Alternativ till Fjällräven Greenland

Hej!

Jag lever mitt liv i en skogsmuppsgrön Fjällrävenjacka, en ofodrad Greenland jag köpte begagnad fö ett par år sedan. Ni vet den där klassiska, ljusgröna modellen. Den använder jag vår, höst, vinter och vår kombinerat med en stickad tröja eller en fleece under.

Jag gillar skaljackor och jag gillar G1000 väven (eller alltså bomull/polyester-blandningen). Gillar inte plastkänslan i många membranplagg och gillar heller inte den risiga ventilationen många goretex-jackor erbjuder.

Till saken hör att jag ibland känner mig väl muppig i den i vardagslivet, i de kontorsmiljöer jag rör mig i. Så jag vill ha en mer diskret jacka som inte lika tydligt andas skog och friluftsliv. Men vad? Det naturliga för mig är en ny Fjällräven Greenland, fast svart, vilket "dämpar" friluftslooken en aning. Någon i mitt hushåll tycker det är extremt tråkigt och fantasilöst att köpa en likadan jacka och jag kan väl till viss del hålla med.

Har någon tips på liknande jackor, alltså med tålig G1000-liknande väv, helt ofodrad men relativt stadsmässig? Den behöver absolut inte köpas på en friluftsbutik och vara jättedyr.

mvh
Anders
 
Fast om du gillar den så är det ju den du ska ha! Det är ju perfekt att den finns i en annan diskret färg dessutom, då blir det ju lite skillnad i alla fall.
 
Är inne på samma tanke. Min Keb Jacka gillar jag massor men lite väl "uteliv" när man har den civilt.

Men har inte Fjällräven släppt lite diskretare modeller i år. Typ Sten, Skogö eller Travellers jackan.

Har ej sett IRL dock,
 
Kanske nån av dessa? Tycker längre jackor/parkas kan upplevas lite mer city.
Sen har ju fjällräven andra modeller i samma tyg också..
Skriv gärna vad du kommer fram till!


http://www.outnorth.se/tenson/haldor#DarkBlue
http://www.outnorth.se/bergans/larvik-jacket#Nightblue

Den där Bergans Larvik så riktigt sjysst ut.
Men det står att den har 5 fickor, jag tycker mig se 6 fickor: 2 bröstfickor och 4 fickor nertill (2 med klaff och 2 med dragkedja), sen har den väl troligtvis åtminståne en innerficka?
 
Tackar för tips!

Håller med, Larvik var fin. Man anar dock ett innerfoder?

Fjällrävenjckorna är fina men dyra. För några år sedan fanns det "modejackor" som tickade av alla checkboxar. Eftersom det trots allt rör sig om ganska enkla jackor utan krångligt innerfoder så var de billiga. Man kunde utan vidare hitta bra jackor för 5-700 kr på modeaffärerna.

Just FJ Greenland har ju varit en modejacka under några år, vilket gör att den går att hitta begagnad för några hundra. De behöver inte vara slitna för det om man har tur.

Egentligen efterlyser jag tips på alternativ till märkes-kläderna som jag tror tar rätt bra betalt för varumärket när det gäller dessa lo-tech produkter. Finns det?

Men MarfkusF kanske har rätt. Jag trivs ju med min jacka. Ska nog snegla efter en svart i lönndom.... :)

//A
 
På Itab har de en T&P jacka som verkar väldigt prisvärd och som typ är en replika av fjällräven greenland. Den är dock gul, så det blir inte särskilt diskret.
 
På Itab har de en T&P jacka som verkar väldigt prisvärd och som typ är en replika av fjällräven greenland. Den är dock gul, så det blir inte särskilt diskret.

Vilken jacka menar du då, länka gärna?
Det som jag tycker kännetecknar Fjällräven Greenland är ju klaffickorna.

Den enda på hos itab jag kan se liknar just Greenlandjackan är ju annars denna, som är lättdodrad: https://itaboutdoor.se/klader/jackor/otis-herr-parka.html
 
Köp försvarets anorak och stå upp för ditt friluftsintresse istället! Om man känner sig muppig i en fjällrävenjacka är det dags att byta miljö ;)
 
Haha, eller så skaffar man sig ett hipsterhelskägg, så är man helt plötsligt så inne man bara kan vara i gröna fjällrävenjacka.
 
Köp försvarets anorak och stå upp för ditt friluftsintresse istället! Om man känner sig muppig i en fjällrävenjacka är det dags att byta miljö ;)

Jag provade glasögon häromdagen. Runda var de, rätt snygga och de passade bra. Gubbkepsen satt på, halsduken som lätt kan tas för en palestinasjal om man ser till mönstret och min muppgröna jacka.

När jag tittade i den lilla spegeln dök plötsligt sången Keops pyramid upp från ingenstans. Jag mumlade för mig själv: "Jag är en av dem som trälat i Kung Keops pyramid...". Jag undrade en kort stund var den kom ifrån men anade svaret när jag såg mina grånade tinningar, jackan och de runda glasögonen. Hoola bandoola. 70-talsvänster. Jag kände mig utklädd.

Min kära fru höll lite besvärat med, jo detaljerna är bra var och en för sig men kanske blir det lite väl...muppigt.

Där började tankarna om en ny jacka :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.