Någon som vet nått om kombi monterat

Kombi monterat=
Jag har sett att en sålt skidor med bindningarna monterade så att d går att växla mellan alpint och telis åkning, ngn som vet hur man gör detta på bästa vis.
 
Det enda systemet jag känner till heter crossplate. Jag har inte provat själv, men de jag pratat med som har åkt med det sa att det fungerade bra. Problemet var att det inte fungerade så ofta. Dvs, det höll inte.

Det fungerar så att man monterar bindningarna på en platta. Plattan fästes sedan med en snabbkoppling som sitter monterad på skidan.
Jag har för mig att det var i länken mellan det som satt fast på skidan och den utbytbara plattan som det gick sönder.

Det var länge sedan jag hörde något om dom, så jag misstänker att det lades ner....

Dessutom är det inget att tveka över, det är lös häl som gäller. :-D
 
Vall man åka tele för en billig peng så är det bara att ta vilka alpinskidor som helst. Kanske har du ett par risiga spett från sent 80-tal liggandes i garderoben. Sen är det bara att plugga skruvhålen från alpinbindninarna och hitta en billig bindning och montera. Mitt första par telisar gick på 600 spänn (skidor+bind.+plattor). Jag tror det är betydligt billigare än att hålla på med crossplate's som går sönder. Dessutom är det ju en kompromiss, vilket sällan är bra...
fullt ös - hälen lös /Samme
 
Jag har kört på Völkl 724 exp(i år heter de unlimited AC3) med telis och alpinbindning. Det har fungerat klanderfritt i ca 140 skiddagar.
Det man kan se som problem är vikten om man ska knalla lite och vilken hårdhet på skidan man ska välja för att bäst lämpa sig för telis eller alpint. Oftast åker man hårdare med alpinpjäxor på fötterna.
De är bara och klippa till om man vill ha en kombiskida.
 
samme83; sa:
Vall man åka tele för en billig peng så är det bara att ta vilka alpinskidor som helst. Kanske har du ett par risiga spett från sent 80-tal liggandes i garderoben.

Att man kan montera bindningar på gamla alpina skidor vet jag redan, men nu var det mest frågan om att montera en alpinbindning på samma skidor som man normalt har till telisåkningen med ett lätt handgrepp.

Det är ju inte för att jag tycker att det är kul att åka på telisar som är helt raka som jag kommit på att det går bättre att utnyttja carvingsvängen med fast häl bättre än med lös häl, men kan man spara en 6000 på att kombinera en skida till två ändamål i backen utifrån dagsform så...

Kan det vara värt att testa, men jag ska läsa alla andra förslag först, tack allas svar.

[Ändrat av jontte00 2005-10-31 kl 10:26]
 
Crossplate

Skrev och frågade om Crossplates. Svaret blev att dom inte tillverkas i år och att det är osäkert om produktionen kommer igång igen.
Marknaden är nog inte så stor, men om tillräckligt många visar sitt intresse så kanske man kan få dom att producera ett antal, kanske förbeställning...
[Ändrat av bionicon 2005-12-17 kl 16:36]
 
Völkl

Köpte precis ett par Völkl skidor med alpinbindning och sen kostar det ca 600 kr för en Motion platta, återkommer när jag har monterat ihop härligheten.
 
Re: Völkl

fafner; sa:
Köpte precis ett par Völkl skidor med alpinbindning och sen kostar det ca 600 kr för en Motion platta, återkommer när jag har monterat ihop härligheten.

En kompis åker med en völkl skida detta system, och kan byta mellan alpint och telemark. Verkar som ett stabilt och bra system.

Synd att mina favorit skidor inte hade denna funktion... så det blev "bara" telisbindningar på skidorna...

Gustaf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.