Alternativ till fleece

Är det din erfarenhet? Som underställ tycker jag att det verkar hålla bättre än ylle i alla fall.

Hej. För det första, ylle är en term man slutade använda i början på 40-talet. Tidigare så benämnde man fibern ull och varor ylle men det gör man imte längre. För lin/linne och silke/siden så är det oförändrat.

För det andra, ett stort rungande JA! Både praktiska erfarenheter och tester. Ditt tyckande kan härhöra från många orsaker men förmodligen handlat det om kvalitet. Kvaliteten och därmed hållbarheten i en stickad vara handlar om en hel racka olika detaljer. Fiberkvalitet, kardning, kamning, spinning, stickning, efterbehandlingar inklusive färgning och till sist sömnad. ALLT det påverkar kvaliteten och hållbarheten. För att du ska kunna tycka något av värde får du se till att ha ett gäng plagg i de olika fibrerna där kvaliteten kan jämföras..

Det stora problemet med konfektionsindustrin är att när varumärken producerar i låglöneländer blir materialet en relativ lejonpart av kostnaden och därmed sparas det alltid som regel i den ändan. Ullgarn är dyrt, därför väljer många märken lätta varor av billiga garner=usel hållbarhet. Icebreaker t.ex. de har en egen supply line av ull, spinner i vietnam och stickar och syr i Kina, trots det kämpar de med lönsamheten för att de vill konkurrera i pris. Resultatet är att plaggen blivit tunnare och tunnare och sämre och sämre garner. Etter värre är det med lågprismärken som engelsson och northstars egna arctic alpine, iaf tidigare.

Motsatsen, woolpower, kör grövre garner och stadiga kvaliteter (och rätt mkt PA). Men hållbarheten blir bättre. En stadig interlock i 160 gr/m2 är luftigare och hållbarare än en singlelock på mkt lägre vikt. Men också dyrare.
 
Jag brukar använda Ivanhoes kokade ulltröjor som mellanlager (och ytterlager när det inte är alltför kallt eller blåsigt).

@ludvig
De flesta använder väl sina "friluftskläder" till vardags också, och då är det lätt hänt att det spills på dem eller de på annat sätt blir skitiga. Lite högre krav på hygien på kontoret än i fjällstugan dessutom ;D.

+1 på Ivanhoes kokade ulltröjor. Mycket kvalité för pengarna där jämfört med de stora friluftsmärkena. Runt tusenlappen för en tunn-medeltjock ulltröja. Stiliga är de också!

Annars har jag börjat hamstra gamla fiskartröjor i ull.
 
+1 på Ivanhoes kokade ulltröjor. Mycket kvalité för pengarna där jämfört med de stora friluftsmärkena. Runt tusenlappen för en tunn-medeltjock ulltröja. Stiliga är de också!

Annars har jag börjat hamstra gamla fiskartröjor i ull.
Jo, jag har tre stycken som jag använder hela "kallsäsongen" och jag har haft dem i åratal (nyaste köpte jag väl för 3-4 år sedan) och de är fortfarande hela! Helt fantastiskt :).
Dessutom blir de ju bara skönare och skönare, nu är de så slitna på insidan att man kan knata runt i enbart en sådan tröja ganska länge utan att det känns jobbigt (direkt mot huden alltså).

Vanliga stickade har jag dock nästan helt slutat med... De är sköna under nåt, men det blåser så mycket mer igenom dem är Ivanhoe-tröjorna att jag har svårt att stå ut.

Öht tycker jag Ivanhoe-tröjorna är bäst, både som mellan- och ytterlager istället för en softshelljacka... Tror jag ska köpa mig en i julklapp vid närmare eftertanke :D.

@gro
Tack för en intressant genomgång :).
 
Jo, jag har tre stycken som jag använder hela "kallsäsongen" och jag har haft dem i åratal (nyaste köpte jag väl för 3-4 år sedan) och de är fortfarande hela! Helt fantastiskt :).
Dessutom blir de ju bara skönare och skönare, nu är de så slitna på insidan att man kan knata runt i enbart en sådan tröja ganska länge utan att det känns jobbigt (direkt mot huden alltså).

Vanliga stickade har jag dock nästan helt slutat med... De är sköna under nåt, men det blåser så mycket mer igenom dem är Ivanhoe-tröjorna att jag har svårt att stå ut.

Öht tycker jag Ivanhoe-tröjorna är bäst, både som mellan- och ytterlager istället för en softshelljacka... Tror jag ska köpa mig en i julklapp vid närmare eftertanke :D.

@gro
Tack för en intressant genomgång :).

Som en parentes så stickas 95% av Ivanhoes varor i Gällstad men sys i baltikum. De är väldigt trevliga. I alla fall i ledningen och stickteknikerna.
 
Här upptäckt Dale of Norway. Rejäla, grymt välgjorda ulltröjor. Grymt dyra också. Här köpt min på sportpursuit.com till bra pris.
 
För att visa att jag har råd, nä gav 1100 för den på rea. Grym kvalitet, norsk ull och made in Norway, inte Kina.

5d03c8e86d2dbb88f7596ad30e1b591e.jpg
 
Senast ändrad:
Såg dyrt ut för en stickad ulltröja. Vad betalar du extra för?

Hur fan kan det vara dyrt? Han betalar en kostnad för att folk ska få en vettig lön, ha vettiga arbetsförhållanden och för sunda djurskyddsregler. Snarare är det så att normen för textila produkter är att de produceras på andra sidan jorden för löner och under villkor vi aldrig skulle acceptera och med råvaror producerade på sätt som inte är hållbara utan tvärtom skadliga. Det vill säga vi betalar inte den verkliga kostnaden, utan den smällen får någon annan ta. Tänk till två gånger innan du påstar såna dumma frågor igen.

För övrigt är (kanske var nu) Norge ett föregångsland vad det gäller ull- och fårproduktion.
 
Det är dubbelt så mycket som för en Ivanhoe-tröja (vilket jag anser är en bättre produkt än en vanlig stickad). Denna vävs som du själv säger i Sverige men sys i "Europa".

Samma med Woolpower som vävs och sys i Östersund om jag inte missminner mig, och ändå lyckas hålla rimliga priser.

Möjlig skillnad i ullvalet? Har dock svårt att se nyttan av merino i ett mellanlager.

Känns som halva priset är märket, ja.
 
Det är dubbelt så mycket som för en Ivanhoe-tröja (vilket jag anser är en bättre produkt än en vanlig stickad). Denna vävs som du själv säger i Sverige men sys i "Europa".

Samma med Woolpower som vävs och sys i Östersund om jag inte missminner mig, och ändå lyckas hålla rimliga priser.

Möjlig skillnad i ullvalet? Har dock svårt att se nyttan av merino i ett mellanlager.

Känns som halva priset är märket, ja.

Ivanhoe stickar i Sverige, väver ej. Ta och väg en Daletröja, och väg en ivanhoetröja och kolla skillnaden. Sen måste vi också kolla tillverkningen, dales mellanlager är fullfaconerade plagg som görs på en flatbädsmaskin (finns inga rundstickstolar med så låg delning och som kan göra såpass komplicerade mönster) som sen kettlas ihop (iaf de har). Ivanhoes och woolpowers tröjor rundstickas och skärs ut vilket ger fler sömnar och mer spill. Sen är det skillnad på garn och fiber. Dales är norska får och kardas och spinns i Norge. De svenska köper ull från bl.a. sydamerika som kardas och spinns i kina eller indien. Woolpower har upp till 20% PA i vilket är jävligt billigt. Hur ser miljön och arbetsförhållandena ut på ett indiskt spinneri? Varför är de garnerna billigare? Hmmm... Även om de stickar och syr i Europa så börjar kedjan långt tidigare. Det är såklart ändlöst mkt bättre än merparten av varumärkena i handeln, men att jämföra Dale och Woolpower och ställa dem emot varandra och säga att Dale är dyra är korkat.

I verkligheten betalar man sällan "för märket", det är en pinsam myt bland snåljåpar. (Finns såklart undantag, men nu pratar vi om ett norskt stickeri med en marknadsföringsbudget som är försumbar).
 
Senast ändrad:
Halaj!

Söker också alternativ så följer tråden med intresse. Vad sägs om vadmal? Jag hade m58:an i lumpen och det var ett bra material. De där ivanhoetröjorna sägs vara filtade, medan vadmalen är valkad. Vad är skillnaden? Jag har försökt att googla, men blir inte klokare alls.

//T
 
Halaj!

Söker också alternativ så följer tråden med intresse. Vad sägs om vadmal? Jag hade m58:an i lumpen och det var ett bra material. De där ivanhoetröjorna sägs vara filtade, medan vadmalen är valkad. Vad är skillnaden? Jag har försökt att googla, men blir inte klokare alls.

//T

Hej, m/58 är snarare kommiss snarare än vadmal. Valkad och filtad är typ samma. Men filtning brukar man benämna oönskad valkning. Typ i råullen. Vadmal är mkt tunnare än komiss. Finns en rekommenderad bok som heter preliminär textil ordlista från 50-talet utgiven av teko, den tar upp handelsnamn, väv- och sticksätt samt efterbehandlingar.

Vadmal användes mest till yttertyg på arbetsplagg. Men där finns det bättre varor, anledningen var snarast begränsningar i material och tillgång till teknologi.

Det är svårt att slå en bra stickad tröja som mellanlager.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.