Alternativ till mask

avslutad210712

Gäst
Snart dax för semester och lite latmete efter abborre men eftersom jag tagit ett beslut att inte agna med levande agn längre så går feta daggmaskar bort. Förutom det rent känslomässiga så är erfarenheten att daggmasken med glädje äts upp av småabborre..

Därför söker jag ett alternativ. Torkad maggot kanske kan fungera men jag har för mig att jag har hört någonstans att man kan skära små bitar av vanligt kött/fläsk och meta med det så funderingen är om det stämmer och om någon har någon erfarenhet av det. Vet också att man metar med majskorn men det har jag för mig är mest för vitfisk och siktet är helt och hållet inställt på abborre. Möjligen kan vitfisk som start komma ifråga eftersom mörtagn är väldigt effektivt för abborre. Någon kommer säkert att rekommendera Powerbait men där jag bor fungerar Powerbait definitivt inte för att meta i havet med. Har aldrig någonsin fått ett enda napp och än mindre någon fisk på den typen av bete.

Den här tråden handlar INTE om daggmaskar har smärtkänslor, om jag är vegan (för det är jag definitivt inte) eller något annat utan jag vill bara ha tips på alternativ till levande agn.

Räkor som legat i en plastpåse och börjat surna fungerar fint att pimpla öring/röding/aborre/harr/etc. med.

Hållfastheten på dem är inte perfekt, men man kan ju ha ganska många med sig =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hehe, min morsa brukade slå ihjäl maskarna innan hon trädde de på kroken. Eller så kanske de bara svimmade av att daskas ett par gånger mot durken, men om dött/f.d levande agn räknas kan det ju vara ett alternativ.

detta är mycket trevligt..

(annars metar jag gärna med vitt bröd som jag fuktar och gör små kulor av)

Får man abborre på bröd? Den randige är ju en rovfisk, och vill ju ha nåt som påminner om nåt levande. Bröd och "bollies" och sånt är ju för vitfiskar, typ karp och skit.

Nä, får man inte ta mask blir det inget slömetande.

Mört och strömming är riktiga kanonbeten till abborre. Använd tafs då de även är bra till gädda.

Dessa sorterar effektivt bort de minsta borrarna och funkar kanon döda.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips