Finns det någon som testat dessa skidor

Har fått ett par skidor rekomenderade
Jag har frågat om salemons 1080 förut och fått svar och nu har det dykt upp ett par tips till.
Jag har tänkt lääa cirka 70% av åkningen utanförpisten 25% i och resten av åkningen sker på afterskin eller klotandes;)

Jag är 180 cm lång ooch väger 90 modiga kilo
Så nu behöver jag tips från någon som testat någon av dessa skidor

Head Mad_trix MoJo

Rossignol Scratch BC

Dynastar trouble maker

Salemon 1080
 
Handen på hjärtat alla Scotty Bob ägare, är dom så bra som ni påstår eller känner ni er tvungna att säga så bara för att ni har plockat hem ett par väldigt speciella skidor som inte finns i Europa, speciellt med tanke på att bland annat Utemagasinet tyckte dom var tämligen medelmåttiga. Har även sett det omdömet på andra ställen,dock ej amerikanska publikationer. Detta ska ej ses som ett påhopp. Dom flesta på utsidan verkar vara så ohämmat possitiva. Nu efter en säsong kanske ni har ett mer subjektivt att förmedla.

För att svara på den ursprungliga frågan hade jag tillfälle att prova ett par 1080 nu i vår och gillade dom väldigt mycket. Min åkning är ungefär som det du beskriver din åkning ca. 75% offpiste. Jag väger dock 65 kg

/John
 
Om scottybob

john@chimney.se; sa:
Handen på hjärtat alla Scotty Bob ägare, är dom så bra som ni påstår eller känner ni er tvungna att säga så bara för att ni har plockat hem ett par väldigt speciella skidor som inte finns i Europa, speciellt med tanke på att bland annat Utemagasinet tyckte dom var tämligen medelmåttiga.

Jo, dom är bra. Jättebra. Och så krångliga är dom inte att få hem, kan man engelska så är det bara att fylla i och faxa in en beställning. Totalpriset blev 4200:- med moms, frakt och tull, det är ju inte så dyrt, jämför det med ett par andra nya skidor så ser man att man inte hamnar i det dyrare registret.

Skidorna är väldigt lätta för att vara fullfjädrade, riktiga skidor. Mina väger 3kg per par. På en riktig våg alltså, skidtillverkare brukar uppge fantasivikter. Jämför med mina förrförra skidor, som säkert många har testat, Salomon Xscream Series 188cm (4kg) så är dom både lättare, mer lättåkta och har bättre bärighet.

Det tar flera åkdagar att lära sig åka på Scottybob, dom är ganska speciella. Vad gäller Utemagasinets test så har jag inte läst det, men flera gamla test är riktigt usla, så jag brukar ta testen med en nypa salt.

Om att höja sina egna grejor till skyarna... Tja, det brukar dom flesta göra, titta bara på alla rescensioner här på utsidan. Jag har åkt på ganska många skidor, men dom här är dom roligaste och mest mångsidiga jag testat. Jag vill bara ha ETT par skidor och därför kör jag Scottybob. Dessutom är dom skonsamma mot benmusklerna vilket gör att jag som icke-säsongare kan åka fler dagar på raken.

Om ni testar ett par, kör med avslappnade svängar i en blå eller röd backe. Tar man i och kör i brant backe som ny på scottybob så missar man hela poängen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.