Altarringen på Fulufjäll

Som Canberra då ungefär?

Men hade det då inte varit mer logiskt att kanske bygga den på en mer skyddad plats?

Spontant tänker jag mig ju att om det var en pilgrimsled som många färdades så behövde de rastplatser på vägen. Rastplatser bygger man oftast på en skyddad plats så de ska lämpa sig just för rastning. Och då hade det väl varit mer logiskt att bygga en böneplats i anslutning till en rastplats?
 
Om man ska förstå syftet med altarringen och varför den ligger där den gör måste man först komma fram till vad den var till för. Var det en böne-/gudstjänstplats? Om ja, hade den då ett samband med en pilgrimsled eller hade den inte? Eller var det något helt annat, kanske en plats som hörde ihop med falkjakt? Meningarna går isär och det är inte säkert att ens en åldersbestämning skulle ge någon säker ledtråd.

Jag tycker det är mycket som talar för att det har varit en plats för gudstjänst, åtminstone under vissa perioder av historien. Enligt det där pdf-utdraget från Jonas Gardsiö går tanken på altarring tillbaka på muntlig tradition (läser jag på sid. 161). Det talas om att "de gamle" i Jördalen i Norge ofta talade om den. Detta leder oss tillbaka till mitten av 1800-talet av muntlig tradition (den okända boken bör vara skriven på 1930-talet). Ja, egentligen ännu längre eftersom dessa gamla i sin tur måste ha fått uppgifterna någonstans ifrån. I pdf:en antyds att altarringen kan ha använts som gudstjänstplats på 1600-talet. Skälet som anförs är att den muntliga traditionen om detta finns både på norskt och svensk håll, vilket vilket leder oss till tiden när Idre och Särna hörde till Norge.

Om allt detta stämmer med gudstjänstplats (vilket jag inte säkert vågar påstå) så spelar det här med skyddad rastplats en underordnad roll. Då får förklaringen till placeringen snarast sökas utifrån hur man tänkte kyrkligt förr i tiden när en sådan plats skulle uppföras.
 
Detta går att läsa på Särnas sida:

"Altarringen är en fornlämning på Fulufjället...
I Fornsök som Anders länkat till påpekas att detta bedöms som "plats med tradition" och inte fornlämning. För att överhuvudtaget kunna klassas som fornlämning ska lämningen vara "varaktigt övergiven". Och det är den inte (längre).

Altarringen finns med i Fornsök för den som vill läsa lite mer.
Det som slår mig när jag läser i Fornsök är hur försiktiga arkeologerna är när det gäller ursprunget. Ofta frustrerande försiktiga. ;)
 
Det som slår mig när jag läser i Fornsök är hur försiktiga arkeologerna är när det gäller ursprunget. Ofta frustrerande försiktiga. ;)

Om man är proffs så vill man nog inte uttala sig för mkt om osäkra fakta, speciellt när det finns många tyckare med andra teorier i bygden ---
 
  • Gilla
Reactions: OBD
Lämningen som ligger en bit därifrån på Fulufjället vid Särnmanssjöarna ser mera ut att kunna vara en rest från en jakt eller fiskekoja och ligger kanske mer naturligt till för en sådan med.



Fornsök (raa.se)

1.jpg
2.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...