Allmänt om Brunico - Dolomiterna

Hejsan!

Tänkte be om er hjälp, ska tillsammans med en vän bege mig till Dolomiterna om 2 veckor och har lite saker jag undrar.

Vi ska utgå från Brunico och gå i en "cirkel" med målet på samma plats, vi kommer flyga till Venedig och ta bussen/tåget därifrån, har ni några andra tips på plats eller funkar det att ha Brunico som utgångsplats? :)

Vad kan vi förvänta oss för väder? Förstår att det kan variera så klart men på ett ungefär?
Och slutligen så tänkte vi bo i stugor på vägen, vad är snittpriset per natt som ungefär? När det gäller standard så räcker det med ett tak i princip =)

Hoppas jag inte krånglat till frågorna allt för mycket!

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
Alexander

Hejsan!

Tänkte be om er hjälp, ska tillsammans med en vän bege mig till Dolomiterna om 2 veckor och har lite saker jag undrar.

Vi ska utgå från Brunico och gå i en "cirkel" med målet på samma plats, vi kommer flyga till Venedig och ta bussen/tåget därifrån, har ni några andra tips på plats eller funkar det att ha Brunico som utgångsplats? :)

Vad kan vi förvänta oss för väder? Förstår att det kan variera så klart men på ett ungefär?
Och slutligen så tänkte vi bo i stugor på vägen, vad är snittpriset per natt som ungefär? När det gäller standard så räcker det med ett tak i princip =)

Hoppas jag inte krånglat till frågorna allt för mycket!

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
Alexander

Jag har inte varit i Dolomiterna (..ännu) men det är varmt klimat så räkna med att vandra i löparshorts, T-shirt och med solglasögon. Se till att ha hög faktor på solkrämen. Svårt att sia om vädret, eftersom bergen har stor inverkan på vädret. Kanske 20-25 grader varmt? Svalare på bergspasset om det blåser lite. Räkna med minst 40 € per natt. Så var det ialla fall i mitt fall när jag vandrade längs Alta Via 2 för ett par veckor sedan nationalparken Gran Paradiso i italienska Alperna.

Ang Brunico, står det inget mer i er guidebok? Har ni kollat kartan?

/J

Augusti är högsäsong i Dolomiterna, med allt vad det innebär - hoppas ni tänkt igenom boendet, speciellt direkt före och efter turen. På stugorna blir det som det blir. De kan vara fulla, eller rentav överfulla, men det brukar finnas lösningar. Man bokar från dag till dag. Värmen kulminerar, och därmed kan man också räkna med en del åska, speciellt på eftermiddagen. Ett och annat väderbakslag med ihållande regn kan också vara att räkna med.

Själv använder jag varken solglasögon eller sololja - enda undantaget var i Schweiz försommaren 2010, men då var det extremt hett. Jag inser att jag kanske borde skydda nacken och öronen, men jag går aldrig i kortärmat - över tröjan har jag en lätt, tunn långärmad skjorta av märket The North Face (den väger inte ens 2 hg, och fungerade ypperligt i Pyreneerna i juni). Kortbrallor har jag förstås. Rekommenderar också moderna lätta vandringsskor med stabil och väl mönstrad sula. Var beredd på att det inte alltid accepteras att man tvättar kläder på stugorna, vatten är i vissa delar en bristvara.

Betr. Bruneck så ligger den orten lite väl långt från själva bergen. Niederdorf (Villabassa)+buss till Pragser Wildsee (Lago di Braies) kunde vara en utgångspunkt.
Från Toblach (Dobbiaco) och Innichen (S Candido) har man relativt lätt tillgång till bergen. Båda ligger,
precis som Bruneck, vid Pustertalbanan. Från Innichen går buss den korta sträckan till Sexten (Sesto) och då är man ännu närmre. Jag skulle satsa på att t ex börja i Pragserdolomiterna och går en rundtur som slutar i Sextenerdolomiterna via Fanes och Kreuzkofelgruppen.

Sen finns ju möjligheten att börja i Gröden/Val Gardena (t ex Wolkenstein/Selva) eller Alta Badia (Stern/Villa eller Corvara) och göra någon slinga som innefattar bl a Sellagruppen och Fanes.
Jag har inte kartan framför mig och vill inte säga mer än så. Jag är också rädd att man då hamnar i de värsta vimlen, och ditresan blir krångligare.
Kanske man på en vecka skulle hinna med att gå så långt söderut som Monte Pelmo.

Just hemkommen.

Just hemkommen från Dolomiterna med 10 dagar av cykling och Via Ferrata. Att starta i Brunico är okej med tanke på alla lokalbussar som går därifrån upp i dalarna och mot bergen.

Jag hade tagit bussen mot Corvara och hoppat av i någon av de små byarna som ligger uppe i dalen och sedan börjat vandringen där och följt någon bergskam runt. Refugiorna är hårt belastade nu med högsäsong så boka i förväg via refugiornas egna webbsidor.

Lokalbussar/tåg körs av S.A.D http://www.sad.it/intro.php

Utsikt från Via Ferratan Brigata Tridentina ner mot byn Corvara.

Bilagor

• P1000887.jpg
    P1000887.jpg
    50.8 KB · Visningar: 642
Sass Songher och Kreuzkofel minsann. Tridentina har jag bara sett på bild - bland det läskigaste jag sett, och du fotograferade från leden!! Hu.

Om man ska till hjärtat av Dolomiterna, säg Wolkenstein, Corvara, Cortina, och kommer söderifrån, från Venedig-Verona, så misstänker jag att Franzensfeste-Bruneck är en omväg jämfört med att kliva av i Bozen och ta buss därifrån. Just nu verkar det knöligt att kolla på SAD:s hemsida eftersom länken till de kompletta tidtabellerna är trasig (den här siten kanske är bättre: http://www.sii.bz.it/de/siipdftimetables?zone=0 ).

Är det så illa som att folk bokar dagar och veckor i förväg numera?
Själv skulle jag aldrig klara av att planera en vandring så i detalj.
Men jag undviker högsäsong.

Min första bekantskap med Dolomiterna gjorde jag den 1/8 1988 när jag glad i hågen tog bussen från Bruneck till Corvara (jag kom ju med tåg från München), gick till första bästa hotell och fick vad som kan ha varit det sista lediga hotellrummet. Jag måste ha varit en rask yngling då (knappt 44 år gammal) eftersom jag rundade av eftermiddagen med att (nästan) bestiga Sass Songher - bara sådär.

BIlder:

http://www.huthyfs.com/dologal/index.html

Trådkapning, hihi!
Brigata Tridentina är inte läskig, den är ganska enkel att gå, och bra "valuta för klättringen" i form av vyerna. Som jag från andra gången inte har några bildbevis från, kameran ligger kvar i en skreva pga en medvandrare som skulle ta den säkert över en hängbro, men tog fel på blixtlåset till byxfickan och blixtlåset till zip-off-byxbenet... suck.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=30103
Ska ni gå den ferratan, försök komma iväg tidigt på förmiddagen, den är poppis och det blir lätt kö. Men värt det ändå!

Nu skrev TS att han skulle till Dolomiterna, men annars så är ju dom närmaste alperna från Bruneck sydsidan av Zillertalalperna, gränskammen mellan Österrike och Italien (Sydtyrolen). Dom är mer av västalpkaraktär än Dolomiterna men minst lika vackra och vandringsvänliga. Sand in Taufers, straxt norr om Bruneck, är en utmärkt utgångspunkt varifrån det går bussar till Luttach, Kasern m.fl. lämpliga startpunkter för vandringar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg