Någon som testat Skyhoy-bindningen ?

olof@rymark.com (Olof)

Gäst
Hejsan


Jag skulle vilja höra om erfarenheter från någon som testat Skyhoy-bindningen. Har nu Riva Chili men längtar efter en vettig bindning som kan lösa ut (säkerhetsbindning som Stig H Olsson säger)


//Olof
 

richard.goransson@netgiro.com (richard)

Gäst
forum skyhoy.com

Den ser onekligen rätt spännande ut. Jag såg dock på deras eget forum att dom hadde lite problem med hållbarhet när dom testade förra året. Men det verkar som forumet nu är numer är hårt cencurerat. inte ett ont ord. Fritschi gör ju annars vettiga prylar.
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Jojemensan!

I helgen fick jag chansen att testa ett par Skyhøy! Bindningarna satt moterade på ett par Black Diamond Arc Angel (180cm) som Hundfjällets Sportshop fått låna från Outside. Första intrycket är att bindningen ser lite klumpig och "plastig" ut, som en lite "bullig" alpin bindning. Skidorna kändes dock lätta så bindningen kan inte väga mycket mer än en kabelbindning med plattor.


Insteget i bindningen sker på samma sätt som i en alpin bindning. Tådelen skjuts in i bindningen och hälen trycks ner och låses med ett distinkt klick. Det hela känns mycket förtroendeingivande. Bindningen jag provade var utrustad med fångrem, men en skistopper finns som tillbehör.


Intrycket när jag först "skejtar" mot liften är att allt känns bra. Inga konstigheter och "böjningsfunktionen" i bindningen tycks fungera utmärkt. De första svängarna utför kör jag med parallella skidor och känslan av att jag står på ett par alpina skidor är överväldigande... Häldelen ligger fast i ett "spår" på skidan och skillnaden mot att åka alpint är minimal! Jag släpper på utför och känslan består, mycket stabilt helt enkelt!


Nästa åk är det dags att prova telissvängar. Fungerar utmärkt och känslan av ökad stabilitet kvarstår. När farten ökar märker jag att skidorna är något för mjuka och korta för mig men bindningen hjälper mig att kontrollera skidorna på ett utmärkt sätt.


Efter en dryg timmes åkning är det dags att lämna tillbaka skidorna och jag kan summera mina intryck och göra en jämförelse med konventionella kabelbindningar.


+ Utmärkt "step in" funktion.
+ Mycket, mycket stabil.
+ Inbjuder till parallellsvängar.
+ Väl fungerande böjfunktion.
+ Inställbar utlösningsfunktion av häldel.


- Hälhöjningsfunktion saknas.
- Oprövad konstruktion. Hållbarhet? Barnsjukdomar?


Sammanfattningsvis är jag imponerad! Bindningen fungerar verkligen bra och jag har lagt en beställning på ett par... Ett nytt kapitel i telemarkshistorian är skrivit! Nu behövs bara en liten spärr vid hälen så är den alpina skidåkningen återuppfunnen. ;-)


MVH/MM
 

ekantekan

Gäst
Untitled

hur tror du att de funkar i puder (lätt att steppa in ?). verkar den hållbar? hade man vågat gå ngn längre tur med den ( verkar mest vara en massa plast...)


et
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Svårt att säga...

Bindningen är mycket lätt att stiga i på "fast" mark. Hur lätt/svårt det är att sätta på bindningen i en brant lössnö sluttning är svårt att säga... Men eftersom häldelen är utformad som en enda stor enhet bör det gå förhållandevis bra om man kan komma åt att hjälpa till med handen. (Vilket dock inte alltid är så lätt...) Jag tror dock inte den är svårare att få på än en kabelbindning.


Eftersom jag bara testat bindningen under en timma i pist under mycket "lätta" förhållande är det svårt för mig att uttala mig om hållbarhet. Eftersom bindningen är ledad på två ställen och uppbygd av ett otal skilda delar är naturligtsvis risken stor att något kan fela. Och det blir ju svårt att laga den med silvertejp och ståltråd... ;-) Vad som talar för att bindningen skall hålla är att den är tillverkad av Fritschi som har stor erfarenhet av Randonné-bindningar.


Så visst är det ett osäkert kort... men roligt! :)


MVH/MM
 
Pris?

Intressant!


Fick du tillfälle att "testa" utlösningmekanismen?
Hur mycket får du betala för den?


Själv är jag också nyfiken på norska Linken (http://www.linken.com). Sist jag hörde var de osäkra på om den skulle komma ut på den svenska marknaden i år.


Nu verkar det som om JO Sport har fått argenturen så de har väl ändrat sig.


/Björn


--


http://basecamp.foobar.tm
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
2 laxar...

Hej Björn!


Dessbättre fick jag aldrig "chansen" att testa utlösningsfunktionen på Skyhøy... Men som jag sagt tidigare verkar konstruktionen förtroendeingivande, och häldelen är uppbyggd på samma sätt som hos en alpin bindning, så det borde fungera.


Priset ligger på 1995:-. Det kan tyckas dyrt för en telemarksbindning men motsvarar kostnaden för en hygglig alpin bindning. Och kostnaden för en kabelbindning med 20-30 mm plattor hamnar ju upp mot 1500:-, så jag tycker faktiskt att prissättningen är förhållandevis attraktiv om man jämför med traditionella telemarksbindningar. (Som iofs. varit svindyra i förhållande till vad man fått...)


MVH/MM
 

Martin

Gäst
1995:-!

Och det är till bindningens störts nackdel. Priset är för högt.
Den tillför inte åkningen SÅ mycket.
Visst det är en ball pryl.
Jag testade den och hade jätteroligt!
Den satt på ett par Black Diamond Demon RC och det gick som SATAN!
Man kan åka ännu hårdare och man sitter stadigare än med en RIVA, men man tappar lite teliskänsla. Man är faligt nära slalom.


Jag är kluven...
/Martin
 
Bindningen 00-01

Årets modell kommer tyvärr inte att ha låsning av hälen. Det kommer att finnas hälstötta och skråknivar som extra tillbehör.
 
kabel vs. skyhoy

Hej !

Tittade lite grann på en skidlärarkollegas skyhoy ifjol, han amvänder dem i tävlingsåkning (måste finnas utlösningsfunktion), kabel vid friåkning både i pist och utanför. Den verkar vara ganska klumppig för att falla mig i smaken, dels bildas ytterligare förstyvning under foten i längsled, det sista stället man vill ha styvt ! Dels gör den kanske hälen lite väl styv också för friåkning. Alltså så länge man inte måste ha utlösningsfunktion, vill jag nog använda kabel (vid kraftiga fall vrids ju skon ur kabeln ändå) ! Det är ju för all del också ännu en ekonomisk fråga också !

P.S. Utanför pisten är det ju lättare att ha med sig reservdelar till en vanlig kabelbindning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.