Alternativ till fleece

Hej,

Eftersom det tycks vara ett relativt konstaterat faktum att fleece vid tvätt avger microplastpartiklar vars påverkan på miljön är negativ så undrar jag vad ni som har valt bort fleece för något som värmande mellanlager?

Jag har en merinoväst från Icebreaker och en Av Aclima merinohoodie.

Sen har jag något som jag är lite osäker på vilken påverkan den kan tänkas ha. En Röjk som innehåller primaloftfleece, polyester och merino. Antagligen inte bra.

Hur är det med dessa hybrider, lika usla, bara procentuellt mindre partiklar enligt innehållsförteckningen?

Huvudfrågan, vad använder ni?
 
Jag anänder både ull och fleece, försöker gå över till mer och mer ull allt eftersom befintliga fleeceplagg slits ut.
 
Försvarets värmetröja (ullfrotte) eller haglöfs barrier jacket (syntetfoder) använder jag beroende på omständigheterna.
Varför man ska tvätta mellanlagerkläder så ofta kan jag dock inte förstå, det är ju just ett mellanlager som inte borde kunna bli synbart skitigt vare sig utifrån eller innifrån. Jag tvättar aldrig mina mellanlagerplagg och de är varken skitiga eller illaluktande trotts att de används frekvent och att jag har levt under tämligen "ohygieniska" förhållanden med dom (typ 2veckors fjällvandring) flera gånger. Eftersom man använder dom under välventilerade förhållanden så blir de aldrig illaluktande enligt min erfarenhet.
 
Håller med föregående talare, värmetröja aka Woolpower 400 full zip alla gånger. Haft min i säkert 15 år. Tvättar den extremt sällan. Nog aldrig varit med om att den luktar. Man har ju den sällan närmast kroppen och fungerar oftast som mellanlager under skaljacka.
 
Jag brukar använda Ivanhoes kokade ulltröjor som mellanlager (och ytterlager när det inte är alltför kallt eller blåsigt).

@ludvig
De flesta använder väl sina "friluftskläder" till vardags också, och då är det lätt hänt att det spills på dem eller de på annat sätt blir skitiga. Lite högre krav på hygien på kontoret än i fjällstugan dessutom ;D.
 
Sen är jag som sagt osäker på om miljöpåverkan pga plastutsläppet från fleecetröjan är större än den miljömässiga kostnaden av att tillverka och skeppa en ny tröja, så det är väl ännu lite oklart om det är värt att pensionera sina nya, fina fleecetröjor och handla nytt, men när tröjan liks ska bytas är det ju helt klart värt att titta på nåt annat. Frågan är väl vad detta "andra" är...

Bomull är ju inte helt oproblematiskt pga bekämpningsmedel och vattenåtgång. Konventionellt odlad sådan bör man väl undvika om man kan. (Och så är ju inte bomull direkt lysande som mellanlager, men nu brydde jag mig mest om miljöpåverkan)

Bambu kan tydligen vara rätt hårt åt miljön när det kommer till beredningen av fibret. Om den här bloggen vet vad den talar om (https://gronatradar.wordpress.com/2015/01/20/bambumyten-ar-bambuklader-miljovanligt/) så ska man undvika "bambuviskos", men det finns andra sätt att bereda fibern som är mer miljövänliga.
Själva bambun är dock generellt sett bättre än bomull, åtminstone konventionellt odlad sådan.

Ull är väl hyfsat mijlövänligt, men i vanlig ordning finns det diverse folk som beter sig som svin mot de stackars djuren som står för råvaran: http://www.djurensratt.se/djurvanlig-konsument/ull. Undvik angora från Kina och merino från Australien. Mulesing-free börjar väl vara rätt vedertaget?

Sedan är det väl lite synd att det bara är merino som gäller, svenska finullsfår ska enligt uppgift ha en ull som är mjuk och trevlig, men folk shoppar ju bara merino. Synd att använda ull som skeppats över halva världen när det hade gått att få likartad från hemmaplan, men merino är ett starkt varumärke för "ull som inte sticks så förbaskat", så tillverkarna vågar väl inte frångå det.

Mest miljövänligt är sannolikt att köpa ullgarn från en svensk tillverkare som använder ull från svenska får, och sedan be en trevlig pensionär i din närhet att sticka en tröja :D. Valkar man den en smula blir den ju mer vindtät också.
 
Har en snart 30 år gammal HH fleecetröja som fortfarande är OK frånsett en mudd som jag lagat med en skinnbit. Den är rätt noppig och liknar en tätare fiberpälströja.
Men ullskjortor eller merinotrikå gillar jag som undertröja och eller mellanlager.

Lite syntetinblandning ökar slitstyrka och jag inbillar mig att trikåplagg och vävda skjortor släpper mindre mikrofibrer än skuren fleece.

Thure
 
Använder min patagonia snap-t som köptes på gamla naturkompaniet i Malmö vid Petri kyrka hösten 1990! Fortfarande lika fräsch i materialet men lite tunn i underärmarna efter att ha vilat på armstöden till kontorsstolar i 26 år men vad gör det när värmen i resten är perfekt[emoji3] har några haglöfs fleece som närmar sig 10 år men de är helt formlösa numer


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Sen är jag som sagt osäker på om miljöpåverkan pga plastutsläppet från fleecetröjan är större än den miljömässiga kostnaden av att tillverka och skeppa en ny tröja, så det är väl ännu lite oklart om det är värt att pensionera sina nya, fina fleecetröjor och handla nytt, men när tröjan liks ska bytas är det ju helt klart värt att titta på nåt annat. Frågan är väl vad detta "andra" är...

Bomull är ju inte helt oproblematiskt pga bekämpningsmedel och vattenåtgång. Konventionellt odlad sådan bör man väl undvika om man kan. (Och så är ju inte bomull direkt lysande som mellanlager, men nu brydde jag mig mest om miljöpåverkan)

Bambu kan tydligen vara rätt hårt åt miljön när det kommer till beredningen av fibret. Om den här bloggen vet vad den talar om (https://gronatradar.wordpress.com/2015/01/20/bambumyten-ar-bambuklader-miljovanligt/) så ska man undvika "bambuviskos", men det finns andra sätt att bereda fibern som är mer miljövänliga.
Själva bambun är dock generellt sett bättre än bomull, åtminstone konventionellt odlad sådan.

Ull är väl hyfsat mijlövänligt, men i vanlig ordning finns det diverse folk som beter sig som svin mot de stackars djuren som står för råvaran: http://www.djurensratt.se/djurvanlig-konsument/ull. Undvik angora från Kina och merino från Australien. Mulesing-free börjar väl vara rätt vedertaget?

Sedan är det väl lite synd att det bara är merino som gäller, svenska finullsfår ska enligt uppgift ha en ull som är mjuk och trevlig, men folk shoppar ju bara merino. Synd att använda ull som skeppats över halva världen när det hade gått att få likartad från hemmaplan, men merino är ett starkt varumärke för "ull som inte sticks så förbaskat", så tillverkarna vågar väl inte frångå det.

Mest miljövänligt är sannolikt att köpa ullgarn från en svensk tillverkare som använder ull från svenska får, och sedan be en trevlig pensionär i din närhet att sticka en tröja :D. Valkar man den en smula blir den ju mer vindtät också.

Svenska finullsfår har inte 'fin' ull. Det är fåravelsförbundet bytte namn på det då det förra namnet 'finnull' inte lät så bra. Finullsfårets ull ligger i paritet med leicester typ. Men det blir värre då finullsfåren är så små, en tacka ger typ 6 hekto svettull. Dessutom har de sinnessjuka lammtal, fyrlingar och femlingar är inte ovanligt vilket leder till stora kostnader. Ska man ha nåt vettigt ullfår i sverige är det brittiska downfår, t.ex shropshire. Lantraserna är värdelösa (svensk ullproduktion har alltid varit katastrofalt dålig).

Vad gäller bomull finns det gots-cerifierade alternativ och nya raser (t.ex Söktas egna meander 87) som kräver mkt mindre vatten gör att man bör revidera bomullens potentiella miljöpåverkan. Det går att sticka så det är funkis som underställ. Typ.

Sen finns lin som är ett traditionellt material för underkläder. Det går utmärkt att sticka till trikå för underkläder och har extremt lite miljöpåverkan. Tyvärr innebär beredningen mkt manuellt arbete vilket såklart ger högt pris. Normalt för ett Ne 40/1 garn ligger på €24/kg, jämfört med ull €20/kg och bomull €6/kg (kravmärkt ull och bomull, konventionellt lin men ekologisk färgning).

Nu skrev jag utifrån underställsperspektivet. Men för mellanlager är det inte svårt. Ull. Nästan all fårull duger till mellanlager. Och det krävs inte kamgarn heller så det går att producera i Sverige på ett vettigt sätt om han Bulthuis får igång sitt tvätteri.
 
Senast ändrad:
Hej. Det är en regenererad fiber. Semi-syntetisk används inte som term. Modal är en usel fiber och likt alla regenererade fibrer utom lyocell är processen riktigt smutsig. Och som alla regenererade fibrer är slitstyrkan fantastisk låg. Så tack men nej tack.

Är det din erfarenhet? Som underställ tycker jag att det verkar hålla bättre än ylle i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.