Alpina Kungsleden

Projektet som leget på is något år ser äntligen ut att bli av.

Siktar på att göra Alpina Kungsleden i vinter. Dessvärre har jag tappat bort info jag tidigare hade och undrar därför om det finns någon som skulle kunna bistå med tips och trix!

Fridens!

/Martin
 
Du behöver nog fylla ut lite men mina anteckningar innehåller:

Lägg en linjal mellan fjällstationerna Abisko och Kebnekaise, lägg sedan till sydtoppen = leden.

Etapp 1
Abisko-Pieggaluoppal
22 km, 2210 höjdmeter upp, 1900 höjdmeter utför, max höjd 1755 möh

Etapp 2
Pieggaluoppal-Vistastugan
22 km, 1220 höjdmeter upp, 1370 höjdmeter utför, max höjd 1938 möh

Etapp 3
Vistastugan-Tarfalastugan
16 km, 1120 höjdmeter upp, 600 höjdmeter utför, max höjd 1720 möh

Etapp 4
Tarfalastugan-Kebnekaise fjällstation (via Halspasset och Sydtoppen)
12 km, 980 höjdmeter upp, 1340 höjdmeter utför, max höjd 2117 möh.

Totalt 72 km, 5530 höjdmeter upp, 5210 höjdmeter utför.
Leden är delvis exponerad vid dåligt väder. Halspasset kan kräva isyxa och stegjärn, men stighudar är möjligt.

Se Utemagasinet #8, 2001 för detaljer.
(Tyvärr har jag inte den, annars hade jag kunnat fylla ut med mer info.)
 
Vi gjorde denna tur för ett par år sedan efter att ha läst om den i Utemagasinet. Mycket trevlig tur men rätt hård om man ska göra den på 4 dagar. Jag rekommenderar att ni kollar om ni kan knata upp till STF tältlägret redan kvällen innan och att starta därifrån på morgonen. Första och andra dagen blir mycket långa dagar ändå. Andra dagen var vi fortfarande på 1800 meters höjd kl 7 på kvällen på väg ned mot Vistastugan. Man kan överväga att övernatta i Mårmastuga den natten för att korta ned på dagstetappen. Som sagt, en tuff tur men fullt görlig om man är i hyfsad form. Middagen och vinet smakar fantastiskt bra då man är framme i Keb.

Nu funderar vi på en liknande grej fast i Sarek. En ide är att starta i Akkastugorna och gå via Akka och zicksack över Sarekmassivet till Saltaloukta. Någon som har tips eller erfarenhet av det?

//Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...