Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Alternativ till Bora 95
- Trådstartare bredviken
- Start datum
Klättermusen Mjölner
Om man gillar deras koncept med rullöppning, centrum-upphängt midjebälte och lätt sopsäcksliknande ryggsäcksdesign är Klättermusen mycket svåra att slå vad det gäller vikt / volym prestanda.
Deras Mjölner 100 l väger bara 2,75 kg vilket trots allt är 21 % eller 0.75 kg mindre än vad Arcteryx Borat 95 väger i motsvarande volym (Tall, 99l, 3.5 kg).
/ Stefan
Om man gillar deras koncept med rullöppning, centrum-upphängt midjebälte och lätt sopsäcksliknande ryggsäcksdesign är Klättermusen mycket svåra att slå vad det gäller vikt / volym prestanda.
Deras Mjölner 100 l väger bara 2,75 kg vilket trots allt är 21 % eller 0.75 kg mindre än vad Arcteryx Borat 95 väger i motsvarande volym (Tall, 99l, 3.5 kg).
/ Stefan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
avslutad210712
Gäst
Är mycket nöjd med min Osprey Crescent 110 liter.
Norröna Para Ranger är ju stor iallafall...
Stor och rejäl.
Mycket bra bäregenskaper.
Ingen lättviktare dock, min ryggsäck väger 3,2 kg med avtagna sidofickor vilket ger en volym på 90 - 100l. Det är nästan alltid tillräcklig volym och vikten är klart under det som anges i kataloger.
Om man kan tänka sig något mindre säck förefaller den större modellen av Arceteryx vattentäta säckar rätt trevlig. Har inte inte testat den själv utan bara tittat lite nyfiket.
Uffe
Stor och rejäl.
Mycket bra bäregenskaper.
Ingen lättviktare dock, min ryggsäck väger 3,2 kg med avtagna sidofickor vilket ger en volym på 90 - 100l. Det är nästan alltid tillräcklig volym och vikten är klart under det som anges i kataloger.
Om man kan tänka sig något mindre säck förefaller den större modellen av Arceteryx vattentäta säckar rätt trevlig. Har inte inte testat den själv utan bara tittat lite nyfiket.
Uffe
Osprey Crescent-serien
Jag är också mycket nöjd med Osprey Crescent 70 pga dess sköna bärsystem, framför allt höftbältet som sitter som gjutet på mina höften. Bärremmar är ordentliga så det inte blir nåt skavande på axlarna eller nyckelben.
Jonas
avslutad210712; sa:Är mycket nöjd med min Osprey Crescent 110 liter.
Jag är också mycket nöjd med Osprey Crescent 70 pga dess sköna bärsystem, framför allt höftbältet som sitter som gjutet på mina höften. Bärremmar är ordentliga så det inte blir nåt skavande på axlarna eller nyckelben.
Jonas
bredviken; sa:Hej
Jag är på jakt efter en stor och inte för tung säck.
Väntade på Arctryx 95 men den tog slut i grannstaden innan jag hann dit. Funderade på nya Norröna men alla skickades tydligen tillbaka på grund av kvalitetsproblem.
Vad finns det för alternativ på bra säckar på ca 100 l
mvh
ht
Berghaus Atlas! Kanske inte lika sexig som Arcteryx men en jäkligt bra säck.
Ospreey har jag bara sett på nätet i mindre storlekar. Var finns de att titta på?
Helst i östergötland eller på nätet. Andra platser kan vara intressanta nu under semestertid.
mvh
ht
Jag köpte Osprey-säcken för 2 år sedan här i Malmö på Outside. Men jag har sett att Addnature (nätbutiken) tar in dem. Även Playgroundstore i Sthlm tar in dem. Men det var längesedan jag var där sist. Använd sökfunktionen i forumet och sök Osprey Crescent för jag har skrivit några inlägg om det bla att köpa rätt storlek på längd och höftbälte.
Jonas
Berghaus Atlas! Kanske inte lika sexig som Arcteryx men en jäkligt bra säck.
Håller med - har kört med min nu i 11 år, ser nästan ut som ny och jag är inte alltid snäll mot den. Slår Berghaus Vulcan p.g.a. bätre bottenfack/öppning, sido-fickor och smartare lock.
Finns ochså ganska billigt nuförtiden.

Kollar du in Bora kan du ochså kolla in nyare Arc'teryx Naos serien, det finns en på 70 liter som jag svär på inte är mindre än Vulcan/Atlas huvudsäcken. Skulle jag känna för att lägga ut mycket pengar på nästa säck skulle det bli den.
http://www.rei.com/product/749633

Min tjej har däremot den nyare Arc'teryx Bora (70l) modellen, och detalj lösningarna är ju guld. Vitt invändigt t.ex. -smart om man ska hitta nåt i skymningen. Se bilderna hos Backcountry.com:
http://www.backcountry.com/store/ARC0281/Arcteryx-Bora-75-Backpack-Womens-41284760cu-in.html?CSP_ID=BS_ARC0281
/Jonas
Senast ändrad:
avslutad210712
Gäst
Ospreey har jag bara sett på nätet i mindre storlekar. Var finns de att titta på?
Helst i östergötland eller på nätet. Andra platser kan vara intressanta nu under semestertid.
mvh
ht
Köpte våra på Uteliv i Linköping som var helt kanon att ha att göra med via telefon.
Håller med - har kört med min nu i 11 år, ser nästan ut som ny och jag är inte alltid snäll mot den. Slår Berghaus Vulcan p.g.a. bätre bottenfack/öppning, sido-fickor och smartare lock.
Finns ochså ganska billigt nuförtiden.
Dessutom har den slutat tillverkas.... Lyckades paja min Atlas (!) och när jag skulle få ny på garantin blev det en Vulcan, eftersom Atlas tagits ur sortimentet. Konstigt eftersom det mesta är bättre på Atlas.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg