Alpin grundkurs sökes

Jag har sportklättrat i tre år och friklättrat i snart två. Nu vill jag prova alpinklättring. Varje år brukar jag gå på vinterfljällmarsch med tält och att kombinera detta med klättring vore ju fint.

Är det någon som vet en bra kurs helst i Sverige? Det kanke är någon som är sugen att hänga på?

Det finns vad jag vet bara två grundkurser i alpin klättring i Sverige. Den gamla Keb-kursen som numera hålls av Articguide (Anders Bergwall) och STF:s kurs som också den hålls av bergsguide.

http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=74&subsida=4

Kursen som hålls av Articguides kräver att du har tradklättrat en del, tror du ska kunna leda grad 4 eller nått.

Båda kurserna hålls i Kebnekaise på sommaren, dvs mest klättring på klippa.

Utomlands finns en rad kurser, se bland annat ucpa.se

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
halloj christian,

När jag googlade alpinkurs, kom jag in på din tråd :) jag är jätteintresserad :)
skal fortsätta kolla info så hörs vi snart.
Häls
Fredrik

Norge finns ju också... Jag gick en 5 dagars på Nord Norsk Klatreskole och var riktigt nöjd. Förmodligen inte lika utförlig som keb kursen som är/var dubbelt så lång men 1 vecka passade mig utmärkt.

4 veckors alpinklätterkurs

Lite sent svar kanske, men om du inte hittade nån kurs förra året så kommer ett supertips här!

Nord Norsk Klatreskole har en 4 veckors alpinklätterkurs i mars 2010. Den gick första gången vintern 2009 och blev en jättesuccé! Skulle tro att kursen är ganska unik i sitt slag, och vill man lära sig alpinklättring riktigt ordentligt så är nog det här det bästa man kan få.

Kolla här:
http://www.nordnorskklatreskole.no/alpinklatring.html

/Helen

Kebnekaise

På Kebnekaise finns flera kurser och STF anordnar även alpina kurser på vintern. Dom har en högalpin sommarkurs och en högalpin vinterkurs på Kebnekaise bland annat.

var anmäld till kebkursen (fd skfkursen, nu Anders Bergwall Arctic Guides) i somras men den ställdes in på grund av för få deltagare.
Har intresse eventuellt nästa år, så jag hoppas att tillräckligt många anmäler sig denna gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips