Ally kanoter

Frågan är om du verkligen-verkligen behöver en hopfällbar kanot? Om svaret inte är ett definitivt ja så köp en riktig kanot. Paddlingsmässigt så är det inte en liten kompromiss att välja Ally.
Jag tror att vi gör samma analys men landar i något olika slutsatser. Klart är att om man kan ha en riktig kanot så är det bättre som kanot betraktad. Jag har också paddlat andra kanotmodeller och upplever inte skillnaden i fart som lika dramatisk, vare sig i faktisk omfattning eller att den fråntar mig nöjet att paddla, men visst finns den. Jag hade bett trådstartaren ställa sig samma fråga, men utan de två adverben ”verkligen-verkligen”.

Med reservation för att min allyerfarenhet kommer från en femtonfotsmodell av annat märke, etc.
 
Till skillnad från en del i denna tråd så har jag både en Ally men också tillgång till "vanliga" kanoter i div olika storlekar och fasoner.
Fick möjligheten att köpa en begagnad Ally för >20 år sedan och har använt den en del på tur, men använder den numera rätt sparsamt, Från tid till annan så får den hänga med. Speciellt då i A till B turer och gärna i fors, där den har väldigt trevliga egenskaper.

Är jag solo så kan det vara tungt, då kanoten är som ett asplöv, oerhört vindkänslig på öppen sjö. Är man däremot två så funkar det bättre. Den är dock långsammare än en "vanlig" kanot, men hur mycket beror på paddlaren. Duken är extremt tålig. Det finns några repor men hittills inget hål. Däremot har fjädrarna i fler av aluminiumstängerna gett sig. Inget som påverkar funktion mer än att det tar någon minut extra att montera ihop delarna.

Hittade på en gammal golfkärra på Myrorna som funkar lika bra som kanotkärra så numera så kan jag välja att transportera kanoten monterad eller i säck, med samma kärra vilket avlastar en trött rygg där den vanliga packningen ändå behöver bäras...

Om jag får välja så är givetvis en vanlig kanot bättre rent paddelmässigt.
Men till Allyns fördel talar flexibilitet och tålighet. Och i min situation så väger detta rätt tungt.
Speciellt å jag saknar egen bil och det väger rätt tungt.

Men om det är lika för andra får ni avgöra själva, det viktiga är dock att ni paddlar! :)

//Dag
.
 
Liknande nisch som en konventionell Ally kanadensare har hopfällbara kajaker. Många av dem är rätt tunga. Jag har en gammal K2 Ally prototyp som väger bara 18 kg. Den är inte superstabil och inget för stora vågor men kul att göra kortare A-B turer med. Ibland har jag kombinerat med hopfällbar cykel som jag kunnat lasta ombord när jag paddlat ensam respektive fraktat kajaken på cykeln.

En lättare lösning är förstås packraft och den möjliggör turer med mer UL-stuk. Jag är t ex imponerad av Jörgen Fjäderlätts turer i västra Padjelanta och Vistasdalen.

Har man vanliga kajaker så blir det även i mitt fall de jag använder. Min Ally samlar mest damm.

Thure
 
Senast ändrad:
Min enda erfarenhet är Allys prospektormodell, som en bekant till mig köpte för en gemensam paddelsemester. Han solopaddlade denna och kom ständigt efter. Den glider ganska tungt i vattnet och var väldigt vindkänslig. Även väldigt bred och höga fribord, vilket gjorde den svår att solopaddla.
Jag är själv väldigt sugen på en Ally eftersom jag bor i lägenhet och inte äger en bil. Jag är då snarare intresserad av deras sjövariant, alternativt Pakcanoes 165a som ser väldigt mångsidig och trevlig ut i mina ögon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse ALLY kanoter Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
Klurar Problem med ny Ally? Paddling allmänt 2
William vilde Bergans Ally Paddling allmänt 6
Kennan423 Ally Paddling allmänt 10
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
jockel70 Provpaddla Ally Värmland/Dalsland Paddling allmänt 0
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
eyck Ally vs. Nautiraid Paddling allmänt 4
sterneborn Kanot Grumman VS Ally? Paddling allmänt 2
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
swed-ontour Ihopfällbara kanoter Paddling allmänt 6
Barfoba Hopfällbara kanoter ? Paddling allmänt 27
niclasfoto Singel KANOTER---> Paddling allmänt 6
mielo Bra info om Plastex kanoter Paddling allmänt 0
realout Allys hopfällbara kanoter? Paddling allmänt 2
piab Hemsida med begagnade kanoter? Paddling allmänt 4
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Kanoter kvar att hyra NU !!! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.