alpina skidor som telisar :( ?

nada lada

Gäst
i en amerikansk backcountry (telemark,snowboard,AT) tidning som heter Couloir läste jag i vintras en artikel/test av nya alpina allmountainskidor som telisar.


testarna skrev ner de alpina laggen totalt, om man inte var stor,stark och tung (eller extremt säker-antagligen) så var skidorna too much to handle om man säger så. EN testare tyckte om EN skida.Salomon X-free om jag inte minns fel. övriga skidor var typ Fischer All Trax Free Ride, Rossignol Bandit XX o.dyl (jag har dem inte i huvudet tyvärr- ett tag sen jag läste den.


det här stämmer rätt bra överens med mina personliga erfarenheter av alpina skidor. samtidgt så går det ju rykten om att många telisar inte är annat än ommålade slalomskidor- det är svårt för oss vanliga dödliga att uttala sig om sånt här pga avsaknad på skidor att testa, mätutrustning etc


är det nån som har några kommentarer så är jag idel öra


nada lada
 

mountainman@spry.se (Mountain Man)

Gäst
Visst går det! :))

Jag vill nog påstå att man med plattor på 20-30 mm och höga styva plastpjäxor med fördel kan åka på alpina skidor. Man bör undvika de allra hårdaste och styvaste skidorna eftersom man omöjligt kan överföra lika mycket kraft som med en alpin bindning. Men trenden bland alpina friåkningsskidor är att de går mot mjukt flex vilket passar telemarksåkning perfekt. De skidor du nämnt hör alla till denna kategori och bör kunna användas som telemarksskidor... (Även om jag tycker att X-Scream är det ultimata valet!)


Däremot blir dessa skidorsvårhanterliga om man väljer att köra "klassiskt" utan plattor och med låga pjäxor... och i turåkningsspåret är de knappast någon "hit"!


MVH/MM
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

med risk för att göra bort mig, men :


jag har större förtroende för Couloirs testare än för dig Mountain Man


NL
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Det går fortfarande bra!

Jag är stor (186 cm) och tung (85 kg) och har åkt telisar i 14 år. Detta speglar naturligtsvis kraftigt mitt val av utrustning. De skidor som jag med lätthet manövrerar utför en brant sluttning kanske du inte ens kan få på kant... Vad vet jag?


Jag återger bara min personliga uppfattning i skidval. Om killarna (tjejerna?) på Coulouir kommit fram till att "allmountainskidor" inte fungerar för telemarksåkning så är det utifrån deras preferenser och utifrån det urval av skidor som testats. Jag har kommit fram till andra slutssatser som jag också redovisar... jag vet också att de delas av många duktig telemarksåkare som med glädje monterar sina telemarksbindningar på alpina friåkningsskidor. Men du väljer själv... Kul att du läst mitt inlägg i alla fall! :)


Men ett faktum som inte går att komma ifrån är att det numera skiljer sig väldigt lite mellan de skidor som marknadsförs som telisar och de som är alpina friåkningsskidor. Ta en titt på Rossignol, K2, Atomics m.fl. modeller 2000 så förstår du vad jag menar! (Så helt fel kan jag ju inte ha...)


MVH/MM
 

H

Gäst
stor?

stor? tung?
en riktig karl väger över 100 kg
Jag är dålig på telis men klarar med plastpjäxor att hantera ett par avlagda mjuka friåkningsskidor. Fungerar bättre än en del hyrutrustning som jag provat på förut. Dock var det mycket svårt/omöjligt för mig med mjuka och låga skinnpjäxor.


Tidningen var säkert mutad. Det gäller att sälja ett par lagg för varje snösort/backe/åkstil/ålder/etc


H
 
Förtroende och tester

Med risk för att låta tjatig, eftersom jag sa något liknande på ett annat ställe också:



Alla har inte grundmurat förtroende för Couloir heller efter att de gav så olika betyg åt några av skidorna i årets test och jämfört med förra årets. Men om de har bytt test-team så är det kanske inte så mycket att förvånas över.



Tillåt mig dessutom vara lite paranoid och lansera en konspirationsteori:



Kan man tänka sig att det amerikanska tidningsklimatet är hårdare än här i sverige, att de är mer beroende av nöjda annonsörer än här i sverige? Couloir är en tidning med snäv läsekrets och annonsörerna vill så klart inte att folk ska lufsa iväg och köpa "vanliga" skidor när de lagt ner så mycket pengar på att ta fram grejer just för dom.
Couloir kan då göra bra tester inom sin nisch, men framförallt gäller det att få folk att fortsätta köpa speciell telis- och randonee-utrustning trots att de mest åker liftburet.


Eller riktade de sig kanske i den här testen just till de som hade tänkt gå toppturer med den här typen av skidor?



En specialtidning för rullskidor skulle knappast rekommendera folk att slänga skidorna och köpa inlines istället. Rullskidor är ju *mycket* bättre träning för Vasaloppet.



Men vad vet jag - jag har aldrig åkt Vasaloppet. :)



/Björn


--
Basecamp
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Jag får väl jobba på det! :)

Längre lär jag inte bli... men vikten går ju alltid att justera! ;-)


MVH/MM
 

nada lada

Gäst
mountain man

Mountain Man du verkar vara en dryg kille som pratar brett men inte droppar lika fett. Om du vill att någon ska ta dig på allvar så får du komma med några konstruktiva kommentarer.


Vad jag försöker säga är att även om du är stor och dina polare i Cham som hänger på Chambre istället för att leta puder råkar ha Riva 3 monterade på era BanditXXX, Xscream eller vad det nu kan vara så betyder inte det att det är den optimala telisuppsättningen


om jag inte har fel för mig så har du även en Karrimor rygga med bärsystem i hårdplast!
gör dig av med den så är du välkommen tillbaka in i diskussionen


nl
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Hmmm...

... vad har jag sagt som gör dig så upprörd? Jag har aldrig påstått att jag gör några feta hopp (fast jag skulle gärna vilja göra det...). Om det här ett exempel på den typ av konstruktiva inlägg du eftersöker får jag nog göra dig besviken. Det är inte riktigt min grej.


MVH/MM


PS! Det var tio år sedan jag var i Chamonix senast och har aldrig varit ägare till rygga enligt din beskrivning... DS.
 

nada lada

Gäst
sorry

sorry mountainman, jag blandade ihop dig med ngn annan.


my bad som de säger på andra sidan atlanten


nl
 

Mysticman

Gäst
Det går väl

Vad upphetsade alla blir i såna här diskussioner.


Jag började åka med ett par 2 meters slalomskidor, raka och hårda i kombination med ett par läderpjäxor. Ganska OK på is, men annars kass.


Nu har jag ett par timglas-slalomskidor, 177cm 104,66,96. Dom är skitroliga att åka på, skulle gärna kunna vara hårdare, men jag har väl fel ryggsäck??


Stå på dig mountainman! Jag begrep inte vad kalenderbitarprylgalningen skrev iallafall.
 

nada lada

Gäst
mer

det här bekräftar till viss del det jag egentligen anat länge- att det här är en träffpunkt för folk som inte kan nånting och ställer frågor typ jag vet inte viken stl på pjäxor jag ska köpa, jag har ingen möjlighet att prova olika storlekar men fok brukar tycka jag har stora fötter, vilken stl tror ni passar mig bäst? och folk som mountainman som gärna delar med sig av allt de vet och har läst/hört. mitt i allting dyker mats frank upp och spottar ur sig frågor med en frenesi som får alla andra att blekna.
dags att dra vidare mao


nada lada


åk först ni så väntar jag där nere
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rodluvan Alpina Kungsleden Telemark 1
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Telemark 2
peejay Hyra Telemarks skidor i Gressoney Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
davidst Köpa Skidor Telemark 5
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
dreamingtree Nya skidor... Telemark 15
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
samme83 Extreme skidor? Telemark 3
fafner G3 säljer skidor Telemark 5
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
bash Finns det någon som testat dessa skidor Telemark 5
oskarlind Skidor i paket... Telemark 4
thureb Lossnande skidor med Voilebindingar. Telemark 2
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
JoW Snart vinter, men saknar skidor Telemark 11
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
bash Skidor på rean Telemark 12
Vandrare Hur korta skidor kan jag ha? Telemark 3
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
haak Längd på skidor? Telemark 3
AT Skidor i Europa v 32-34?? Telemark 5
jorgen skidor, billigt? Telemark 0
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
umelatjo Behöver hjälp att välja skidor Telemark 2
Norström Fler frågor om breda skidor. Telemark 6
Norström K2-skidor. Telemark 2
Sterling Längd på skidor? Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
lvallin kortare skidor Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
erikborglund Skidor Telemark 0
kajsalindh Nya skidor: Måste man välja Elan Stinger? Telemark 1
Vräkbjörn Dags för nya skidor Telemark 4
Längd på skidor?? Telemark 3
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
KarlJ Frågor angående skidor Telemark 6
Skidor i Atlas Bergen. Telemark 2
Köpa telemarks skidor i Umeå Telemark 4
Fråga angående Skidor Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.