Bindningen - spelar det någon roll?

Vad har ni för åsikter om bindningar? Jag har inte någon erfarenhet av många fabrikat men inte kan väl bindningen spela så stor roll?
 
Jag bytte från riva till cobra och märkte stor skillnad. Med en "köttig" bindning med ordentliga kablar får du ett större mothåll i böjjen som ger dig större stabilitet. Tänk också på att försöka matcha bindningen med skorna. Mjuka läderpjuck eller väldigt mjuka plastskor går bäst med lättare bindningar med sträck-fjädrar eller tre-pin låsning, typ super telemark och riva. Har du lite biffigare skor krävs mer kraft för att böja skon i bälgen. Om inte bindningen klarar av detta så är det lätt hänt att fjädern ger vika och med tiden tappar sin spänst. Vanligt är också att om du kör med tre-pin bindningar med tunga skor att bindningen äter upp gummit runt hålen (eftersom skon hällre flexar runt dessa hål än vid bälgen).
En kompressions fjäder däremot är helt utanför detta problem. KOmpressions kablar har du bl.a. på rottefella cobra och targa G3. Sen finns det lite olika varianter på hur kabelsystemet ser ut. Personligen tror jag inte mycket på de bindningar som har kablar som går under fötterna (black diamond pitbull, rainey designs O2, O3...). Jag får intrycket av att de inte ger så stor stabilitet i sidan. Dock har jag ingen erfarenhet kring dessa, kanske någon som vill upplysa oss ovetande?
Men mitt slutgiltiga svar är att visst spelar det roll vilken bindning man har. Det är helt beroende på vad du tänker syssla med. Hardcore störtlopp kanske du vill ha en köttig bindning och för topptur kanske något lätt med klen flex för att inte störa steget.

mvh/samme
 
bindningar

jag har åkt telisar sedan början på nitti och har följt utvecklingen. nu har jag nog hittat den absolut bästa i mina ögon sett, en Bishop bomber.. se http://www.bombertele.com riktigt riktigt stabil som inte bangar när det går fort och det är knöligt på berget. pjäxorna jag har är scarpa t1, alltså riktiga monster som är styva och stabila.

mina bindningar innan dessa var Linken och det är skillnad, får ett helt annat tryck ner i backen med bomber och det har du till nytta när du ska köra med carv i full fart likväl hoppa i parken.

Martin
 
Silvretta 500

Jag använder mig av Silvretta 500. Inga klagommål på dom. Funkar felfritt, lite kluriga och få tillbaks när dom löst ut. Men, men med lite list funkar det med. Fast det känns som om det är jobbigare att få av sig ryggsäcken när man ligger där i snödrivan. =D
Väger 1,6 kg. för dom viktfixerade.
 
Dåligt med det,

men jag åker hellre på en styv bindning som inte löser ut än en halvstyv som kan få för sig att lösa ut för att man landar lite fel och man får ingen chans att styra upp det, likväl när du ligger där och kör på i full fräs vill du ju inte heller ha nåt tjuvsläpp.
smaken är ju dock som baken, hård och delad.

martin
 
Det blir så när man inte (glömmer) roddar om "fastheten" på bindningen. =D
Näst fråga; Hur hårt bör man sitta i bindningen? Tightar ni järnet så den aldrig löser ut?
 
Whats the point?

Hur kommer det sig att ni kör på utlösningsbara bindningar - men ändå drar åt dom så mycket så att dom inte kan lösa ut!?!?

Jag förstår inte?

/c
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.