Alternativ till Real Meal

avslutad210712

Gäst
Funderar på att äta mest påsmat under vårturen och det naturliga vore att gå på Real Meal men funderar lite på alternativen kanske mest pga priset. Så därför undrar jag om någon testat Trekking Mahlzeiten respektive Adventure Food (det första lär väl finnas ett flertal som testat) och vad Ni tycker om

Smak

Storlek på framförallt dubbelportionerna - känns det som att en dubbelportion skulle räcka för två personer eller är en dubbelprotion mer lämplig för en person.

http://www.trekking-mahlzeiten.de/
http://adventurefood.com/en/products.html

Pröva Wildlife. Smakmässigt inte alls olikt RM, men billigare. Dom ska däremot stå och dra längre tid, tror det är cirka 15 minuter jmft med RM 3-5 minuter. Dubbelportion ---> 1 person = en riktigt jobbig dag, annars tycker jag det räcker med normalportion.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Testa innan!

Wildlife är i mitt tycke inte ens i närheten av Real.
Den extra kostnaden är faktiskt befogad. Tyvärr...

Uffe

Jag kan verkligen inte rekomendera Trekking Mahlzeiten. Vi fick slänga en rätt för att det va så vidrigt att det inte gick att äta. Kommer dock inte ihåg vilken av dom det va, men överlag så va dom inte alls goda. Wildlife är bättre men inte lika bra som Real.

Real är bättre, men jag tycker vissa wildlife är ok också.
Rätterna med potatis har varit bra. (Biff med lök och mosad potatis samt Ärtor, bacon och potatis)
Biff Goulash var minst ätbar, jag minns den inte...
Pasta carbonara var trist, men fungerar om inget alternativ finnes.
Kyckling med ris och mandel i currysås, kommer jag ALDRIG äta igen!

Föredrar Trekking Mahlzeiten framför Wildlife. Kanske lite överkryddade och salta ibland, men hellre det än för lite smak. Stora portioner, mättande. Chili con carne är en favorit!

Det verkar som det när det gäller frystorkat inte handlar så mycket om vilket märke som är ätbart utan mer om vilka rätter som är ätbara?

Det finns bra rätter i både TM och Wildlifes sortiment. Pröva de du finner intressanta.

Det väsentliga med portionsstorlekarna är hur mycket energi de innehåller. Om du slår ut priset fördelat på energiinnehåll är RM inte mycket dyrare än de andra alternativen. Att de sen, enligt många, är godast är ju ingen nackdel.

Räkna med hur mycket energi du beräknar göra av med på turen och hur mycket energi du räknar med att ta från hullet. Därefter gör du upp en matlista och avgör om du vid vissa tillfällen behöver äta enkel- eller dubbelportioner.

Är det dessutom kallt ute kan du ju ta med egna ingredienser och laga mat efter önskemål men då blir ju såklart mer vikt. Ger dock en viss känsla av lyx.

........
Räkna med hur mycket energi du beräknar göra av med på turen och hur mycket energi du räknar med att ta från hullet. Därefter gör du upp en matlista och avgör om du vid vissa tillfällen behöver äta enkel- eller dubbelportioner.
........

Genom ett detaljerat marschprogram, med höjdprofiler vet du exakt på kvarten när du behöver tillföra ett russin, en hasselnöt eller en mandel...Blir det kallare öka russinen...

En av de stora fördelarna med hemtorkat är att du kan planera portionsstorleken redan hemma.
Gör 4 normala och 4 extra stora. Väl vid lägerplatsen väljer du stor eller normal, själv gillar jag störst luncher så att jag har något litet blod kvar till drömmarna om nästa....

//J

Trekking Mahlzeiten

Jag tycker att Trekking Mahlzeiten är bra. Smakerna varierar något tycker jag, vissa rätter smakar jättegott (för att vara frystorkat), andra smakar inte lika bra.
En enkelportion är lagom för mig, men jag vet många som skulle vilja ha en större portion.
Det står att maträtterna ska sjuda i x antal minuter, men det går också bra att hålla kokande vatten direkt i påsen och låta det stå.

Snabbmakaroner eller snabbris kan vara bra att ha med som komplement. De flesta torr-rätter är ganska såsiga tål att spädas ut med mer ris eller makaroner utan att tappa alltför mycket smak. Reals kyckling och ris-rätter (vet inte om dom säljs fortfarande) är inte särskilt mättande och behöver extra ris.
Blå bands rätter är OK om man gillar glutamat-smaken. Billiga är dom iallafall, vissa stormarknader har dom för 35:-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips