Alptoppar att rekommendera?

Jag tänker bestiga en eller två alptoppar i sommar gärna en travers mellan två utan att gå ner helst i chamonix. Den ena av topparna ska helst vara över 4500 meter men de får även vara högre. Men tyvärr är ju max höjd i alperna 4810 meter på Mont Blanc som jag besteg förra året så det kanske är svårt att hitta en lämplig travers av två 4700 meters toppar.

Berget får gärna vara lite tekniskt men jag och min kompis avstår Matterhorn i år pga att vi inte vill ge oss på något vi inte klarar av då det ska vara tekniskt relativt svårt hela vägen enligt vad jag hört men jag tar gärna emot info om berget. Sedan vill jag gärna tälta många dagar på berget, då det även kommer bli höjdträning för Peak Ismail som jag ska ge mig på i Juli-Aug, 7495 meter.

Jag funderade ett tag på att bestiga Mount Denali innna men pengar har satt lite bergränsningar även om jag skulle vara intresserad av att haka på någon ifall det är någon som ska dit. Men som sagt gärna ett intressant klätterförslag i alperna till mig och kompisen eller om någon rentav skulle vara intresserad av att haka på.

/mattias
 
Berget får gärna vara lite tekniskt men jag och min kompis avstår Matterhorn i år pga att vi inte vill ge oss på något vi inte klarar av då det ska vara tekniskt relativt svårt hela vägen enligt vad jag hört men jag tar gärna emot info om berget
/mattias

Det där har du nog fått om bakfoten. Normalvägen Hörnligrat är väl inte tekniskt svårare än att man inte pitchar en enda repa på sommaren. Där det brantar på finns det gott om fasta rep. Du kan läsa mer här:
http://www.summitpost.org/route/159962/h-rnligrat.html

Om ni tycker det verkar för tekniskt svårt fattar jag inte varför ni ska åka till bortre Asien och tro att ni kan ticka av ett 7 500 m berg.

Om ni faktiskt vill göra en riktig travers på hög höjd i Chamonix så kan ni ju titta på Dent du Geant - Grand Jorasses:
http://www.summitpost.org/route/217589/dent-du-geant-grandes-jorasses-traverse.html

Nej, jag har inte gjort den själv, men den ser ju onekligen intressantoch fin ut bortsett från att jag inte eftersträvar hög höjd.

/K
 
Tackar för tipset! Peak Ismail erbjuder ingen klippklättring utan är mer vandring än klättring bla över glaciär och att ta sig uppför längre snöfält. Jag har bestigit Elbrus som högst och det ska intev ara så stor skillnad rent tekniskt på Peak Ismail. Den stora utmaningen där är höjden.

När det gäller Matterhorn om jag fattat rätt skulle normal leden erbjuda lite enklare klippklättring men att via ferrata finns. Men är det inte svårare eller bara lite svårare än coluiären på Mont Blanc så skulle det vara helt okey. Men jag har inte tagit reda på så mycket fakta om matterhorn så det var därför jag frågade. Har talat med en person som bestigt Matterhorn men det är bra att få fakta från flera håll hoppas fler skriver om berget.

Jag har klippklättrat en del men det är ju skillnad att ta en 6 här i sverige och en typ en 4 på 4000+ men det kanske inte är någon klättring den enkla leden på Matterhorn utan endast scrambling. Sedan vore det roligare med en travers då det blir fler dagar på högre höjd och lite mer avancerad tältning.

/mattias
 
Monte Rosa

Låter som du ska bege dig till Monte Rosa då. Du kan tex göra den här mäktiga traversen av Lyskamm. East och West-summit på Lyskamm är 4527 m resp. 4479 m och traversen ca 1 km lång, hela tiden på en bra bit över 4000 m. Utgå lämpligen från Sella-hyttan på italienska sidan massivet, gör traversen och gå ner till Gnifetti-hyttan eller upp till Margherita-hyttan på toppen av Signalkuppe (4559 m). Från Margherita kan du också göra Dufourspitze (4634) via Zumsteinspitze (4563). (*)

Bägge dessa turer är rejält exponerade och graderade ungefär AD/AD+ skulle jag tro (har inte guidboken här just nu) och känner du dig inte trygg i detta så måste jag rekommendera bergsguide.

Jag var själv där och rände runt i somras men fick skippa både Lyskamm och Dufour pga vädret men det finns väldigt mycket annat att göra i Monte Rosa också.

(*) samtliga höjdangivelser från Summitpost.org


//Björn
 
Lysamm

Kan förresten bjussa på en bild över Lyskamm med Matterhorn till höger. Bilden tagen från Col del Lys.
 

Bilagor

  • dsc02836.jpg
    dsc02836.jpg
    29.1 KB · Visningar: 531

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.