Alternativ till Fjällräven Greenland

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har folk glömt det här i TS?

Jag skulle påstå att m65-jackor inte uppfyller kravet. Det plagget ger mer nån sorts survivalist/unabombaren-vibb till ens look.

Jag håller inte med alls, förutsatt att jackan är liten nog. M65 är ju rätt väl tilltagna utrymmesmässigt.

Bilagor

• m65.jpg
    m65.jpg
    11.6 KB · Visningar: 694
Hej!

Jag tycker mig se att M65-jackor ser ganska olika ut när man kikar på olika webbutiker. Klart är att det vore önskvärt att klämma på den först, men jag anar att det inte dräller av leverantörer här hemma i Sundsvall.

Färgen gör nog mycket. Urtvättad militärgrön ger nog ett helt annat intryck än den svarta. Precis som för Fjällräven egentligen.

Tack för svar allesammans!

//A

M65 jackor ses nog inte som något paramilitärt av den stora allmänheten då liknande jackor har varit ganska populära i modet (vissa år väldigt populära). Det värsta är nog att någon tror att du missat att det inte längre är lika moderna.

Förutom vikten som är betydande så tycker jag framfickorna är det sämsta med M65, de har ingen bälg och därför blir det direkt knöligt om man använder fickorna. Bröstfickorna är å andra sidan bland de bättre fickorna jag haft då de rymmer förvånande mycket utan att bli i vägen. Se till att impregnera jackan för blir den våt så tar det evigheter för den att torka.

Fast personligen så skulle jag inte köpa en idag då det finns andra jackor som torkar snabbare, skyddar större del av kroppen och har bättre fickor och väger mindre.

Håller med, går man in på en random klädsite och tittar på herrjackor så tenderar jag alltid att fastna för de M65-inspirerade. Tycker dom är snyggast. Den på bilden var väldigt snygg.
-

Ja där måste jag ge dig rätt den såg rätt diskret ut

Såg för mitt inre John rambos jacka i First Blood
Fast den var ljusgrön och lite militära dekaler osv

Färgen och storleken gör stor skillnad. Fabrikatet tror jag inte spelar så stor roll, de är skurna ungefär likadant allihopa, åtminstone de jag tittat på.

Håller med, går man in på en random klädsite och tittar på herrjackor så tenderar jag alltid att fastna för de M65-inspirerade. Tycker dom är snyggast. Den på bilden var väldigt snygg.
-

M65 jackor ses nog inte som något paramilitärt av den stora allmänheten då liknande jackor har varit ganska populära i modet (vissa år väldigt populära). Det värsta är nog att någon tror att du missat att det inte längre är lika moderna.

Förutom vikten som är betydande så tycker jag framfickorna är det sämsta med M65, de har ingen bälg och därför blir det direkt knöligt om man använder fickorna. Bröstfickorna är å andra sidan bland de bättre fickorna jag haft då de rymmer förvånande mycket utan att bli i vägen. Se till att impregnera jackan för blir den våt så tar det evigheter för den att torka.

Fast personligen så skulle jag inte köpa en idag då det finns andra jackor som torkar snabbare, skyddar större del av kroppen och har bättre fickor och väger mindre.

Ja, för renodlat utelivsbruk finns det mer praktiska jackor. Men som jag förstod trådskaparen var det en lagom kombo av uteliv och kontorsråtteri som efterfrågades. Och då tycker jag det här är ett utmärkt alternativ, trots vikten.

Och ja, lite impregnering är bra, typ kapellspray. Finns hos Clas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips