Alternativ dragsele till försvarets träpulka

Undrar om någonhar något bra tips på annan dragsele till försvarets gamla träpulka. Tänkte fästa karbinhakar i ryggsäcken och fästa den där i och på så sätt använda ryggsäcken som dragsele. Någon som har några andra bra tips eller idéer?

Min

träpulka ca 170 cm lång har jag kompletterat med gamla mansrottingskalar. Försvarets orginalskaklar i stål är tunga!

I stället för sele har jag helt enkelt ett läderbälte 5-6 cm brett där jag har gjort ett par hål lateralt på vardera sidan och trätt igenom ett terylenesnöre som jag knutit till en ögla. Öglorna klipper jag i karbinhakarna som sitter i mansskaklarna. Läderbältet får plats under ryggsäckens avbärarbäte när jag har ryggsäck. Numera tar jag sällan bort läderbältet från mansskaklarna.

Den här pulkan är rätt stor och skall man inte frakta stora mängder material så blir den lite opraktisk. Har därför köpt en liten begagnad Segebaden glasfiberpulka som vår Samojed Totte får dra.

Thure

Bilagor

• IMG_6519.JPG
    IMG_6519.JPG
    89.4 KB · Visningar: 1,572

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Att dra pulka med annat än skaklar tyder på att du inte skall nerför, utan att byta plats till bakom pulkan......
Bambuskalar är lätta att böja och naja.

sen beror det ju på hur stor ryggsäck/pulka man har...
jag brukar ha en typ 45 liters ryggsäck + en liten 120cm pulka, tycker det funkar bra. ibland är vi två som delar på pulkan.
har sytt fast D-ringar på ryggsäckens höftbälte som jag fäster karbinhakarna från pulkans skaklar i.

ramsäck?

Undrar om någonhar något bra tips på annan dragsele till försvarets gamla träpulka. Tänkte fästa karbinhakar i ryggsäcken och fästa den där i och på så sätt använda ryggsäcken som dragsele. Någon som har några andra bra tips eller idéer?

har dragit försvarets pulka med karbinahaka direkt kopplade till ramen på min haglöfs alaska - iofs inte med våldsamt tung last i pulkan - utan endast grupputrustnignen sol tält, kök och mat.

Det var ett tag sedan men jag vill minnas att det gick bra.

Men har du en mjuksäck med ramen insydd blir det kanske svårare med mitt tips.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips