Alternativ till Hilleberg Unna?

Hej alla!
Jag håller på och spanar på ett nytt tält för främst 1 person (eller i nödfall 2 personer) och för 3 säsongsbruk. "Kraven" jag har är följande:

* Helst fristående, men kan eventuellt tumma på detta om det betyder en stor viktbesparing.
* Vädertåligt, dvs inte tarp tents eller liknande?
* Bra ventilation då jag har svårt för kondens, dvs dubbelväggstält?
* "Outer pitch first", för att slippa blött innertält om man reser det i regn (gäller så klart inte enkelväggstält).

Jag sneglar i dagsläget på ett Hilleberg Unna då det är det lättaste jag har hittat som möter dessa krav. Det är inte tungt (ca 1,8 kg strippat, eller hälften om man är 2), men jag funderar på om det finns något lättare alternativ där ute?

Terra Nova Solar Competition 2 går tyvärr bort då det är "inner pitch first" (big no-no för mig). Hilleberg Rajd kanske skulle vara ett alternativ men jag är osäker på hur vädertåligt och hur bra ventilationen är i detta. Någon som har erfarenhet av detta?

Tack!
 
Hilleberg Una väger 2.1kg, och det brukar vara exakt vikt inkl stänger, markpinnar och packpåse, dvs inget man egentligen kan vara utan.
Alternativ som inte är fristående men annars möter dina krav är ex Helsport Ringstind light 2 (vikt komplett ca 1,9kg)
http://www.xxl.se/Root/Tur-&-vildmarksliv/Bo-&-sova/Tält/Ringstind-Light-2/p/1072591_1_Style
och Trolltind 2 (det senare fristående). Finns även ett Ringstind Superlight 1-2 men troligen för litet för 2-pers. Jag har själv ingen erferenhet av dessa tält från Helsport så jag kan inte ge något omdömme om dem. Finns dock mycket info på systerforumet Fjellforum.no som man kan ta del av.
 
Exped kanske?

Jag har haft både ett Unna och Helsport Ringstind Light 2. Nackdelar som jag ser det med Unna är att du har ju som sagt ingen absid,så har du packning måste du förvara den inne i tältet, vilket i sig inte är något problem för plats finns det. Men det är branta väggar och bara som högst i mitten i tältet så det funkade inte för mig i alla fall.Plus att det bara är "myggnät" längst upp i dörren, ca. 1/4 del av hela öppningen. I övrigt ett bra tält. Och som sagt det vägde runt 2.1 kg med pinnar,stänger och påse.
Nackdelar Helsport Ringstind är de branta taket pga enstångs-konstruktionen, men det är ju rätt så långt så man hade sällan problem med att slå i taket eller så! Tältlinorna och spänningen var lite för plottrig,mycket bättre på Hilleberg. Ventilationen bättre här än på Hilleberg. Men samma här med litet "myggnät".

Har även haft ett Exped Venus 2 UL. Detta tält upplevde jag som bäst av dessa 3. Helt fristående,om du vill,då utan att spänna ut absiderna. Med 2 st pinnar har du istället dubbla ingångar med varsin absid. Näst in till raka innerväggar, gott om plats, även för 2 personer, hela nät-dörrar för god ventilation, minimal högre vikt än både Hb och Helsport tälten.
 
Hilleberg Una väger 2.1kg, och det brukar vara exakt vikt inkl stänger, markpinnar och packpåse, dvs inget man egentligen kan vara utan.
Alternativ som inte är fristående men annars möter dina krav är ex Helsport Ringstind light 2 (vikt komplett ca 1,9kg)
http://www.xxl.se/Root/Tur-&-vildmarksliv/Bo-&-sova/Tält/Ringstind-Light-2/p/1072591_1_Style
och Trolltind 2 (det senare fristående). Finns även ett Ringstind Superlight 1-2 men troligen för litet för 2-pers. Jag har själv ingen erferenhet av dessa tält från Helsport så jag kan inte ge något omdömme om dem. Finns dock mycket info på systerforumet Fjellforum.no som man kan ta del av.

Ringstind Superlight var mycket intressant på under 1 kilo, det hade jag helt missat. I jakt på recensioner om detta såg jag även rekommendationer om Vaude Power Lizard Ultralight, även det på under 1 kilo. Det senare reas dessutom ut på Amazon för 2700 kr just nu, och i vit färg dessutom vilket bara gör det ännu trevligare (jag föredrar ljusa tält). Så ett sånt blir det!

Stort tack för hjälpen! :)
 
Unna och packning

Ofta läser man att man måste förvara packningen inuti Unna eftersom det saknas absid.

Efter typ 500 nätter i Unna kan jag säga att jag aldrig förvarat ryggsäck, skor eller blöta kläder inuti. Allt får utan problem plats utanför innertältet men under yttertältet, i den lilla triangel som blir när man spänner ut linan på sidan av tältet.

Har tom knökat in en pulka där (minsta modellen av Fjellpulken, Snerten).

Så om Unna passar dina specar i övrigt, köp.

//J
 
Ringstind Superlight

Om man vill vandra riktigt lätt är ju Ringstind Superlight ett bra tresäsongerstält. Lättare kommer man inte undan med ett riktigt tält, med ytter- och innertält, och som tål stormigt väder. Med allt, dvs tältet, rep, pinnar osv, väger det 940 gram. Jag har också ett Hilleberg Nallo 2, men det är för 4-säsongersbruk och väger 2200 gram.
 
Ofta läser man att man måste förvara packningen inuti Unna eftersom det saknas absid.

Efter typ 500 nätter i Unna kan jag säga att jag aldrig förvarat ryggsäck, skor eller blöta kläder inuti. Allt får utan problem plats utanför innertältet men under yttertältet, i den lilla triangel som blir när man spänner ut linan på sidan av tältet.

Har tom knökat in en pulka där (minsta modellen av Fjellpulken, Snerten).

Så om Unna passar dina specar i övrigt, köp.

//J

jag funderar på att gå från akto till unna. hur stor blir absiden om du spänner ut linan? kan man gå in i tältet utan att det blir blött i innertältet om det hällregnar?
 
Tillräckligt med plats för packning och skor skulle jag säga men inte för att vid regn gå in och ut utan att hänga undan innertältet. Men det gäller väl för i princip alla tält undantaget GT-absid om det blåser från "fel" håll.

Ytan som bildas är framförallt mitt på dörren och hjälper inte in- och utpassage speciellt mycket.

Jag har satt en lina i pinnfästet under den befintliga linan för att kunna spänna ut det ännu mer.
 
Tillräckligt med plats för packning och skor skulle jag säga men inte för att vid regn gå in och ut utan att hänga undan innertältet. Men det gäller väl för i princip alla tält undantaget GT-absid om det blåser från "fel" håll.

Ytan som bildas är framförallt mitt på dörren och hjälper inte in- och utpassage speciellt mycket.

Jag har satt en lina i pinnfästet under den befintliga linan för att kunna spänna ut det ännu mer.

akto är samma, det går inte att "stanna" i absiden, ta av blöta kläder och sedan vidare in i innertältet. man måste liksom "dyka" in och vända sig så att kängorna är i absiden. skulle tro att det är samma sak med nallo, dess absid ser inte ut att vara alltför stor.
unna börjar mer och mer kristallisera sig som ett alternativ, särskilt som framtida niak verkar bli snordyr, till och med för att vara hilleberg,
 
Jag har förvisso inte ens i närheten av lika många Unna-nätter som joru, men tillräckligt för att börja få lite rutin på hur man gömmer undan packning under ytterduken och hur man hantera blöta förhållanden.

Min lösning: Jag har packat innertältet i en separat påse (som alltid förvaras torrt) och yttertältet med påhängt footprint i en annan.

Vid snabba raster i blöt eller blåsig väderlek kan jag således snabbt slå upp yttertältet för att få skydd.

Vid kvällningen om vädret är kärvt slår jag upp yttertältet, kryper in tillsammans med ryggsäcken, lägger den och övrig utrustning jag vill hålla torrt längst kanterna och slår därefter upp innertältet medans jag befinner mig inne i tältet.
Samma sätt fast omvänt då lägret skall brytas vid dålig väderlek: Ta ner inenrtältet, packa utrustning/klä på sig och därefter tar man ner yttertältet.


En gratis fördel med detta förfarande är att innertältet aldrig behöver ligga tillsammans med ett blött yttertält, och därmed alltid är torrt och gosigt.

Detta har fungerat bra hittills, men förutsätter att man inte är livrädd för kilon eftersom Unna+footprint+en extra tältpåse väger lite mer än bara Unna. Vill man kan man ju skippa footprinten för att spara lite vikt på bekostnad av att utrustningen får ligga blött (och att det blir blött om tassarna när man vistas utanför innertältet)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...