Testat: Bandit 1 vs. Monster 75

Hej. Nu har jag testat och har svart på vitt vilken skida jag upplever som mest givande av Monster 75 och bandit 1.

Vinnare med hästlängder är:

Bandit 1!

Detta kunde min bror och jag kora efter en dag i svensk nysnö.

Rossin är betydligt kvickare och laddar omedelbart in i kortsväng samtidigt som den bär bra i svenskt puder. Skidan upplevs som fantastiskt lättsvängd/kvick och detta utan att vara fladdrig. Jag undrar om inte Monster levt länge på myten om dess förträfflighet? Nu är förvisso Monster 75:an 5 mm bredare i midjan men det är inte hela sanningen. Monster är en tyngre och segare skida som inte är lika snabb från kant till kant. Inte ens i långa skärande svängar klarade Monster att slå B1 på fingrarna. Nu är detta en ytterst personlig recension. Jag har emellertid stått på telisar sedan tretton år tillbaka, så lite kunskaper tycker jag mig ha.

Hade och God fortsättning/Rike
 
Bara en liten undran; har vinnaren i testet korats efter endast en dags provning?
Uppfatta inte detta som någon irnonisk eller tvetydlig kritik, bara en liten fundering...

MvH Pontus
 
Hej Pontus.

Det räckte eg. med ett åk för att fastställa de olika skidornas karaktärer, så olika är de! Sen fick de bägge verkligen bekänna färg under en hel dags nyttjande. Det var faktiskt en slående skillnad, oavsett underlag.

Nu har jag jobbat med skidskolor uner några dagar och kan bara ytterligare fastslå att B1 är en ruggigt kul skida. Monster har också fått fler chanser men jag är fortfarande besviken på dem, det är helt enkelt en livlösare och slöare skida än B1.

Hälsningar
/Rike
 
Har...

åkt på varken B1:eek:r eller Monster 75:eek:r men jag är lite nyfiken på hur mycket du och din bror väger (om man nu får fråga sånt;)).

Misstänker att Monster 75 kanske "lever" upp lite mer om man....ehhh...ja som jag (elefantvarning)...lämnar djupa spår i snön ;)

Sen så är det väl kanske lite mer "rättvist" att jämföra Monster 75 med en B2:a iom att de har liknande midjemått?

Hur som haver kul att du är nöjd med dina B1:eek:r !

/Anders B
 
Hej Anders.

Först: vi går kanske i samma viktklas? 90 pannor väger jag, innan jul bör kanske tilläggas!!!!

Sen har du givetvis rätt i att B2 hade varit mer passande att direkt jmföra.

Men jag tror inte du behöver vara rädd att B1 skär djupa diken, de bär faktiskt förbluffande bra! Jag har mina aningar om att den lilla "twin-tipen" hjälper till att lyfta skidan i snön. Sen står jag på 176, går du på 182 har du än mer bärighet och fortfarande en enastående skoj skida skulle jag tro. Plus en dräpare i puckeln...

Om du frågar mig: glöm Monster. Tro mig, det är stor skillnad även om det förmodligen är en smaksak vad man gillar. Jag vill i alla fall ha livliga skidor med fart och glädje, inga lokomotiv i backen för min del!

Hoppas du blev hjälpt av detta

God tur/Rike
 
Nja...

fler skidor vill man nog alltid ha, men jag får nöja mig med de jag har, som av nån konstig anledning alla är Atomic; TM24, TM22 och R:EX (alla med 7tm), där TM22:eek:rna och R:EXarna är de som turas om mest att få bli åkta, och TM24:eek:rna samlar damm.

Jag väger lite mer än dig men vi är ju båda nog att anse som tunga åkare, något som överraskar mig positivt när det gäller B1:an.

Om man nu skulle sälja TM24:eek:rna så är det nog läge att försöka att få pröva ett par Rossi B1.

/Anders B
 
Kuriosa: Mina gamla lagg står sig fortfarande förbluffande bra och de är ett par TM 20.

Och de i sin tur var de mest livgivande jag stått på sedan Ultra Bultra gjorde entre för hundra år sedan!

Hahahaha.

Må väl och lycka till/Rike
 
Head Monster duger!

Ett ytterligare inlägg i den pågående diskussionen/debatten.

Sedan tre veckor åker jag själv på ett par Monster 75 och är förträffligt nöjd. Även om jag inte har provåkt B1 eller B2 så har jag svårt att tro att skillnaden skulle vara så slående. Visst, Monstern är styv och stabil, men den är även förhållandevis kvick i kortare sväng.

Sammantaget är min bedömning att det är en härlig telemarksskida för den som vill utmana mjölksyreproduktionen i lårmusklerna!
 
Har ännu inte fått förmånen att testa varken B1 eller monster 75:an, men har kört på B2:an vilken var mjuk, seg och livlös enligt mig och min åkstl.
Man kan inte dömma ut en skida gentemot en annan då det hela beror på vilken typ av åkning, åkstil etc som åkaren har.
Jag väger lite ca 75 kg men gillar hårda skidor, körde på ett par Stöckli Stormrider XL och den var helt asgrym, passar mig bättre än någon annan skida jag testat (däribland ett anatl Rossignol modeller Atomic, Head med många fler).

Vad som skulle vara intressant att få reda på är hur de olika skidorna i "testet" skiljde sig åt i förhållanden som mjukhet, stabilitet och vilka andra skidor de bäst skulle kunna jämföras med.

Stay vertical!
 
Hej igen.

Nu har jag "testat" skidorna ytterligare några dagar och är mer övertygad om skillnaden dem emellan. Och Jonas; tydligheten är slående! B1 är en betydligt kvickare skida utan att för den skull göra avkall på stabiliteten. Men vill man ha en skida som uppför sig lugnt och sävligt är Monster kanske ett val. Så helt klart duger Monster, men för mig som gillar kortsväng både on- och offpist är den inget alternativ. Sen märkte jag ingen skillnad i bärighet skidorna emellan, trots monsterns större bredd. Klart är dock att Monster är en märkbart tyngre skida.

Men jag begriper inte rikigt varför jag ska ha en överlag bredare skida? Som därigenom blir långsammare från kant till kant? Det där med bärighet i lössnö tycker jag känns överdrivet då det sällan snackas teknik. Vi är en drös åkare som hellre åker heli- och offpist med kvicka lagg utan problem med t.om. mindre än 70:s midja!

Urban: Bra fråga. Gällande mjukheten upplevs B1 som "mjukare" än Monster, men i positiv mening. De är bägge stabila skidor men B1 kräver mer av sin åkare upplevde jag. Detta pga sin enastående kvickhet. Jag tycker B1 är lite lika mina gamla TM20 i karaktär eller Rossis gamla puckelskida M4 och kanske man kan jämföra Monster med gamla Cyber24? (-Jag vet, en ytterst haltande jämförelse!Sorry!)

Till sist vill jag bara säga att B1 återigen förvånade mig med sin bärighet i snön! Kan det vara den lilla "twin-tipen" som gör detta?

Hade och God Fortsättning/Rike
 
twintip vs bärighet

Är ingen fysiker varpå jag inte riktigt förstår varför en twintip skulle ge en ökad bärighet!
Kan någon förklara detta?
En twintipp innebär att mindre yta av det uppbärande elementet (skida) ligger an mot underlaget dvs mindre yta vilket ger ett ökat tryck mot underlaget!
/
 
B1:eek:rna är kanon! Håller med dig.
Men jag har iof inte testat Monsterna. Men jag åkte som en kung (ja, drottning då) på B1:eek:rna, man liksom dansade ner för backen.
Så visst är man sugen att köpa men lite snål också... Köpte ett par Atomic TM22 ifjol men de är jag nog lite för lätt för. Och lite för.. ja det här känns jobbigt att erkänna men, lite för klen för.
Jag drömmer vidare om "mina" "bananer i pyamas", B1:eek:r.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.