Snart vinter, men saknar skidor

De första stjärnorna har nu synts i någon vecka och värmen har försvunnit. Så snart får man äntligen åka skidor igen :)
Mitt problem är att jag inte har några, så jag har börjat titta på Atomic TM:22 och TM:EX. Jag undrar hur dessa skidor är i förhållande till min vikt, 70kg. Har fått för mig TM:EX är lite väl styva då jag inte har några lårmuskler.
 
Jag...

har både TM22 och R:EX (i princip samma skida som TM:EX), men jag väger en hel del mer än vad du gör.

Men...att göra urvalet av skida beroende på hur mycket du väger tycker jag är en senare fråga, det som är av (större) intresse är var och hur du åker.

Var du åker påverkas av om det är OffPist eller OnPist, hur aggresivt du åker påverkar även det valet (i viss mån i alla fall) av skidmodell.

Nu är ju både TM22 och TM:EX rätt bra allround skidor...tror att jag har skrivit om detta i nån annan tråd, du får söka...där TM22 är mer att använda i pistad terräng och TM:EX funkar bättre offpist.

När det gäller styvhet så kan du ju faktiskt "kliva" ned lite i längden på skidan om du vill kunna påverka den mer, fast jag tror...utan att vet hur lång du är ...att en TM:EX i 177 och en TM22 i 180 skulle passa rätt bra.

Hmmmm...liten DISCLAIMER som vanligt...ovanstående råd och dåd får du se presis för vad det är, det är mina åsikter.

Det finns säkerligen ett flertal andra råd och åsikter, men summan av kardemumman är att jag tycker att du skall fundera på var och hur du åker...Pistat->TM22, Utanför Pisten->TM:EX...jo just det ja, du skall förståss ha 7tm-bindningar på laggen ;)

/Anders "som-också-längtar-till-snön" B
 
brook; sa:
Hmmmm...liten DISCLAIMER som vanligt...ovanstående råd och dåd får du se presis för vad det är, det är mina åsikter.
Du åker telemark och du pluggar i Luleå, så dina åsikter är nog vettiga ;)

Offpist, så ofta jag kan och lite till. Men Måttsund är inte direkt känt för sin offpist (även om det finns) så jag vill ha ett par skidor som fungerar bra i pisten också. Men om jag förstod dig rätt så ska TM:EX funka där också?
Vad gäller åkstil så har jag tills nu åkt på ett par Elan Stinger med Chili bindning och Scarpa T3 pjäxor, så det har väl inte blivit sådär jätteaggressiv åkning men jag gör mitt bästa :)
Börjar luta åt ett par TM:EX (med 7tm), vet du om de säljs på Hägglunds eller måste man vända sig mot telemark pyrenees?

/Johan
 
Jag...

ganska övertygad om att T3:eek:r är lite väl klena/låga för att kunna köra ett par TM:EX...kanske till och med ett par TM22:eek:r, men det har ju helt klart att göra hur hårt man åker.

Men jag tror att det blir mer att skidorna är ute och åker med dig, än tvärtom, dvs att det är du som bestämmer ;).

Jag har ett par T1:eek:r, och det funkar bra (konstigt annars !?) att köra med dem. Fast pga lite inte-passa-mina-rektangulära-fötter så har jag funderat på att prova ett par Garmont Ener-G G-fit (fast telispjux är så förbannat dyrt, och så är Garmont lite väl svåra att få testa innan köp, knappt nån som säljer dem :()

Jag åker faktiskt rätt uteslutande på mina R:EX, dels för att de funkar bra i och utanför pisten, jag menar de kallas ju numera inte ens Fat-skis (!?), men framför allt så går det att åka fort med dem (nåja fort för mig i alla fall;)).

Ett par nackdelar finns det dock; det är ingen större idé att försöka sig på kortsväng, det är inte heller nån idé att "slöåka" på dem, EXar gillar att bli provocerade ;)

Min avslutnade (för)maning att använda 7tm behöver du inte ta så allvarligt på, om du tittar i andra trådar gällande denna bindning så märker du att jag är som en trasig skiva när det gäller den bindningen...men jag gillar dem, de funkar bra för mig...den sedvanliga Disclaimern gör sig gällande än en gång.

Om du nu är intresserad av dem så har Telemark-Bibel haft de bästa priserna (199€ för bidningar, bromspaket, förhöjningsplattor). Men avvakta gärna, jag har för mig att det kommer att bli förändringar (till det bättre?) på 03-04 modellen.

Det finns ju faktiskt fler skidmärken än Atomic...har jag hört nånstans ;)...kanske ett par Rossi T2-T3-T4 kan vara intressanta eller varför inte ett par Karhu JAK.

Jag köpte mina R:EXar på Team Sportia (det vid Delfinen...ähhh...just det ja, "Coop Arena" heter det ju numera) och fick ett väldans bra pris, jag vet inte om Hägglunds kommer att sälja 7tm, men nåt säger mig att de (som alla andra som säljer dem i Sverige) kommer att vara betydligt dyrare än Telemark-Bibel.

Med lite tur så träffas vi kanske i Måttsund, då kan du ju få jämföra TM22 och R:EX, även om jag tror att de kommer att vara för långa för dig.

Som du märker på längden av detta inlägg så är det en massa uppdämt telis som vill ut, men nu ska jag avrunda!

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-08-14 kl 21:41]
 
Men jag tror att det blir mer att skidorna är ute och åker med dig, än tvärtom, dvs att det är du som bestämmer .
Vem vet, är skidorna duktiga kanske det är en fördel :)
Men jag har faktiskt köpt ett par T1:eek:r, så nu är det skidornas tur att uppgraderas.

Vad gäller bindning så har jag läst en del om olika bindningar och jag tycker 7tm verkar vettig. Någon bindning av icke-kabelmodell som inte löser ut vågar jag mig inte på.

Att det finns andra märken än Atomic hörde jag en gång för några år sedan, men jag trodde det var ett skämt ;)
Får väl ta och kolla om det verkligen är sant...

Får se om jag kan hålla mig från att köpa skidor ända tills Måttsund öppnar, tror risken är stor att du får se ett par enorma skidor som är ute och åker med mig på premiärdagen :)

Tack för tipsen! Ska fundera vidare, och kommer säkerligen fråga en massa mer saker. Man vill ju ha det bästa :)

/Johan
 
Re: Jag...

Jag har ett par T1:eek:r, och det funkar bra (konstigt annars !?) att köra med dem. Fast pga lite inte-passa-mina-rektangulära-fötter så har jag funderat på att prova ett par Garmont Ener-G G-fit (fast telispjux är så förbannat dyrt...


Har du funderat på att skaffa G-fit innerskor? På telemark-pyrenees kan man köpa dem löst till både Scarpa och Garmont. I år ska man visst kunna göra det här i Sverige också, vi ligger bara lite efter. Jag köpte ett par då mina smala fötter och Garmont Squadra med std-inneskor inte kommer överens. Observera att man ibland bör gå ner i storlek med thermo innerskor jämfört mot vanliga, i ditt fall bara positivt.
 
Nja...

[/i]jag har nog världens konstigaste fötter, de är (relativt) smala rent centimetermässigt, men problemet eller vad man nu ska kalla det är att de är så pass breda längre "bakåt".

Med andra ord så är Scarpa i rätt bredd tvärsöver tårna men när det gäller mitt på foten så är Scarpa för smala...om man liknar foten med handen så får jag ont innan lillfingret, typ den del som karate-nissar klyver tegelstenar med...kanske ger nån slags uppfattning om vad jag menar.

För att drifta denna tråd ännu längre bort på stickspårets vida hav, så har jag varit förbi Alpingaraget som slipade insidan på ytterskorna ("skalen") men det finns tyvärr inte så mycket att spela med. Sen har jag (förståss) även Con'formable innersulor.

Att det finns formbara innerskor till Scarpor (och de flesta andra) vet jag, Raichle (stavning?) har haft det ganska länge, men problemet TROR jag iaf är att skalen är för smala mitt på...på nåt sätt...nåväl föhoppningsvis så löser det sig.

Inte lätt med rektangulära fötter...


/Anders B
 
Garmont Energy.

Helt grymt skön pjäxa. Den har en helt annan karaktär än T1:an. Man liksom "känner skidan" och böjvecket är betydligt mjukare vilket gör att pjäxan faktiskt är mindre ansträngande att åka med. Den är väldigt mycket lättare och släpper man upp pjäxan i "walk-mode" är den som gamla T2:an (mycket bra att gå med!!)

Nackdelar då: Ja, spännena verkar vara av sämre kvalité och de inbördes hårda delarna (skaft, fot, plös) har lite sämre inbördes passform.

Rekommenderas skarpt!!!

/Urban.
 
Alternativ till Atomic

Av den här diskussionen att döma så verkar det som att det bara finns ett skidmärke (och en telemarksbindning men den diskussionen är hopplöst uttjatad varför jag inte tänker gå närmare in på det nu).

Inför säsongen 2000/01 köpte jag ett par Atomic Beta Ride 9.22, 180 cm. Det är den alpina skida som Atomic till säsongen 2001/2002 valde att släppa också som telemarksskida med beteckningen TM22.

Förutsättningarna är att jag är 176 cm, väger 72 kg, åker 25-30 dagar/år (både i Alperna och i Sverige) och jag åker bara i pist om jag måste. Enligt min uppfattning var skidans mest positiva egenskap att den var väldigt lätt. Den var därför en ypperlig toppturskompis. Skidan var också kul att köra på stora ytor och i uppkörd lössnö mycket tack vare skidans relativt långa sidoskärninggsradie och att den (trots sin låga vikt) var relativt vridstyv. På hårt underlag hade dock bakändan på skidan en tendens att ”tjuvsläppa”. Det var dock ett mindre problem jämfört med skidans hållbarhet. Jag åker 25-30 dagar per år och redan efter första säsongen tyckte jag att skidan började fladdra betänkligt i uppkörda förhållanden. Efter två säsonger var skidan helt slut. Dess egenskaper påminde mycket om Elan Stingers, dvs. helt oåkbar i hög fart på annat underlag än puder och manchester. Sammanfattningsvis så var skidan kul att åka på men höll inte i längden. Till förra säsongen, dvs. 2002/2003, sålde jag skidorna och köpte ett par Scott Aztec istället. Värt att notera är att en kompis till mig köpte ett par Rossignol Bandit XX nästan samtidigt som jag köpte mina Atomic och hans skidor uppvisar ännu efter tre säsonger inga av de tendenser som Atomic gjorde redan efter en säsong.

Det kanske är OK för dig att skidorna bara håller i 1-2 säsonger men om så inte är fallet så kommer här två, i mitt tycke bättre, alternativ som jag tror uppfyller din kravspecifikation. Det finns naturligtvis många fler men nedan angivna modeller har jag testat (och gillat).

HEAD MONSTER

Min flickvän har den som är 75 mm i midjan och hon kan inte sluta prata om vilken superskida det är. Jag har själv provåkt den vid några tillfällen och kan bara konstatera att det är en riktigt bra skida. Den har betydligt bättre isgrepp än Atomicskidan och detta i kombination med den relativt korta sidoskärningsradien gör att skidan ger en skön carvingkänsla. Dessutom är den bra i lössnö (åtminstone i svenska förhållanden) och blir heller aldrig lika fladdrig som Atomicskidan i uppkörd lössnö. Självklart är en ännu bredare skida bättre i sådana förhållanden och med den rådande fatskitrenden är det lätt att glömma för bara några år sedan så åkte folk lössnö och bristande skare med skidor som var 60 mm i midjan (och när Salomon vid denna tidpunkt introducerade den första X-screamskidan så hade den svindlande 70 mm i midjan…). Vad jag försöker säga är att Head Monster är en ypperlig kombination av pist- och offpistskida.

FISHER BIG STIX 75

Har ett något sämre isgrepp än Head men känns i gengäld betydligt bredare i lössnö trots att den också är 75 mm i midjan. I hög fart i uppkörd lössnö känns Fisher mer nervös än Head. Detta beror förmodligen på att skidan är något mjukare. Jag anser att Fisher totalt sett är något sämre än Head Monster men för åkare som tillbringar mer tid i lössnö än på konstsnö är Fisher ett bättre köp.

/Jonas
 
Inte så stor skillnad.

Är väl svaret Anders. Jag har väl egentligen inte så smala fötter så både T1:an och Energy:n funkar bra för mig. Den skillnad jag kände när jag provade pjäxorna var att de tryckte på vissa punkter vilket försvann när de formats med värme. Det var inte så att de känndes breda och att innerskon liksom drog ihop sig och då passade när man värmt upp dem. Provar du pjäxan utan att värma den får du nog en uppfattning om lästen kan funka. Sen går ju skalet att lästa ut med värme, vilket jag fick göra eftersom jag var mitt mellan storlekar.

/Urban.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.