bra på rätt sida av Polcirkeln (=Norra).
Ett alternativ till den är en Iridium-telefon, men den är just nu för dyr för mig.

Jag önskar minst följande funktioner:
*) Kunna ringa från Sarek/Padjelanta
*) Det är ok om jag endast kan ringa x antal förprogrammerade nummer

Finns detta?
Har för mig att det fanns något som hette MRG för några år sedan men jag vet inte hur den fungerar, har dessutom sökt men inte hittat

Några tips?

Mvh
Anders
Luleå

Avslx

Avstängd
Iridium finns fortfarande. Fungerar över hela jorden utom Nord Korea, Iran, Libyen och Sudan.

Sen finns ju inmarsat, globalstar o nåra till.

Jag använde iridium senast 2005, då funkade inte 112, vilket jag inte visste då. Mindre kul :D

Iridium finns fortfarande. Fungerar över hela jorden utom Nord Korea, Iran, Libyen och Sudan.

Jag använde iridium senast 2005, då funkade inte 112, vilket jag inte visste då. Mindre kul :D

Hjälp,112 är väl ett nummer som man hoppas funka om något händer.Globalstar då,nån erfarenhet med dom?

Ursäkta trådstölden Anders.

peter

Att inte Globalstar fungerar i länder som inte vill ha fri kommunikation kan förstå, eftersom det såvitt jag vet sänder rakt upp till sateliten och rakt ner igen till en basstation i närheten, men Iridum sänder väl mellan satelliterna till någonstans i USA. Varför ska det inte fungera i Nordkorea. (Mer än att du antagligen inte får ta med dig telefonen dit...)

Eller har jag fel igen...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Avslx

Avstängd
öringen;320663 sa:
Förklara gärna vad embargotekniska skäl är. Jag begriper inte bättre :)

USA har embargon mot dessa länder, iridium är ett amerikanskt företag. Nu borde du klara resten av gåtan själv. Jämför med de andra länderna så kanske det klarnar.

Tilläggas till mitt första inlägg i den här tråden, att jag använde iridiumtelefonen på 78 grader nord, med bra mottagning.Det borde därmed fungera i sarek/padjelanta.

Eh, jag förstår inte heller hur det tekniska fungerar om man inte kan använda det i dessa länder. Jag är inte heller särskilt fotbollsintresserad, men illiterad tror jag nog inte att jag är.

Jag tycker Lill-Olle verkar helt irriterad.

Rent tekniskt skulle man ju kunna spekulera i att signalen snappas upp av flera satelliter och därmed ger möjlighet till positionsbestämning mer eller mindre. Det vore ju en möjlighet att hindra trafiken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips