Allroundbyxor för backpacking?

Hej!

Till vintern beger jag mig ner till Nya Zeeland för att arbeta och resa runt under ett års tid så jag är på jakt efter ett par byxor som ska hålla för det. Tanken är att jag ska kunna leva i dem till vardags, arbeta i dem (huvudsakligen jordbruk och trädgårdsnäring) och gå dagsturer i dem. Regntålighet är inte högsta prio då jag även tar med mig ett par skalbyxor, men tempen där nere kan variera från +25 under sommar och höst på nordön till ner till nollan på sydön vintertid.

Just nu sneglar jag på Fjällräven Abisko Lite Trekking Zip-Off och Fjällräven Vidda Pro, där båda har sina för och nackdelar för det jag planerar att göra. Hade gärna hört vad ni har för erfarenheter av antingen dessa eller möjligen ett helt annat par som har hållit i år och som ni kan rekommendera.

Allt gott
 
Bra nylon arbetsbyxor ok om vikt och regntålighet av mindre betydelse samt ett par i bommul då det är varmt.
Du får flera byxor till 1 par märkes vandr som ändå håller sämre end aktuellt på fjälltur då de tål duggregn och torkar snabbt.
 
Norröna Svalbard serien har praktiska och hållbara brallor. Tamok serien är ännu lite mer hardcore men i varmaste laget. För mig funkar mina Svalbard Heavy Duty Pants året om här på västkusten, till vardags och ute i spenaten.
 
Fjällrävens byxor är oftast sköna på vandring när det inte är för varmt, däremot anser jag inte att de är speciellt hållbara sett till sin prislapp utan ganska känsliga speciellt för nötning. Jag har varit tvungen att lappa och laga våra flera gånger. Även dragkedjan har jag varit tvungen att byta.
Byxor med Zip-off avtagbara ben undviker jag själv då jag tycker de är osköna att använda pga dragkedjan mitt på låret och även det en källa till problem om dragkedjan falerar. Hellre separata kort- och långbyxor på resa.

De slitstarkaske vandringsbyxorna jag testat är Haglöfs Rugged Mountain pants, men kan upplevas lite väl varma mitt på sommaren. Som luftiga och tunna kortbyxor kan jag rekommendera Haglöfs Midfjell shorts.
 
Jag har tvärtom erfarenheten att fjällrävens byxor håller otroligt bra. Har ett par gamla trotjänare från tidigt 2000-tal som fortfarande är helt utan hål om än lite fläckar. Vidda Pro tror jag dock blir för varma i ditt fall, de andra har jag ingen erfarenhet av
 
Jag har tvärtom erfarenheten att fjällrävens byxor håller otroligt bra. Har ett par gamla trotjänare från tidigt 2000-tal som fortfarande är helt utan hål om än lite fläckar.

Nu är jo det inte helt lätt att köpa en model från tidiga 2000-tal, så man måste nöja sig med deras aktuella utbud.
Många märken lever på sina gamla meriter. Och Fjällräven är definitiv en av dom.
 
Hej!
Billigt och riktigt bra alternativ är clas ohlsons "arbetsbyxa stretch", kostar i skrivande stund med rabatt 299:-.
Har använt de till vardags i flera år samt även på vandring och de fungerar och håller alldeles utmärkt.
"Friluftsbyxor" har ofta fler finesser som vädringskedjor eller zip-off men med en trasig dragkedja på fel ställe ger för mycket bekymmer! bättre att packa ett par shorts som även funkar som badbyxor vid behov.

Ha ett fint år söderöver!
 
Du behöver två (minst) par byxor och väljer du zip-off kan du möjligen klara dig med 1,5 par (nederdelen är gemensam för båda byxorna). Zip off bör vara under knänivå.
Antagligen behöver du riktiga knäförstärkningar och fickor för knäskydd dvs arbetsbyxor. Arbetsbyxor finns vad jag vet inte med zip-off så zip-off går bort.

Så troligen ett par arbetsbyxor som ser något så när vettiga ut dvs du kan vistas i dem även utanför jobbet (efter tvätt..) och ett par vandringsbyxor.
Ett par shorts ersätter zip-off och de går också att badai, sova i eller ha på sig när de övriga kläderna ligger i en tvättmaskin och ev sällskap gör att du inte vill gå i underkläder.

Vill du ha lätt packning på vägen dit så köp vandringsbyxorna på plats, det är betydligt enklare än att hitta arbetskläder.
 
Nu vet jag inte mycket om Nya Zeeland men jag var i Australien för omkring 15 år sen då min syrra jobbade på en bondgård där. Hon tog med mig till en lantbruksmässa och där köpte jag fantastiska arbetskläder som jag fortfarande har kvar, en skjorta och några linnen.
Så min uppfattning är nog att du kan köpa och ta med ett par rimliga vandrings/alltiallobyxor hemifrån (jag hade satsat på några halvtunna med ventilationsdragkedjor) och sedan köpa arbetskläder där.

Fördelen med det är att arbetskläderna du köper där, funkar för klimatet som är där men det kan du inte vara säker på om du chansar och handlar här. Sen var priset då för 15år sen väldigt överkomligt, vet inte om det är så idag men en googling efter klädaffärer på Nya Zeeland borde ge svar. Skulle gissa att shorts går att köpa billigt där med.
 
arbete och vandring kräver olika typer av byxa. zip-off är osköna så går bort för mig. För grovarbete ta vad som helst - inkörda jeans tex eller nåra bomullsbrallor från engelson, jula, ica maxi och liknande. Fjällräven och lundhags är inte ett dugg bättre - bara mkt dyrare.

för vandring är vindbyxor bäst, och kan isoleras med löpartights, hela eller trekvarts vid behov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.